זה לקח "רק" 7 חודשים, אבל סוף סוף נמצא פתרון לבעיה שהטרידה תושבים רבים בישראל - התשלום בתחבורה הציבורית שעבד באופן חלקי בשל שיבושי ה-GPS. עד כה מי שגר באזור בנימינה, חיפה והרבה מקומות אחרים בארץ, סבל מהעובדה שתשלום עם האפליקציות לא ממש עבד כאשר היו בעיות קליטה של GPS שנוצרו בעקבות המלחמה. גם במרכז היה יום שבו התעוררנו לבעיות GPS שגרמו לכאוס בתחנות הרכבת ובאוטובוסים.
כעת פנגו ומוביט, החברות שמחזיקות באפליקציות התשלום, מודיעות על פתרון שיאפשר תיקוף ונסיעה שגרתית בתחבורה הציבורית באמצעות האפליקציות. הפתרון לא מתוחכם במיוחד ולא מצליח להתגבר על שיבושי ה-GPS, והוא בסך הכול מוסיף אפשרות ידנית לבחירת מקום תחילת הנסיעה ובכך עוקף את הקושי הטכני שנוצר בגלל האוטומציה שהייתה עד כה, במסגרתה המיקום נקלט באופן אוטומטי. על פי הודעת Moovit ו-Pango השתיים עמלו אל מול משרד התחבורה במטרה לבצע שינויים בשיטת התיקוף - כך שיתאפשר לבצע תיקוף בקלות גם בעת שיבושים.
איך לתקף ברכבת ישראל ורכבת קלה?
התשלום ברכבת מתבסס על מיקום בעת הגעה ויציאה מהתחנה. בימי שגרה האפליקציה מזהה לבדה את התחנות שבהן עלו וירדו הנוסעים וכך מפיקה להם כרטיסי יציאה וכניסה. מעכשיו כאשר שירות מיקום עדכניים לא יעבדו, יופיע מסמך בו יתבקשו הנוסעים לבחור ידנית את מיקומם (תחנת העלייה או הירידה - בהתאם לאזור השיבוש). הבחירה תאפשר לנוסעים להציג אסמכתא לביקורת (קוד QR) בשערי התחנה והאפליקציה תחשב עבורם את התעריף בהתאם לתהליך הקיים בשגרה.
איך לתקף באוטובוסים?
התשלום באוטובוסים מתבסס על סריקת QR. בדרך כלל האפליקציה מציגה את קווי האוטובוס האפשריים בהתבסס על מיקום הנוסע. כששירותי המיקום אינם פועלי,ם לא ניתן לדעת את אזור הנסיעה ומרחק הנסיעה ולכן לא ניתן לתמחר את הנסיעה הבודדת והצבירה לחופשי חודשי באופן אוטומטי.
מעכשיו בעת שיבושים, לאחר סריקת קוד ה- QR תבקש האפליקציה מהנוסעים לבחור מתוך רשימה את אזור הנסיעה ומרחק הנסיעה.
כזכור, לאופן נסיעה בתחבורה הציבורית קבע משרד התחבורה מספר אזורים:
- אזור 1 ללא מע"מ- אילת והערבה.
- אזור 1- מי שגרים/ות באזורים נבחרים, בנגב ובגליל, ובעצם בכל מקום שאינו בשלושת המטרופוליטניים הגדולים.
- אזור 2- אזור המטרופוליטניים הגדולים.
מפת אזורים ותעריפי מרחקי נסיעה מופיעים באתר משרד התחבורה
האפליקציות מתעדכנות בימים אלו בחנויות האפליקציה של גוגל ואפל ואם אין לכם את הגרסה החדשה, ואתם לא משתמשים בעדכון אוטומטי, כדאי לכם לבדוק אם מחכה לכם עדכון בחנות.
אייל זיו, מנהל הפעילות של Moovit - Pango מסר: "בחודשים האחרונים לצד הקמת חמ"ל ייעודי שייטפל בכלל הפניות בעניין, פעלנו מול משרד התחבורה במטרה למצוא פתרון לטובת ציבור נוסעי התחבורה הציבורית כך שיוכל להמשיך לתקף ולנסוע בקלות ונוחות גם בעת שיבושי GPS. אנו מקווים כי הפתרון הנוכחי יעזור לנוסעים לקיים שגרה מלאה גם בעת שיבושים, לחזור ולהנות מהיתרונות שקיימים באפליקציות ולהוזיל את עלות נסיעתם בכלל אמצעי התחבורה ובכל הארץ".
משרד התחבורה הוסיף כי גם אפליקציית הופאון תקבל פתרון לבעיה.