הקו האדום של הרכבת הקלה אמור היה לצאת לדרך החודש, לאחר שלוח התאריכים המקורי דיבר על אוקטובר אשתקד. אולם נובמבר תכף מסתיים - ורכבת קלה אין. בצל הדחייה לשנה הבאה, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם אתמול דוח על התקדמות הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, בעקבות בדיקה שהסתיימה באפריל, כשעוד היו מי שהאמינו שהרכבת תצא מהתחנה בשבוע הבא בהתאם לתוכנית שעליה התחייבה נת"ע.
מאז שבדיקת המבקר הסתיימה, ייצוב המערכות היה אמור להסתיים אך זה לא קרה, העצירות הפתאומיות לא הופסקו, ואף הדלתות לא נפתחות מול הפתחים הייעודיים ברציפים. כל אלו לא מפריעים למנכ"ל נת"ע, חיים גליק, לטעון כי הרכבת תיפתח ברבעון הראשון של השנה הבאה. מנגד, דוח חברת הבקרה מתריע מפתיחה רק בחודש יוני. בינתיים, מי שמוסמך לאשר את תאריך הפתיחה המחודש זו ועדת ההיגוי שמורכבת מנציגי משרדי האוצר והתחבורה, ושם חוששים לקבל החלטה בטרם ייצוב המערכת.
דוח מבקר המדינה מצביע על שרשרת הדחיות וההתייקרויות באומדן העלויות של הרכבת הקלה. הפרויקט אושר בשנת 2000, וב־2007 נחתם זיכיון שבוטל כשנתיים לאחר מכן - בשל קשיים שנבעו מהסגירה הפיננסית של הקבוצה הזוכה. בפועל, העבודות החלו עם פיצוץ גשר מעריב ב־2015, ומאז נת"ע דחתה את מועד הפתיחה מסוף אוקטובר אשתקד לחודש הנוכחי. "על פי הערכות חברת נת"ע במועד סיום הביקורת (אפריל 2022) הקו יופעל ויפתח לשימוש הציבור בנובמבר 2022", נכתב בדוח - תחזית שלא התממשה.
מנכ"ל וסמנכ"לים התפטרו
מדוח המבקר נעדרת בקשתה של נת"ע לדחיית השקת הקו בשיא המשבר שפקד את החברה, ובמסגרתו מאבקי כוח בין ההנהלה לבין הדירקטוריון, שרצה סמכויות נוספות, הובילו להתפטרות המנכ"ל וחמישה סמנכ"לים. בעקבות זאת, פעילות החברה דשדשה במשך חודשים ללא שדרה ניהולית.
בתקופה זו גם אומדן הפרויקט גדל משמעותית. בשנת 2010 הוא עמד על 10.7 מיליארד שקלים, אך עם תחילת העבודות התייצב על 16.7 מיליארד - ואף עלה בשל הפרשי הצמדות וריבית ל־17.2 מיליארד. באוגוסט 2020, עם בקשת הדחייה, האומדן קפץ ב־1.2 מיליארד שקלים לצורך עדכון הלו"ז.
בד בבד, בעת בקשת הדחייה ב־2020 נותרו משימות רבות: עבודות התקנת המערכות, הכשרות צוותים להרצה מוקדמת, וכן גורמים רבים לסיכונים כמו אישורים מטעם גופי הביטחון, תיאומים עם חברות תשתית, ועמידה בלוחות הזמנים של התקנת המערכות בקו ובתחנות.
חברת הבקרה שמינו משרדי הממשלה הביעה ספק ביכולתה של נת"ע להפעיל את הרכבת במועד זה, ו"הביעה ספק אם ייעשו ההרצות המוקדמות לפי לוח הזמנים הקיים ואף הביעה חשש מדחייה נוספת". אולם, המדינה קיבלה את טענות נת"ע ואישרה את המועד.
