אל פחי הזבל, עמודי החשמל והמכוניות שמחנות על המדרכה הצטרפו בשנים האחרונות גם רוכבי האופניים והקורקינטים שמאיימים להשתלט סופית על המדרכות בערי ישראל. ומה עושים משתמשי המדרכה, הולכי הרגל, הורים עם עגלות והנעזרים בכיסאות גלגלים? נאלצים לרדת לכביש ולהסתכן. בשבועות הקרובים נבחן ב-N12 ובתכנית "שישי בחמש" עם גדעון אוקו את מצב המדרכות בארץ, איפה בלתי אפשרי לעבור? איפה כלל אין מדרכות? ואיך העיריות מתחייבות לטפל בכך.
המדרכה בבן עזאי, בירושלים
בירושלים בשכונת קטמון הישנה התלמידים נאלצים לרדת לכביש בדרך לבית הספר בגלל פח זבל שחוסם את הכביש, אירוע הזה חוזר על עצמו והוא לא חד פעמי. גם בשכונת קרית משה בעיר אפשר לראות את אותה תופעה: מספר פחי זבל שחוסמים את המדרכה. ברחוב בן עזאי בעיר, נראה קשיש לקוי ראייה שנאלץ ללכת על הכביש כי ברחוב אין מדרכה שתוביל אותו לביתו.
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "רחוב בן עזאי הינו רחוב ללא מוצא בעל תוואי צר ומשמש בין היתר לחניית רכבי תושבי השכונה. בשל תנאי הדרך ורוחב התוואי, משמעות סלילת המדרכה ברחוב הינה הפחתת מקומות חנייה במקום שממילא קיימת בו מצוקת חנייה. ככל ותתקבל פניה מהמינהל הקהילתי לסלילת מדרכה במקום מקומות החניה, היא תיבחן לעומק. העירייה מזמינה את התושבים לפנות למוקד העירוני ולעדכן על כל מפגע המפריע לבטיחות משתמשי הדרך".
המדרכה ברחוב רש"י, תל אביב
ברחוב רש"י בתל אביב פחי זבל שנשלפים על ידי עובדי פינוי הזבל לא חוזרים למקומם גם לאחר שעות ארוכות. בינתיים הורים עם עגלות או נכים עם כסאות גלגלים מתקשים לעבור.
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "העירייה רואה חשיבות רבה בפינוי המדרכות והמרחב הציבורי ממפגעים שונים, כדוגמת פחי אשפה. ככלל, ההנחיה לעובדי התברואה היא להציב את מיכל האשפה באופן שלא יחסום מעבר הולכי רגל. לאור הפנייה נדאג לחדד את ההנחיה ונגביר את הפיקוח. נוסיף כי למצב התנועה בעיר יש השפעה על יכולת רכבי הדחס לפנות אשפה במהירות ולא לגרום לפקקים ואנו עושים ככל שניתן כדי לקצר את משך הזמן שהפח נמצא על המדרכה. במהלך שנת 2022 תקודם תכנית אופטימיזציה של כל מסלולי הפינוי בעיר, כאשר המטרה המרכזית היא צמצום הזמן שמיכל האשפה ניצב על המדרכה".
המדרכה בדוד רמז, גבעתיים
גם בגבעתיים פחי הזבל מוצאים את מקומם באמצע המדרכה, ומתמונות ששלחתם לנו אפשר לראות ברחוב דוד רמז בעיר שבנקודות מסוימות פשוט אין מדרכה. המדרכות צרות ומצריכות לעיתים קרובות ירידה לכביש בכדי לעבור את העץ או העמוד.
מעירית גבעתיים נמסר בתגובה: "גבעתיים בת ה-100, היא מהערים הצפופות במדינה. לצערנו, העיר נבנתה בזמנו עם כבישים ומדרכות צרים מאוד שמשנה לשנה מורחבים ככל הניתן. יודגש כי אין אפשרות לעקור עצים וגם איננו רוצים לעשות זאת. בימים אלה אנו מתחילים בפיילוט לפתרון הבעיה באחד מרחובות העיר, שבמסגרתו תבנה מדרכה סביב כל עץ שכזה, שתאפשר מעבר בטוח להולכי הרגל".
המדרכה במהר"ל, תל אביב
סנונית ליס, אימא לשני ילדים, סופרת ומתמודדת עם מוגבלות שמאלצת אותה להתנייד עם קלנועית. ליד ביתה בתל אביב בדרך לגן המשחקים, ישנה מדרכה ברחוב מהר"ל 10 שלא ניתן לעבור בה עם הקלנעית, או עם עגלה עם תינוק. מצד אחד קיר בטון רחב לפחי הזבל וממול עמוד חשמל. היא פנתה בעבר לעיריית תל אביב, והם הפנו אותה לחברת חשמל שהפנו אותה בחזרה לעיריית תל אביב. איש לא רצה להתמודד עם העלויות של פינוי המדרכה ובסופו של דבר הפנייה שלה נסגרה. עיריית תל אביב טענה כי מדובר בשטח ששייך לבניין הדיירים שממול ולכן אינה יכולה להתערב למרות שהשטח הזה תופס מקום על המדרכה.
לאחר שפנייתה נסגרה החליטה סנונית לפרסם פוסט בפייסבוק, אולי משם תגיע הישועה ואכן רק שם הנושא החל להיות מטופל. אתמול קיבלה סנונית הודעה כי עיריית תל אביב, פנתה לחברת החשמל לצורך העתקת עמוד החשמל למיקום אחר. אנחנו נעקוב אחר השינוי שהובטח.
זוהי דוגמה ספציפית למדרכה שהופקעה לצרכים אחרים, ועד שהתושבים לא הציפו את הנושא בעיריה כלל לא הבחינו כי מדובר במפגע. חשוב לציין בהקשר הזה גם את פחי הזבל שנמשכים ממקומם לפינוי לאור בוקר ותופסים גם הם מקום על המדרכה, ושעות ארוכות עוברות לעיתים עד שהם חוזרים למקומם.
אם גם אצלכם המדרכה כבר ממזמן לא שייכת לכם, אתם מוזמנים לשלוח לנו תמונות וסרטונים למייל: avivitm@ch2news.co.il