ככל שתרבות הטיקטוק מתפתחת, נשברים שיאי הרנדומליות של תוכן שמגיע להיות ויראלי. הטרנד החדש בטיקטוק, "Symphony Dolphin", הוא בין הטרנדים המוזרים והבלתי צפויים שראינו. אפילו ביחס להצלחות המוזרות שהתרגלנו לראות בטיקטוק, כמו בחור שחותך מלפפונים או תקצר ברו. הפעם מדובר במשהו מפתיע אפילו יותר - תמונות של דולפינים חמודים עם קשת בענן שמלוות בטקסטים מדכאים וכנים, כשברקע מתנגן השיר "Symphony" של זארה לארסון וקלין בנדיט.
כן, אתם לא מדמיינים, ואולי בעצם אתם אפילו לא מצליחים בכלל לדמיין איך מה שתיארתי לכם כרגע נראה. אז בואו ננסה שוב - הטרנד החל לקראת סוף אוגוסט האחרון, כשמשתמשים בטיקטוק העלו תמונות מעוצבות של דולפינים קופצים מהמים, מאחוריהם מופיעה קשת בענן, ועל התמונה עצמה מודבקים משפטים אקראיים בקונוטציות מדכאות. משפטים כמו "אני לא יציב נפשית", "חבר שלי בוגד בי כבר שנתיים" או "אני מכור להימורים". וכל זה קורה כשברקע השיר הקצבי שהיה פופולרי אי שם בשנת 2017 מתנגן ומוסיף מן רובד רנדומלי נוסף.
הטרנד התפשט במהירות, וזכה למיליוני שיתופים ברחבי העולם, מבלי שברור בדיוק איפה התחיל, מה עומד מאחוריו או מה המטרה שלו. ההוכחה לכך שהוא רלוונטי ומעניין הגיעה מבחינתי כשהעמוד הכי ג'ן זי בטיקטוק, כלומר המטה של קאמלה האריס, העלה את התמונה עם המשפט "פרויקט 2025 של טראמפ הוא איום לדמוקרטיה". בישראל הטרנד לא זכה ליותר מדי יחס ממותגים וחברות בטיקטוק כי מבחינה משפטית אסור להשתמש בשיר לצרכים מסחריים. אך אל חשש יש נציגות ישראלית לטרנד והיא הגיעה מכיוון שהפתיע אפילו אותי - צבא ההגנה לישראל, העמוד העלה את התמונה עם טקסט שאומר "חמאס משתמש באזרחים כמגן אנושי".
הנהנית הגדולה מתשומת הלב היא זארה לארסון. השיר קפץ למקום הראשון בראש מצעד 50 השירים הטרנדיים של טיקטוק ובילבורד, ולארסון רכבה על הגל והעלתה תמונה משל עצמה עם התהייה "מה לעזאזל קורה?", ואף הופיעה עם השיר כאשר הדולפינים מקפצים מאחוריה במהלך ההופעה. כלומר, שוב אנחנו רואים את הטרנדים פורצים את גבולות המסך לעולם האמיתי.
בניגוד למה שקורה בדרך בכלל בטיקטוק, מה שהופך את הטרנד הזה למעניין הוא לא התוכן אלא דווקא הרנדומליות הלא ברורה שלו. למה דווקא דולפינים, קשתות, וטקסטים מדכאים? למה השיר סימפוני? אין לכך תשובה ברורה, קשה להאמין שמדובר במהלך מתוכנן של לארסון או גורם רלוונטי אחר (ואם כן - שאפו) וזה בדיוק מה שמדגים את חוסר המשמעות שבניסיון לייצר ויראליות באופן מתוכנן. טרנדים כמו זה מוכיחים שוב ושוב שאין נוסחה להצלחה ויראלית. בעוד משווקים ומפרסמים מתאמצים לייצר תוכן שיתפוס את עיני הציבור, פעמים רבות דווקא הרגעים האקראיים והבלתי צפויים הם אלו שמגיעים להיות המדוברים ביותר. ויוצרי תוכן או מותגים יכולים להשתמש בו בצורה רלוונטית, חכמה ואולי הכי חשוב - מהירה.
אפשר לנסות לתכנן, להשתמש בטריקים מוכרים או לכוון לקהל יעד ספציפי שאולי בסוף יגרום לטרנד מסוים להפוך ויראלי, אבל זה שווה ערך ללמלא כרטיסי לוטו כדי לזכות בפרס הגדול, הזכייה לא באמת נמצאת בידיים שלנו. זה עדיין לא אומר אגב שאי אפשר להמשיך לנסות לזכות בו וזו, כמילות השיר, הכמיהה להיות חלק מהסימפוניה.
רן פינקלשטיין הוא איש קריאייטיב, במאי ומגיש הפודקאסט "מדברים קריאייטיב". לאינסטגרם שלו