קמפיין ישראלי חדש יוצא נגד ארגון הנשים של האו"ם, שהתעלם מהפשעים שבוצעו נגד נשים ישראליות בטבח ה-7 באוקטובר. עם קמפיין ויראלי, שלטי חוצות ומשפיעניות ברחבי הארץ ובארה"ב - תוך 24 שעות נחשפו לקמפיין כבר מעל ל-300 אלף אנשים, ועל העצומה חתמו מעל 180 אלף איש. בזמן כתיבת שורות אלו, יותר מ-200 אלף חתימות נאספו.
כשדניאל אופק, יזמת הייטק ומייסדת מיזם ההסברה Angle, ראתה שארגון הנשים של האו"ם (UN) פרסם דוח בו התייחס רק לנשים פלסטיניות בעזה ולא לנשים ישראליות, היא לא יכלה לשבת בחיבוק ידיים. היא החליטה להשיק קמפיין בינלאומי שמטרתו לחשוף את העמדות המוטות של האו"ם נגד ישראל במלחמה, ואת שתיקתו של ארגון הנשים אל מול הזוועות שהתחוללו כנגד נשים ישראליות בשבת השחורה. באתר שהקימה נכתב: "בכל פרסומיו הרשמיים, הארגון לא התייחס ולא הזכיר את מאות הנשים והנערות הישראליות שנאנסו, עברו התעללות, נשרפו, נערפו, נרצחו ונחטפו באכזריות על ידי ארגון הטרור של חמאס".
"מדובר בארגון שמהווה מודל לחיקוי לכל כך הרבה ארגוני נשים אחרים, שתופסים ממנו גוף מהימן. הדוח שהם פרסמו לא מזכיר נשים ישראליות אלא רק עזתיות, וצריך לשים את העובדות כמו שהן. בדוח יש הטיות ברורות פרו פלסטיניות. זה יגרום לאנשים בעולם לחשוב: 'מה זה אומר לגבי מדינת ישראל?' מאוד קיצוני שהם לא אמרו כלום", אומרת אופק ל-mako.
"כשארגון כל כך חזק עושה דבר כזה, אני רואה את זה כשיתוף פעולה עם ארגון טרור. אסור לנו לעבור בשתיקה על האדישות וההתעלמות של האו"ם בכלל וארגון הנשים בפרט לפשעים שבוצעו נגד נשים ישראליות. עמדותיו המוטות גורמות לישראל נזק אדיר ועל כן התגייסנו לחשוף אותן ולהציג את המציאות כפי שהיא. ככל שנקדים להתמודד עם הסילופים, כך נצליח למתן את דעת הקהל השלילית נגד ישראל שנוטה להתבצר בעמדותיה במהלך הזמן".
אופק חברה לשותפיה לפרויקט, נטאלי ליבסקי המתמחה בעולמות מיתוג ושיווק, לירון קרול, ארט דירקטורית ומעצבת תקשורתית חזותית ורועי כהן, מנהל קריאייטיב בכיר – ויחד יצרו קמפיין שאי אפשר שלא להיתקל בו ברשתות החברתיות וברחובות בימים אלו. הקמפיין משתמש בראשי התיבות של הארגון ומשלב אותן בכותרות - UN Believable, UN Forgivable ו-UN Justified (לא ייאמן, לא מוצדק ולא נסלח).
בשלב הראשון הן צילמו נשים שקרובות לחטופות עם כיתובים שונים כמו "UN women your silence is Unforgivable", ובהמשך הן מתכננות להתרחב לארצות הברית ולצלם משפיעניות ומפורסמות בארץ ובעולם. "אנחנו במשא ומתן מתקדם גם לטיימס סקוור כדי להיות גם שם", מציינת אופק. בין המשפיעניות שייקחו בחלק בקמפיין: יובל שרף, קרן מור, איילה אינגדשט, מיטל אבני, לירז צרכי, שרי גבעתי, שרית בירן, שרית וינו אלעד, נלי תגר, גילת אנקורי, קים אור אזולאי, אושרת קוטלר ואוולין הגואל.
סיוון טפלא, קרובת משפחה של דניאלה גלבוע שחטופה בעזה. צילום: אסקף אברהם
הקמפיין פונה אל קהל מערבי בינלאומי בגילים 35-19, בדגש על ארה"ב. "רבים מהם מזהים את עצמם עם מטרות 'צודקות', בעלי השקפה נאורה ופתוחה שבשלים לקלוט מידע ולהיות מושפעים ממנו. להערכתנו הוא יהיה אפקטיבי גם בקרב מהגרים, נשים, קהילת הלהט"ב ועוד", אומרת אופק. "הקמפיין יעורר תהיות ושאלות על הקלות שבה ארגון של האו"ם מסלף את המציאות והאם הוא עושה זאת גם בסוגיות בינלאומיות חשובות נוספות. הארגון צריך לקבל מכה מאוד חזקה".
אחת מהמטרות המרכזיות של הפרויקט היא לפגוע במימון הארגון: "המטרה היא חד משמעית לחנוק אותם כלכלית. או שהם יישרו קו כארגון רציני ולא ארגון טרור, או שהם פשוט לא יהיו קיימים. תישאל גם השאלה מדוע כספי המיסים של מדינות שונות צריכים לממן את הפעילות של גוף כה בלתי אמין. הקמפיין הוא השלב הראשון בלבד. אנו מיפינו את כל הגופים המממנים את האו"ם ואנו דורשים מהם להפסיק את שיתופי הפעולה עמו ולבטל כל מימון עתידי של פעולותיו. בין הגופים הללו ישנם תאגידים בינלאומיים מהגדולים בעולם כמו קוקה-קולה, יוניליוור ו-P&G, התורמים לו כספים".
יש כבר הצלחות לדבריה: "היו לנו כבר 2 שיחות עם חברות בין-לאומיות גדולות. אחד מהם אמר שהוא יפסיק את המימון, וזה המון כסף כי מדובר באחת מהחברות הגדולות בעולם".
נטע הימן מינה, אמא שלה דיצה הימן חטופה. צילום: אביטל פולנסקי
אופק קוראת לציבור לחתום על העצומה ולהמשיך להפיץ את הקמפיין: "חשוב להמשיך לחתום על העצומה ולהפיץ בכל דרך. בנוסף, אנחנו זקוקות למימון כדי להמשיך את הפעילות ונשמח לכל עזרה. נשמח לכל כל פנייה מנשים משפיעניות שיכולות לעזור לנו להרחיב את התפוצה וההפצה".
לא מדובר במיזם הראשון שאופק הקימה. בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר אופק יזמה את מיזם ההסברה Angle שנועד לסייע לישראל לנצח במאבק על דעת הקהל הבינלאומית. מיזם זה מצטרף ל"פרלמנט 51", מיזם אימפקט שהקימה ביחד עם לירי הלפרין החותר לשוויון הזדמנויות לנשים וגם משתתף בפרויקט הנוכחי.