זה לא חדש שהצעירים נוטשים את גוגל, על פי האתר Fortune כעת נראה שגם הפועל "לגגל" "לעשות גוגל" או באנגלית "googling" גם הוא בדרך להיכחד. המונח שהגיע לראשונה לתרבות הפופולרית בסדרה "באפי ציידת הערפדים" אי שם בשנת 2002, הוטבע ע"י לארי פייג', אחד המייסדים של גוגל, חודשיים לפני שהוקמה רשמית בשנת 1998. המונח נכנס רשמית למילון של אוקספורד ביוני 2006, ומאז, מטבע הלשון הפך לשם נרדף לשימוש במנוע חיפוש.
אבל נראה שזמנו עומד לחלוף. הנוער של היום משתמשים רק לעתים רחוקות בגוגל, לפי חברת המחקר "ברנשטיין", וזה סימן שהם משנים מהותית את אופן האינטראקציה שלהם עם האינטרנט.
"קהלים צעירים יותר 'מחפשים', לא 'מגגלים'", אמר אנליסט של חברת ברנשטיין, מארק שמוליק ועמיתיו במאמר שפורסם ביום שישי. "הצעירים עוברים יותר ויותר לרשתות חברתיות כמו טיקטוק לקבלת המלצות על מסעדות, קניות בענקיות קמעונאות כמו אמזון, וחיפוש בינה מלאכותית גנרטיבית כמו ChatGPT כדי לעשות את החיפושים שלהם".
ברנשטיין, מתייחס לסקר שנערך באפריל 2024 ע"י פורבס וחברת המחקר-Talker Research וכלל 2,000 אמריקאים, הוא ציין כי 45% מבני דור ה-Z נוטים יותר להשתמש ב"חיפוש ברשתות חברתיות" בטיקטוק ואינסטגרם במקום בגוגל. זאת בהשוואה לכ-35% בלבד מבני דור המילניום, 20% מהדור ה-X ופחות מ-10% מדור הבייבי בום או כפי שנהוג לקרוא לו - הבומרים. אפילו כשדור Z מתבגר, הם מסתמכים יותר ויותר על רשתות חברתיות כמנוע החיפוש העיקרי שלהם.
"בני דור ה-Z גדלו באינטרנט יחסית מבוסס", אמר שמוליק. "זה טבעי עבור המשתמשים האלה ללכת ישירות למקור. העולם הזה לא גדול ומפחיד, הוא 'הבית' של דור ה-Z".
עבור הדור הצעיר, פלטפורמות הרשתות החברתיות הפכו לדרך לחפש מה לקנות, איפה לאכול ואיך לבלות. כ-40% מדור ה-Z אמרו שהם השתמשו ברשתות חברתיות כמנוע חיפוש ראשי למותגים, מוצרים ושירותים ב-2016, וכמעט 52% אמרו את אותו הדבר ב-2023, על פי נתונים מ-GWI.
רשתות כמו אינסטגרם וטיקטוק הגיבו לחיפוש הפורה של דור ה-Z אחר דברים לקנות באינטרנט עם פלטפורמות מסחר אלקטרוני משלהם ופרסומות מותאמות, והרוויחו 11 מיליארד דולר בהכנסות מפרסומות בארה"ב לקטינים בלבד בשנת 2023. הנתון המפחיד יותר הוא כוח הקנייה של אותו דור שצפוי להתנפח ל-12 טריליון דולר ב-2023, על פי דו"ח "הוצאות דור ה-Z" של חברת NielsonIQ. דור האלפא, דור ילדי האייפד, כבר נמצא בעקבותיהם, ומבלים יותר משעתיים בשבוע בקניות ברשת.
אבל בעוד שהרשתות החברתית החלו לנצל את הנטייה של דור ה-Z לגלול ולחפש, לגוגל יש בעיה נוספת איתה היא צריכה להתמודד. "בסביבות 40% מהצעירים כשהם מחפשים מקום לארוחת צהריים, הם לא הולכים למפות של גוגל או לחיפוש", אמר פרבקר רגאוואן Prabhakar Raghavan, סגן נשיא בכיר בגוגל, במהלך ועידת ה-Brainstorm Tech של Fortune ב-2022, בהתייחסות לנתונים פנימיים של החברה, "הם הולכים לטיקטוק או לאינסטגרם."
בכל הנוגע לדור ה-Z, גוגל כבר ביצעה שינויים, לאור העובדה שצעירים נמשכים לתמונות וסרטונים, שעומדים בניגוד להרגלי החיפוש של הדורות המבוגרים של חיפוש ביטויי מפתח ולחיצה על קישור המתאים ביותר למונח.
בשנתיים האחרונות גוגל השקיעה בטכנולוגיה כדי לטפל בזה, בעיקר בשיפור הבינה המלאכותית שלה ושירותי הגוגל לנס שיוכלים לחפש מידע מתוך תמונות. החברה בודקת תכונה של Ask Photos שמשתמשת בג'מיני שלה כדי לענות על שאלות לגבי מידע בתמונות שמצלם המשתמש, כמו המסעדה שבה אכלו או בפעם האחרונה שביקרו במקום מסוים.