האתגרים שמציבים המחוקקים והרגולטורים בפני חברות הטכנולוגיה הגדולות גוברים: בית המשפט בבריטניה החליט לקבל תביעת ענק בגובה 13.6 מיליארד פאונד (כ-17 מיליארד דולר) הטוענת כי גוגל מחזיקה בכוח רב מדי בשוק הפרסום המקוון. במקביל, הסכם שגובש בין גופי הפיקוח בארה"ב מסמן כי בכוונתם לבחון את התנהלות החברות המובילות בתחום הבינה המלאכותית (AI), תוך מיקוד בשאלה האם הן פוגעות בהתפתחות התחרות בתחום.
עוד בנושא ב-N12:
• עובדים ב-OpenAI נגד המנכ"ל: "הימורים מסוכנים"
• שבט נידח קיבל אינטרנט והתמכר לפורנו ומשחקים
• מי הצ'טבוט החכם הכי מוצלח? דוגרי, הופתענו
התביעה נגד הוגשה בידי קבוצה בשם Ad Tech Collective Action, הטוענת כי ענקית החיפוש פעלה באופן אנטי-תחרותי שפגע בהכנסות מו"לים מקוונים בבריטניה. החלטת בית המשפט לקיים דיון בתביעה ולא לדחות אותה מהווה מכה עבור גוגל: החברה תידרש כעת לנהל את התביעה וככל הנראה לחשוף במהלכה מסמכים על הפרקטיקות העסקיות שלה שעשויים להציב אותה במבוכה, כפי שקרה בתביעות דומות שהתנהלו בארה"ב.
התביעה עוסקת בטכנולוגיית הפרסום של גוגל שקובעת אילו פרסומות מקוונות יוצגו לגולשים, וכמה ישולם למו"לים תמורת הצגת הפרסומות על גבי אתרי האינטרנט שלהם. הצגת פרסומות מסוג זה היא מקור הכנסה גדול לאתרים רבים. לטענת Ad Tech Collective Action, ההוצאות על פרסום דיגיטלי הגיעו ל-490 מיליארד דולר בשנת 2021.
הקבוצה מאשימה את גוגל כי היא מנצלת לרעה את הדומיננטיות שלה, ומפחיתה את ההכנסות שהאתרים מקבלים. לפי התביעה, גוגל עוסקת בקידום המוצרים והשירותים שלה בצורה בולטת יותר מאשר אלה של מתחרותיה. לטענת התובעים, משמעות הדבר היא שהמו"לים מקבלים פחות כסף עבור הפרסומות שהם מציגים וצריכים לשלם עמלות "גבוהות מאוד" לגוגל.
"זוהי החלטה בעלת חשיבות רבה לקורבנות התנהלותה האנטי-תחרותית של גוגל בתחום הטכנולוגיה הפרסומית", אמר על התביעה קלודיו פולק, לשעבר דירקטור באופקום וכיום שותף ב-Ad Tech Collective Action, "גוגל תצטרך כעת לתת דין וחשבון על הפרקטיקות שלה במשפט מלא".
אלפאבית, החברה-האם של גוגל, כינתה את התביעה "בלתי קוהרנטית" במסגרת ניסיונותיה לבטל את ההליכים המשפטיים.
החמרה בפיקוח על ענקיות ה-AI
בצד השני של האוקיינוס צפויות ענקיות הטכנולוגיה OpenAI ואנבידיה לעמוד בפני חקירות של הרגולטורים. זאת לאחר שמשרד המשפטים האמריקני ונציבות הסחר הפדרלית (FCC) הגיעו להסכמות על חלוקת החקירות בנוגע לדומיננטיות החברות בתחום הבינה המלאכותית לפי דיווח הניו יורק טיימס, מה שמסמן החמרה צפויה על הפיקוח הרגולטורי של הטכנולוגיה.
לפי ההסכם המתגבש מה שיוביל את הבחינה זה האם התנהלותה של אנבידיה, יצרנית השבבים הגדולה ביותר עבור בינה מלאכותית, הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים. במקביל, ה-FTC יוביל את החקירה סביב התנהלות חברת OpenAI, מפתחת הצ'טבוט ChatGPT, וכן סביב התנהלותה של מיקרוסופט, שהשקיעה 13 מיליארד דולר ב-OpenAI והובילה עסקאות עם חברות בינה מלאכותית אחרות.
ההסכם מסמן את ההחמרה בפיקוח מצד הרגולטורים בארה"ב בתחום הבינה המלאכותית, שההתקדמות המהירה בו עשויה לטלטל את תחומי העבודה, המידע והחיים בכללותם. שני הגופים היו בחזית מאמצי ממשל ביידן לרסן את כוחן של חברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר: לאחר הסכם דומה שגובש ביניהן ב-2019 נפתחו חקירות נגד גוגל, אפל, אמזון ומטא, שמאז נתבעו באשמת הפרות חוקי ההגבלים העסקיים.
ביולי האחרון החלה ה-FTC לחקור אם איסוף הנתונים שמבצעת OpenAI פוגע בצרכנים. בינואר השנה היא החלה לבחון גם האם שיתופי הפעולה האסטרטגיים בין ענקיות הטכנולוגיה לבין סטארט-אפים בתחום ה-AI - בהם גם את ההשקעות של מיקרוסופט ב-OpenAI ושל גוגל ואמזון באנת'רופיק. לטענת חלק מהמבקרים, ההשקעות האסטרטגיות שמבצעות הענקיות בחברות בתחום זה הן ניסיון לעקוף את החסמים שהוטלו על החברות לבצע רכישות חדשות, ומהוות מעין רכישה בדלת האחורית.