לאחר הפרסום לגבי כוונת אלפאבית, חברת האם של ענקית החיפוש גוגל, להוביל גל פיטורים נרחב של כ־30 אלף משרות, בדגש על חטיבת הפרסום והשיווק, לגלובס נודע כי המהלך צפוי לכלול גם את העובדים בישראל, כך אומר גורם המקורב לחברה. כיום, גוגל מעסיקה בישראל כ־2,000 עובדים, מתוכם כ־600 במחלקות הפרסום והשיווק. עם זאת, מציין הגורם כי לא ידוע כמה עובדים יפוטרו בגל הקרוב.
לדברי גורמים בסביבת ענקית החיפוש, גוגל העולמית צפויה ליישם את שיטת דירוג העובדים החדשה שלה, שבמסגרתה צפויים כ־2% מהעובדים להיות מפוטרים. בהערכה גסה, מדובר בכ־35 אלף משרות. עיקר המהלך נובע משינוי משמעותי בחטיבות השיווק של החברה, בין היתר בשל הצעדים האחרונים של גוגל בעולם הבינה המלאכותית, ובפרט בגלל שילוב הכלי בחטיבות הללו ברחבי העולם. אולם, לא ברור עד כמה ניתן להשתמש בכלי על מנת להחליף עובדים דוברי עברית.
נכון למועד הורדת העיתון לדפוס, לא נמסרה תגובה מגוגל ישראל לפרטי הידיעה.
גוגל קיצצה בשנה שעברה 6% מכוח האדם
שון דאוני, האחראי בחברה על תחום מכירת המודעות ללקוחות גדולים באמריקה, אמר לפני מספר שבועות כי גוגל אכן מתכננת ארגון מחדש של הצוותים בחטיבות אלו, כך לפי דברי מקורות שפורסמו בדה אינפורמיישן בדצמבר. באותו הפרסום נכתב כי אדם נוסף בחברה אישר את גיבוש תוכנית הפיטורים.
בינואר בשנה שעברה פיטרה גוגל כ־6% מכוח העבודה שלה, כלומר קיצצה 12 אלף משרות, מה שנהפך למהלך הפיטורים הגדול ביותר של החברה. בזמנו פורסם כי הפיטורים מגיעים בצל התמודדות החברה עם האטה בפרסום הדיגיטלי, כמו גם תחרות קשה בטכנולוגיות הענן.
לפי דה אינפורמיישן, ב־2023 עסקי הפרסום של ענקית החיפוש הניבו הכנסות בגובה 59.6 מיליארד דולר, מה שהיווה עלייה של 9.5% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2022. עסקי הפרסום עצמם מהווים כ־80% מסך ההכנסות הכוללות של גוגל, והטמעה של כלי בינה מלאכותית בחטיבה זו יכולה להיות אלטרנטיבה זולה משמעותית בעבור החברה בהשוואה לכוח האדם שכיום היא מעסיקה.
בשנה החולפת, המניה של אלפאבית עלתה בכ-58%. בין הסיבות, על פי אנליסטים, הן הודות לשימוש ושילוב הכלי בשלל השירותים של החברה, כמו במנגנוני החיפוש, הענן וחטיבות הפרסום.
פיטורים גם בענקית הגיימינג
ענקית נוספת שלקראת גל פיטורים רחב היא יוניטי. חברת הגיימינג הודיעה על פיטורים של כ־25% מכוח העבודה שלה - כ־1,800 עובדים, כך לפי מסמכים שהגישה החברה האמריקאית ביום ב' לרשות ניירות ערך. כיום לחברה כ־900 עובדים בישראל, כך לפי לינקדאין, וסבב הפיטורים הנוכחי צפוי להשפיע גם עליהם.
"היום, כחלק מהאתחול של החברה כמו שהוא מתואר במכתב למחזיקי המניות שלנו, הכרזנו ביוניטי שקיבלנו את ההחלטה הקשה לצמצם את כוח העבודה שלנו, זאת בהתמקדות על כ־25% מכוח העבודה הכולל בכלל הצוותים שלנו", נכתב בהודעת החברה.
בשנת 2022 רכשה יוניטי את חברת איירון סורס הישראלית, מיזוג שהוסיף ליוניטי כ-1,400 עובדים. מספר חודשים לאחר השלמת הרכישה, בינואר של השנה שעברה, יצאה החברה לסבב פיטורים שבמסגרתו קוצצו כ-300 מעובדי החברה. במאי האחרון יצאה החברה לסבב פיטורים נוסף ורחב יותר, שבמסגרתו פוטרו כ-600 מעובדי החברה. כעת, החברה בסבב פיטורים השלישי והגדול ביותר עד כה, שבמסגרתו יפוטרו כ-1,800 עובדים.
רק בחודש שעבר אמר תומר בר זאב, נשיא החברה וממייסדי איירון סורס, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, כי "הסנטימנט במקומות שאתה מסתובב בהם הוא לא כל כך חיובי".
הוא הוסיף כי "אם בעשור האחרון היית מסתובב בכל מסדרון בעולם, אצל משקיעים, בחברות פרטיות או ציבוריות גדולות - היית מרגיש מעולה". לדבריו, "מערכות יחסים נמדדות ברגעי משבר, ובשנה האחרונה אני מדמיין שאני הולך באולם חשוך, ופתאום יש תהום".
עוד אמר בר זאב, כי הקשיים הנוכחיים נובעים גם מ"המלחמה, אבל גם האתגרים הפוליטיים, וצריך להבין את זה ולתחקר את זה קדימה". הוא הוסיף כי "ברוב החברות הבינלאומיות הציבוריות ישנן קבוצות מיעוט בעלות נציגות רשמית. הן מקבלות מההנהלה תקציבים כדי לקדם אג'נדות, והיום ישראל והיהדות לא מוגדרות כמיעוטים בחברות.
"מעולם לא הרגשנו מיעוט בעבר, אבל אתה מגיע לנקודה שבה חברות ציבוריות צריכות להחליט לטובת מי הן תורמות ואיזה נרטיב הן מקדמות כלפי פנים וכלפי חוץ - מה שמחלחל בסופו של דבר לעמק הסיליקון, מקום שיש בו לא מעט פרוגרסיביות".