חברת הנהיגה האוטונומית מובילאיי של אמנון שעשוע, שנוסדה בשנת 1999, הפכה עם השנים לשם דבר ולסטנדרט בתחום האוטוטק בישראל. במרץ 2017 היא נמכרה לאינטל, אבל מרכז הפיתוח שלה עדיין ממוקם בירושלים כשהיא מפעילה מרכזים גם בתל אביב, חיפה, פתח תקווה, ניו יורק, דיסלדורף, שנגחאי וטוקיו. באוקטובר 2022 היא הונפקה בוול סטריט לפי שווי של 16.7 מיליארד דולר, ושוויה הנוכחי מוערך בכ-22 מיליארד דולר.
מובילאיי היא אולי שם מוכר בכל בית וסיפור הצלחה מסחרר, אבל היא ממש לא סיפור ההצלחה היחיד בכל הקשור לחדשנות ברכב בישראל. בכנס 2024 EcoMotion, האירוע הבינלאומי של קהילת התחבורה הישראלית, לקחו חלק בשבוע שעבר כאלף משתתפים, כולל עשרות אורחים מחו"ל, בכירים מחברות כמו פולקסווגן ו-BMW ובכירי החברות הישראליות בתחום. שם הוצגו הפיתוחים האחרונים בתחום, שהוכיחו שמובילאיי ממש לא לבד.
קהילת EcoMotion היא מיזם משותף של המכון הישראלי לחדשנות, משרד התחבורה ומשרד הכלכלה והתעשייה. האירוע התקיים השנה בפעם ה-12 בשיתוף פעולה עם חברת Innoviz שאירחה אותו במשרדיה שבראש העין. בתערוכה לקחו חלק כ-40 גופים ומיזמים חדשניים שהציגו את הטכנולוגיות פרי פיתוחם, כמו גם דיונים בנושאים מגוונים הנוגעים לעתיד עולם הרכב והתחבורה החכמה - למשל נהיגה חכמה, השפעת טעינת הרכב החשמלי על רשת החשמל ומרכזיותה של סין כמעצמת ייצור רכב.
"גם בשנה לא פשוטה זו, קהילת EcoMotion ממשיכה לקיים את האירוע המסורתי שלה תוך נקיטת האמצעים הנדרשים לאירועי השעה. אנחנו מודים לעשרות המשתתפים המגיעים אלינו מעשרות מדינות שונות ברחבי העולם, נתון שמעיד על העוצמה וההערכה הרבה שיש לקהילת התחבורה החכמה הישראלית", מסרה ג'ניפר שוורץ, מנכ"לית קהילת EcoMotion. "על אף השנה האחרונה והמאתגרת, ישנה חשיבות עליונה של ההתכנסות יחד כקהילה, כי הטכנולוגיה הישראלית המשיכה להתקדם ולהתרחב גם השנה".
על פי דו"ח משותף של EcoMotion ומקינזי, ישראל היא המרכז הטכנולוגי הרביעי בעולם בהיקף השקעות בתחבורה חכמה. בהתאם, פועלות בארץ לא מעט חברות מבטיחות ביותר בתחום, והנה כמה מהן.
Arbe
Arbe היא המובילה העולמית בפיתוח פתרונות רדאר לרכב, והחברה הראשונה בתחום שהפכה לציבורית ונסחרת בבורסות הנאסד"ק בניו יורק ובבורסה בתל אביב. הפתרון החדשני שפיתחה חברת ארבה מבוסס על שבבים לרדאר שמפיקים תמונה בפירוט גבוה פי 100ביחס לכל רדאר אחר בשוק. ערכת השבבים החדשנית שלה כוללת את מערך הערוצים הגדול בתעשייה ושבב מעבד ייעודי, בשילוב עם פתרון עיבוד מידע מבוסס בינה מלאכותית. שבבים אלו מאפשרים זיהוי הולכי רגל, כלי רכב ומכשולים בכביש בטווח רחוק ובשדה ראייה רחב, בכל תנאי מזג האוויר והתאורה.
הביצועים המתקדמים מעניקים לחברות הרכב מגוון יכולות ייחודיות, כמו סיוע למערכות הבטיחות בזיהוי ובתגובה למכשולים בזמן אמת, מיפוי השטח הפנוי סביב הרכב (נתון המאפשר לרכב להבין לאן בטוח להתקדם), ביטול התראות שווא (מניעת בלימות פתאומיות ולא נחוצות הנגרמות מזיהוי שגוי של עצמים בכביש) וזיהוי מסלול וכיוון האובייקטים בסביבת הרכב כדי לחזות את מיקומם העתידי ואת כיוון הנהיגה הרצוי. התוצאה הסופית מקדמת את חזון הנהיגה האוטונומית בצעד ענק לעבר נהיגה טובה יותר מזו של נהג אנושי.
Arbe, שנוסדה על ידי המנכ"ל קובי מרנקו וד"ר נועם ארקינד, הוקמה בתל אביב ומפעילה משרדים בארה"ב, גרמניה וסין בהם מועסקים כיום כ-140 עובדים. החברה פועלת בשיתוף פעולה עם החברות המובילות בעולם בתחומי הרכב הפרטי, המשאיות האוטונומיות, רובוטי המשלוחים והמוניות האוטונומיות, והודיעה על חוזים עם יצרניות רכב סיניות המהוות שוק מרכזי בתעשיית הנהיגה האוטונומית. בנוסף, הטכנולוגיה שלה נמצאת בשלבי בחינה מתקדמים עם מעל ל-30 יצרניות רכב, חברות תעופה חכמה ומשאיות.