בנובמבר 2021 צפתה חברת הבקרה סיכון לדחייה של כארבעה חודשים, אך נת"ע שוב חלקה על המסקנות. דוח חברת הבקרה הראה כי חלו עיכובים של 11־16 חודשים בהתקנת מערכות במקטעים שונים ובמנהרות, בטיפול במערכות הרכבת הקלה כולה, וכן בביצוע עבודות גמרים בתחנות. הצפי לכל אלו היה אוגוסט השנה - שלושה חודשים לפני הפעלת הקו (וארבעה חודשים לאחר סיום הביקורת).
נת"ע הגיבה למבקר כי "מערכות האיתות הותקנו על פי המתוכנן והושלמו התקנות המערכות הקריטיות וכ־99% מתיעוד מאפייני המערכות האלה". בתגובתו, משרד האוצר הביע ספק בהפעלת הקו במועד, ובמשרד התחבורה "עוקבים" אחר הנעשה. עם זאת, תקופת הבדיקות טרם הסתיימה, הפרויקט עדיין לא הועבר לחברה המפעילה ובמהלך הדרך חברת הבקרה המשיכה והתריעה על העיכובים.
שבוע לפני פרסום הדוח, הצהיר מנכ"ל נת"ע בכנס איגוד המהנדסים כי הקו האדום ייפתח ברבעון הראשון לשנת 2023. עם זאת, הוא כלל לא מוסמך לקבוע את תאריך פתיחת הקו, שכן ההחלטה צריכה לקבל אישור מוועדת ההיגוי שמורכבת מנציגי משרדי התחבורה והאוצר - שם לא משוכנעים בצדקתו.
במשרדי הממשלה מסרבים לנקוב בתאריך חדש עד שמערכות הרכבת הקלה, ובראשן מערכת האיתות, יתייצבו. מדובר אומנם בתהליך מורכב שקורה גם בפרויקטים אחרים בעולם אלא שבישראל, ככל הנראה, לא שוריין לו זמן מספק. עד שמערכת האיתות לא מתייצבת, ושאר רכיבי הרכבת הקלה לא מגיבים אליה - לא ניתן להמשיך בבדיקות שדרושים להן 30 יום לפחות ולהעביר את הרכבת לידי החברה המפעילה, שאף היא צריכה לבצע בו נסיעות מבחן במשך 45 יום נוספים.
העצירות עדיין לא פסקו
תדירותן של העצירות הפתאומיות של הרכבת, שנחשפו ב"גלובס", אומנם ירדה אבל הן לא פסקו, וכאמור גם הדלתות לא נפתחות מול הפתחים המיועדים להעלאה ולהורדה. לכן, ההערכה היא שהרכבת תיפתח ברבעון השני של 2023. לפי שעה, אין לוחות זמנים לפרויקט שכוללים מלבד פתיחתן לציבור של תחנות רבות, גם סגירות כספיות מול קבלנים והעברת הפרויקט לחברה המפעילה.
בנת"ע היו שמחים לקצר את משך הבדיקות, אך הבעיות בייצוב המערכות משמעותיות. חוץ מהן קיימים גם פערים נוספים: לצד התקדמות משמעותית ברישוי ובעבודות בתוך התחנות, עדיין לא כל המערכות אושרו וטרם התקבלו כלל האישורים מכוחות הביטחון. האתגר המשמעותי, שצופן סיכונים גם בהמשך, יהיה לאחר ייצוב המערכת והבדיקות - בעת העברת הפרויקט לחברה המפעילה ולפערים שעלולים להתגלות אז כשהמתח יהיה בין פתיחת הפרויקט לציבור לבין רמת השירות שהציבור יקבל עם פתיחתו.
תגובת נת"ע: "הקמת הקו האדום בתוואי העילי והתת־קרקעי, הוא מהמורכבים ביותר בעולם, ועל כן ייצוב המערכת הינו חלק אינטגרלי מהשלמת הפרויקט. כל הנוגעים בדבר בהם משרדי הממשלה השונים מעודכנים באופן שוטף על ההתקדמות וההערכות להפעלת הקו".
הכתבה פורסמה לראשונה ב"גלובס"