ג'יימס סטיבן "ג'ימי" דונלדסון, הידוע יותר בכינויו MrBeast (מיסטר ביסט), הוא יוטיובר אמריקני בן 26, והוא גם אחד מיוצרי התוכן המצליחים בעולם שמתכוון לגייס עכשיו הון ממשקיעים פוטנציאליים כדי לתמוך במיזמים העסקיים שלו, לפי שווי של לא פחות מ-5 מיליארד דולר.

דונלדסון, שהחל את דרכו ביצירת תוכן ביוטיוב שכללו פעלולים קיצוניים, כולל ספירה במשך 40 שעות מאחת עד מאה אלף וקבירת עצמו באדמה, משך ברבות השנים מאות מיליוני עוקבים שהפכו אותו לכוכב יוטיוב מוביל. בין המיזמים העסקיים שלו נמצאים מותג השוקולד Feastables, חברת החטיפים Lunchly וחברת ההפקות שלו – לה הוא מנסה לגייס כספים, והשאלה הנשאלת היא האם חברות השקעות ירוצו להשקיע ביוצר תוכן? התשובה לפי רגב גור, בעלי חברת יוצרי התוכן נרטיב, שמחברת בין יוצרי התוכן הגדולים בעולם לבין חברות מסחריות, היא שלגמרי כן.

"מיסטר ביסט הוא היוטיובר הכי גדול בעולם היום וכנראה בכל הזמנים. הוא מייקל ג'ורדן של יצירת התוכן", מסביר גור את ההייפ סביב הכוכב. "הוא התחיל כילד שמעלה סרטונים אקראיים, אבל אז תפס ויראליות עם אתגרים משוגעים כמו לספור עד 100,000. משם הוא הפך את זה לפורמט – מחלק מיליוני דולרים, עושה הפקות גרנדיוזיות כמו שחזור 'משחק הדיונון', ויוצר אתגרים שלא נראו קודם ביוטיוב".

אני מניחה שיש מאות אם לא אלפים כמוהו. למה הוא הצליח?
"הוא הצליח להגיע למאות מיליוני עוקבים כי הוא פיצח את האלגוריתם של יוטיוב ואת הפסיכולוגיה של הקהל. קודם כל יש לו תוכן אולטרה-ויראלי – כל סרטון שלו בנוי כמו סרט הוליוודי: פתיחה מסקרנת, קצב מהיר, מתח תמידי, ופרסים מטורפים", מסביר גור. "אנשים אוהבים לראות מישהו מחלק מיליוני דולרים או עושה ניסויים משוגעים כמו לבלות 50 שעות בארון מתים.

"שנית, הוא לא מפסיק לחדש. כל סרטון גדול יותר, יקר יותר ומושקע יותר מהקודם. הוא תמיד מעלה את הרף. הוא למד לייצר תוכן עם צפיות גבוהות לאורך זמן, מה שהפך אותו לכוח בלתי ניתן לעצירה בפלטפורמה.

המתנה של מיסטר ביסט לעוקביו (צילום: twitter/MrBeast)
מתנה של מיסטר ביסט לעוקביו | צילום: twitter/MrBeast

"הדבר האחרון שמייחד אותו הוא שהוא לא 'רק יוטיובר', הוא גם איש עסקים עם מותגי מזון מצליחים ופרויקטים סביבתיים. מיסטר ביסט שינה את חוקי המשחק ביוטיוב – גם בתוכן וגם בגישה לעשיית טוב. הוא לא רק עושה כסף, הוא גם מחזיר לקהילה, מה שיוצר חיבור רגשי עם הצופים.

"אבל הסיבה הכי חשובה בעיני וזה סוד ההצלחה של יוטיוברים מצליחים: הוא לא חושב על כסף - הוא חושב איך לעשות את הסרטונים הכי טובים ונצפים בעולם. עבורו, תוכן הוא המלך".

מה המודל העסקי שלו?
"המודל העסקי של מיסטר ביסט בנוי על כמה זרמי הכנסה מרכזיים שמזינים אחד את השני. הראשון הוא מודל הכנסות מיוטיוב – הוא מקבל מיליוני דולרים מפרסומות ב-AdSense, הודות למאות מיליוני צפיות בכל סרטון. יש גם חסויות ממותגים – חברות משלמות לו סכומי עתק (מיליונים לפר סרטון) כדי להופיע בתוכן שלו, כי הן יודעות שהחשיפה היא עצומה".

הדבר השני הוא העסקים שהוא פתח: "Feastables (מותג חטיפי שוקולד ובריאים), MrBeast Burger (רשת מסעדות וירטואלית) ומרצ'נדייז שונים – מכירת חולצות, כובעים ומוצרים ממותגים, שמייצרת הכנסה משמעותית.

"יש לו אפילו פרויקטים פילנתרופיים ממומנים – כמו Team Trees ו-Team Seas, שזוכים לתמיכה של תאגידים וקהילת היוטיוב".

אתה חושב שהוא יצליח לגייס את הסכומים שהוא רוצה?
"אם הוא ימצא את הדרך להפוך את העסק שלו לפחות תלוי ביוטיוב ויותר מבוסס על מותגים פיזיים (כמו Feastables) או על פלטפורמות עצמאיות, 5 מיליארד דולר לא נשמעים דמיוניים בכלל. אני כבר יכול להגיד לך שיש תור של משקיעים, ביניהם כמה ישראלים, שרוצים לרשום צ'קים".