Valens
ולנס סמיקונדקטור היא חברת שבבים בעלת טכנולוגיה פורצת דרך לתקשורת מהירה בתחומי האודיו-וידאו והרכב, המספקת את הפתרונות המובילים מסוגם. החברה הציבורית נבחרה כסטנדרט לתקן העולמי בתחום ונסחרת בוול סטריט בבורסת ניו יורק (NYSE).
טכנולוגיית HDBaseT של ולנס, זוכת פרס האמי בתחום הטכנולוגיה וההנדסה, היא התקן המוביל בשוק. עשרות מיליוני שבבים של ולנס משולבים באלפי מוצרים של יצרניות האלקטרוניקה המובילות בעולם כגון LG Sony, Epson, Samsung, Panasonic, ועוד. עם התחזקות המגמה העולמית במעבר לסביבות עבודה ולימוד היברידיות, החברה משתפת פעולה עם לוג'יטק, ענקית הציוד ההיקפי למחשבים, לשדרוג מערכות שיחות הווידאו שלה. בנוסף, מוצרי החברה מותקנים כבר היום בדגמים שונים של מכוניות מרצדס, ופיתוח אחרון שלה יאפשר לראשונה מצלמה אחורית במשאיות ויהווה חלק ממערכת המצלמות האחוריות של משאיות בארה"ב, פתרון ראשון מסוגו שמעניק רמה חדשה של בטיחות למניעת תאונות דרכים. מטה החברה ממוקם בהוד השרון, ויש לה משרדים בארה"ב, אירופה ואסיה, בהם מועסקים כ-250 עובדים.
Innoviz
חברה ישראלית המונפקת בנאסד"ק ומפתחת טכנולוגיות LiDAR (חיישני לייזר אופטיים) לרכבים אוטונומיים ולשווקים נרחבים נוספים. כל מוצרי החברה מפותחים ומיוצרים במשרדי החברה בראש העין. הפיתוחים של אינוויז הולכים והופכים למוצרים המובילים בעולם בתחומם, עם שיתופי פעולה בולטים עם החברות המובילות בתעשייה ובראשן BMW ופולקסווגן. מייסד ומנכ"ל החברה הוא עומר כילף, שנחשב לילד הפלא של תעשיית האוטוטק הישראלית.
העולם כולו נושא עיניים אל הרכב האוטונומ, בציפייה לראות רכבים הנוסעים כמעט בעצמם, ללא התערבות אנושית. על כן, אלו ימים קריטיים בהן ענקיות הרכב בוחרות במי הן נותנות את אמונן להוביל את התנאים שיבשילו לאוטומציה חלקה, בטיחותית, מקצועית ומיטבית. Innoviz היא החברה היחידה בעולם שהצליחה להגיע לרמה 3 של נהיגה אוטונומית, ולצד האמון שהענקיות הגרמניות נותנות בחברה - ישנה סבירות לא מבוטלת שנראה את אינוויז גדלה ומתפתחת בעשור הקרוב. ה-LiDAR הולך וממצב את עצמו כפתרון מועדף על פני טכנולוגיית המצלמות הפשוטה, שכפי שנראה במקרה המבחן של טסלה, היא פרוצה בטיחותית והגיעה לתקרת הגג שלה.
בחודשים האחרונים עלה על כבישי אירופה באופן רשמי רכב BMW עם חיישן הליידאר שאינוויז פיתחה, ובקרוב הרכב צפוי להגיע למדינות נוספות בעולם. רכב נוסף שהוצג כבר בתערוכת CES האחרונה הוא הרכב המסחרי החדש של פולקסווגן, שגם הוא נושא את הטכנולוגיה מראש העין. החברה חתומה על הסכמים נוספים עם מובילות הרכב, ובקרוב נזכה לראות עוד ועוד רכבים עם ה LiDAR-של אינוויז.
Hailo
יוניקורן השבבים הישראלי היילו מפתח מעבד ייעודי שמסוגל להריץ יישומי AI על גבי מכשירי קצה המותקנים במכשירים שונים כמו רחפנים, מוצרי בית חכם, מצלמות, טלוויזיות, מוצרים לבישים ועוד. מאיץ ה-AI החדש של החברה אמור לאפשר למוצרים כאלו, גם אם יש להם ביצועי CPU נמוכים (כלומר, מדובר במכשירים עם חומרה חלשה יחסית), להריץ צ'אטבוטים, מערכות הפעלה וחוויות AI Generative שונות על גבי המכשיר עצמו, ללא תלות בחיבור לאינטרנט.
היילו הוקמה בפברואר 2017 על ידי אור דנון, אבי באום, הדר צייטלין ורמי פייג ז"ל, בוגרי יחידת עילית טכנולוגית של חיל המודיעין, ורקפת רוסק עמינח, לשעבר מנכ"לית בנק לאומי, מונתה לאחרונה ליושבת ראש הדירקטוריון שלה. החברה מפעילה משרדים בתל אביב, יפן, טיוואן, סין, דרום קוריאה, גרמניה וארה"ב, ויש לה רשת של מפיצים ברחבי אסיה, צפון אמריקה, דרום אמריקה, אוסטרליה ואירופה. היא מעסיקה כיום יותר מ-250 עובדים בארץ ובחו"ל, ומוצריה משרתים יותר מ-300 לקוחות ברחבי העולם.