פוקימון גו היה אחד המשחקים הכי מדוברים בשנים האחרונות. הוא גרם ל-147 מיליון משתמשים לשחק בו בכל חודש בשנת 2018, בשנת 2019 הוא כבר רשם מיליארד הורדות, וב-2020 הוא הכניס יותר מ-6 מיליארד דולר. אבל כעת מסתבר שהמטרה של המשחק לא הייתה רק להרוויח כסף ולתת הנאה למשחקים בו, אלא גם להרוויח מידע - והרבה מידע.
ניאנטיק, חברת האם של אפליקציית פוקימון גו, השיקה את אפליקציית המציאות הרבודה ביולי 2016. אם לא שיחקתם בו, אולי אתם מכירים את הקונספט שבו השחקן מסתובב לו בעולם ומנסה לתפוס פוקימונים שמופיעים במציאות רבודה על גבי מה שהמצלמה רואה בסמארטפון. הדבר גרם לאנשים להגיע לכמעט כל מקום בעולם כדי לתפוס כמה שיותר פוקימונים וכמה שיותר נדירים. מסתבר שהחברה מיקמה באופן אסטרטגי נקודות עניין חשובות במשחק, כמו PokéStops ו-Pokémon Gyms, כך שהצליחה לתפוס תמונות וסריקות של מיקומים שאפילו לגוגל אין תמונות של תצוגת רחוב שלהם.
Pokemon Go players have been unwittingly mapping the entire world to train a geospatial AI model whose most obvious use cases are for robotic navigation and possibly the militaryhttps://t.co/9LbrYDw5r5
השימוש באנשים שמסתובבים עם הטלפונים שלהם במקום במכוניות עם מצלמות על הגג פירושו שלניאנטיק יש מדגם מפורט יותר של רחובות, מדרכות, פארקים ועסקים. לפי החברה, היא פיתחה סריקות עומק של למעלה מ-10 מיליון מיקומים ברחבי העולם, והמשתמשים לכדו כמיליון סריקות בודדות חדשות בשבוע. החברה משתמשת במאות מיליוני התמונות הללו כדי לאמן "יותר מ-50 מיליון רשתות עצביות" שדוחסות אלפי תמונות לפי מיקומים לשחזורים דיגיטליים של חללים פיזיים בעולם האמיתי. "בחמש השנים האחרונות, ניאנטיק התמקדה בבניית מערכת המיקום החזותי שלנו, שמשתמשת בתמונה בודדת מטלפון כדי לקבוע את מיקומה והכיוון שלה באמצעות מפה תלת מימדית שנבנתה מאנשים שסורקים מיקומים מעניינים במשחקים שלנו", כתבו בפוסט של החברה.
"דמיינו את עצמכם עומדים מאחורי כנסייה", נמשך הפוסט בבלוג. "המודל הקיים ראה רק את הכניסה הקדמית של הכנסייה הזו, ולכן הוא לא יכול לומר לכם היכן אתם נמצאים". מה התועלת בכל הסריקות האלה? ניאנטיק טוענת שהטכנולוגיה תוכל להמשיך ולשפר מוצרי מציאות רבודה, מערכות אוטונומיות וניווט. האפליקציה שימשה בעבר כדי ללמוד את ההרגלים של המשתמשים שלה ולהבחין בנתיבי הליכה אופטימליים בין שני מיקומים, כך שזה פשוט לוקח את המידע שאנחנו מספקים להם לרמה חדשה ומדגיש שוב את האמירה המוכרת: אם המוצר חינם - אתם המוצר.
האם למיליוני השחקנים של ניאנטיק היה מושג שהסריקות שלהם יוזנו למערכת AI? אם לשפוט משרשור ברדיט שהגיב למאמר של האתר 404 Media, נראה שרבים אינם מופתעים. "בהחלט זה לא קרה מבלי שנשים לב", כתב גולש אחד. "רובנו ידענו שהמודל העסקי שלהם לא סובב סביב תמיכה בשחקנים בפועל".
אין ספק שהתהליך עבר אישורים על ידי תנאי השירות של Pokémon Go לאיסוף הנתונים, אבל מי באמת קורא אותם? בינתיים בטיקטוק לא מעט גולשים מתלוננים על כך.
למשל pearlmania500, הג'ינג'י הכועס שמסביר דברים ברשת החברתית, מתחיל את הסרטון במשפט: "אז מסתבר שפוקימון גו היה רע כל הזמן הזה", ואז ממשיך לעתיד דיסטופי שהוא מאמין שיקרה בזכות המידע שקיבלו ורומז שהמידע הזה יעזור לאמן רובוטים להסתובב בתוך הערים שלנו. רעיונית הוא אולי צודק, אבל אנחנו עדיין קצת רחוקים מזה.