למה שבכלל משקיעים וחברות השקעות ירצו להשקיע ביוטיובר?
"אחד הדברים הכי קשים בעולם זה לחבר דמות מפורסמת מאוד לחברה מסחרית. בשני הצדדים יש התנגדות טבעית, צריך שתהיה התאמה של מאה אחוז וזה דבר שקשה למצוא. כמובן שיש הרבה השפעה של תקציב ופופולאריות. זה כמו חתונה רק שמעורבים שני מיליון דולר באמצע", הוא צוחק.

"קוד קופון זה קללה מבחינתי"

גור יודע על מה הוא מדבר. כאחד שעבד עם מיסטר ביסט בעבר הוא מעיד כי "הצוות שלו הוא אחד הצוותים הכי מקצועיים שעבדתי איתם, החל משיחות המשא ומתן, עד שיחות התוכן והמקצועיות האינסופית שלהם. אפשר מהר מאוד להבין למה הוא הכי גדול בכל הזמנים".

החברה של גור עובדת עם חברות שמגלגלות מאות מיליוני דולרים בשנה, ביניהן פייבר, וישרד, מליו, אלמנטור, Plus500 ופאפאיה גיימינג. כ-70% מהפעילות היא בארה"ב, 20% באנגליה והיתר במדינות שונות. המודל הכלכלי של חברות מהסוג של נרטיב מבוסס על עמלה של 10%-20% שהן מקבלות על חיבור בין יוצר תוכן למותג. "במובן הזה אני כמו מתווך דירות", אמר גור בראיון בגלובס, "אבל יש גם תהליך יותר ארוך, שכולל קריאייטיב שאנחנו עושים. למה צריך את זה? כי לא כל משפיען הוא בהכרח יוצר תוכן".

גור רגיל לעבוד עם מותגים גדולים. בשנה שעברה הוא אף שיתף פעולה עם אחד מיוצרי התוכן הגדולים בעולם נאס דיילי (נוסייר יאסין הערבי-ישראלי, שיש לו 47 מיליון עוקבים ביוטיוב, אינסטגרם, פייסבוק וטיקטוק) , בכנס התוכן ביוני 2024, Nas Summit, אליו הם הביאו יוצר אגדי אחר: קייסי נייסטאט - אחד המייסדים של הרשת החברתית BEME, והסדרה מבית HBO האמריקאית, האחים נייסטאט.

רגב גור ומיסטר ביסט (צילום: צילום פרטי)
רגב גור ומיסטר ביסט | צילום: צילום פרטי

לטענתו, עבור דקת תוכן של מיסטר ביסט תשלם החברה כ-2 מיליון דולר, אם הוא בכלל יתעניין בלפרסם את החברה שלכם. "זה מאוד תלוי. הכי גדולים בעולם בוחרים בפינצטה עם מי הם עובדים. הם לא רוצים 'להתלכלך' בחברות מסחריות ולאכזב את הצופים שלהם מחד, ומאידך, זה אחד ממקורות ההכנסה הכי משמעותיים שלהם".

זה סכומים שכאן בישראל רק יכולים לחלום עליהם.
"אני חושב שיש בארץ יוצרי תוכן מעולים וטובים. לצערי, יוצרי תוכן בישראל לא מתוגמלים מהפלטפורמות עצמן, ובניגוד ליוצר תוכן אמריקאי שעושה סרטונים טובים ומרוויח עליהם כסף ביוטיוב - בישראל אפשר להתפרנס כיוצר תוכן רק משיתוף פעולה מסחרי ולכן הרבה מהתוכן הוא ערוץ הקניות ולא ערוץ תוכן. אבל זה לא אשמתם של יוצרי התוכן, אלא של שוק קטן ולא מתגמל".

אתה מאמין בקוד קופון?
"קוד קופון זה קללה מבחינתי ואני מצטמרר בכל פעם שאני שומע את צמד המילים הזה. יש סיבה שערוצי הקניות ירדו מהטלוויזיה, ואני חושב שהם לגמרי צריכים לצאת לנו גם מהטלפון".

הישראלי מאחורי התמונה

ואם תהיתם, יש גם זוית ישראלית לסיפור הזה וקוראים לה אייל באומל, הנשיא לשעבר של יולה ומומחה לגלובליזציה של תוכן, הידוע בעבודתו עם יוצרים כמו רבקה זמולו ונסטיה רדזינסקיה. למיסטר ביסט הוא חובר על מנת "לפצח" את השוק הסיני' שם פלטפורמות כמו YouTube, Instagram ו-TikTok אינן זמינות לציבור (אך רבים משתמשים בהן באמצעות VPN). "אני מכין סרטונים כל חיי ומוציא מיליונים על תוכן, ואף אחד מהתכנים שלי לא הגיע עדיין לסין", הסביר דונלדסון את המהלך המתוכנן.

"אייל מנהל את העסקים שלו בסין והוא לגמרי אחד משלנו", מפרגן גור. "גאווה ישראלית שיזם את כל המהלך הזה ביחיד עם ג׳ימי. זה כיף לדעת שמאחורי המעצמה הזו עומד ישראלי שנולד בחיפה".