ציבור נהגות ונהגי התחבורה הציבורית בישראל, שוהים מדי יום ובמשך שעות רבות בכבישי הארץ העמוסים. למרות שעות העבודה הרבות, להרבה מהם אין אפשרות לעצור בתחנות רענון במשך יום עבודה שלם. תחנות הרענון הן למעשה מבנים אשר משמשים את הנהגים לצורכי מנוחה והתרעננות בין הנסיעות. למבנים אלה חשיבות רבה בשמירה על התפקוד התקין של נהגי התחבורה הציבורית, ובהבטחת תנאי עבודה נאותים.
למרות החשיבות הרבה של מבני הרענון, הם לא קיימים בכל מסופי התחבורה הציבורית הפועלים כיום. זאת משום שהם ממוקמים בתאי שטח שבהם אין קרקע ייעודית או זכויות בנייה המאפשרים זאת, ואלו הקיימים – לרוב מוזנחים ולא מספיקים לכלל ציבור הנהגים.
ב', נהגת אוטובוס כ-12 שנה, סיפרה כי בעבר עבדה באגד ודן, בהן קיימות תחנות רענון עם מטבחון קטן ותא שירותים אחד. עם הזמן, ובגלל המצוקה של חברות אוטובוסים נוספות, אפשרו לנהגים אחרים גם להשתמש במבנים וכך נוצר עומס. "היום אני עובדת בחברת מטרופולין, בה אין תחנות רענון. אני צריכה להתחנן אל חברות אחרות, או לעשות פרצוף של מסכנה כדי שיתנו לי להיכנס להשתמש בשירותים. בגילי כבר קשה לי להתאפק ולפעמים בורח לי פיפי. לצערי אין לי ברירה אלא לעשות פיפי בדלי", סיפרה.
רון, נהג אוטובוס בן 59, עובד כבר 10 שנים בתחבורה הציבורית. עם השנים הוא ראה את הענף, שפעם נחשב יוקרתי, הופך למוזנח, וכך גם התנאים הכי אלמנטריים שמגיעים לו כעובד שכיר. "קרה שעצרתי את האוטובוס כמה פעמים בשום-מקום כדי להתפנות יחד עם הנוסעים", נזכר רון בנסיעות הארוכות שעשה. "לפעמים כשהיה נורא קשה להתאפק, עצרתי מאחורי קיר או עץ והנוסעים חיכו באוטובוס. זו צורה לעבודה? אנחנו שקופים וזה מחריד. אין פלא שאין מספיק נהגים".
אתי, נהגת נוספת, מציינת לדוגמה את תחנת העצירה שקיימת באזורי חן בתל אביב, בה יש שירותים כימיים: "אני לא מעיזה להיכנס לשירותים האלו, הם נוראיים. בגלל זה כל הנהגים עושים את הצרכים שלהם ביער הסמוך וכל הזמן יש שם ריח נוראי של שתן. בכל מקום עבודה שמכבד את עצמו יש שירותים. זה לא ייתכן שהנהגים צריכים לעבור כזו התעללות".
אושר מסלול מהיר להקמת מבני רענון
היום (שלישי) אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה מהלך שיאפשר את קידומם של 5 מבני רענון חדשים והקמת מבני השנאה ב-3 מתקני תחבורה ציבורית. בעתיד אף צפויים לאשר במתכונת זו מתקנים נוספים. "מדובר במהלך מבורך שמתקן עוול של כ-20 שנה כלפי נהגי האוטובוסים", מציינים בארגון נהגי האוטובוסים. "אנחנו עומדים כפסע מאירוע היסטורי שיכול לשנות את עולם הנהגים מהקצה אל הקצה".
לפי הודעת משרד התחבורה, אישור המועצה מאפשר מסלול מהיר להקמת מבני התרעננות לנהגות ונהגים, ועמדות טעינה למאות אוטובוסים חשמליים (מבני השנאה). ההליך המהיר מכיר למעשה בתשתיות התחבורה הציבורית כתשתיות בעלות חשיבות לאומית, ויאפשר למשרד להקים את המתקנים מיד, מבלי להמתין להשלמת תהליכי תכנון מלאים. כך יחסכו חסמים ועיכובים סטטוטוריים והליכי רישוי שנמשכים חודשים ואף שנים.
לאור האישור שהתקבל, יתבצע רכש של מאות אוטובוסים חשמליים שיכנסו לשירות בשנה הבאה. חשמול צי האוטובוסים מחייב הקמת תשתית טעינה תומכת בקנה מידה משמעותי ועמדות טעינה לכל אוטובוס, שיאפשרו טעינה במהלך היום, וטעינה איטית במהלך שעות הלילה.
כיום, בחלק משמעותי ממסופי וחניוני התחבורה הציבורית בישראל, אין ייעוד קרקע או זכויות בנייה, המאפשרים הקמה של מבני השנאה ועמדות טעינה. הדבר מהווה כיום חסם משמעותי במימוש היעדים, ואישור מבני ההשנאה בהליך המקוצר עשוי לפתור זאת.
שרת התחבורה מרב מיכאלי התייחסה לנושא ואמרה: "אחד הדברים שאני שומעת הכי הרבה בנסיעות שלי בתחבורה הציבורית מנהגות ונהגי האוטובוסים, הוא הצורך האקוטי בתנאי עבודה ראויים במהלך היום ובמקומות התרעננות ומנוחה בין הנסיעות ובין המשמרות. המהלך הרחב שאנחנו מובילות במשרד ושהאצנו מאז כניסתי לתפקיד, הוא הקמת כמה שיותר עמדות התרעננות ומנוחה עבור מי שמאפשרות ומאפשרים לתחבורה הציבורית לעבוד ולכן ולכם להגיע ממקום למקום. הצורך הזה עלה גם בפגישות שלי עם נציגות ונציגי הנהגים, ואני שמחה לקדם את המהלך הכל כך חשוב הזה שיאפשר אני שמחה שהוועדה הארצית לתכנון ובניה אימצה את עמדת המשרד ואישרה את המהלך הכל כך חשוב הזה שיאפשר לקצר בשנתיים את לוחות הזמנים להקמת עשרות עמדות התרעננות והטענה של אוטובוסים חשמליים".
ממינהל התכנון נמסר: "מינהל התכנון רואה חשיבות רבה בקידום התחבורה הציבורית בישראל ובהפחתת זיהום האוויר, ופועל רבות לצורך קידום נושא זה לקראת מתן המלצה לשרת הפנים".