ביקורת קשה נמתחה על ענקית הטכנולוגיה אמזון בעקבות סרטון של ד"ר רובה בורנו, סגנית נשיא למומחי ושותפי AWS, שקראה להגיע לכנס re:invent של AWS שיתקיים בלאס וגאס בחודש דצמבר הקרוב. התוכן של ההזמנה לא ממש רלוונטי, אבל השרשרת שעל צווארה דווקא כן.
ד"ר בורנו ענדה שרשרת עם צורה של מדינת ישראל (כפי שנוהגים לא מעט ישראלים בתקופה זו), אך בתוכה ישנו הדגל הפלסטיני המשתרע מהים אל הנהר ומהווה סממן מאוד ברור לתמיכה בקריאה הגזענית למחיקת ישראל מהמפה. האירוע הזה מצטרף לעובדה הקשה שכבר מעל לשנה שסשה טרופנוב, עובד החברה, מוחזק בעזה בשבי חמאס, ואילו החברה לא ממש מתייחסת לכך.
Amazon senior VP at AWS, Ruba Borno, wore a Palestine map necklace in an official company video inviting people for a conference.
Does @rubaborno know that the map means "from the river to the sea" and calls for the killing of all the Jews of Israel?
Does she know that Amazon… pic.twitter.com/5bn0XUGYRx
בורנו אגב מזדהה בתור פליטה פלסטינית למרות שהיא נולדה בכווית, ממנה נמלטה עם משפחתה במלחמת המפרץ בשנת 1990 והגיעה בסופו של דבר לארץ ההזדמנויות הבלתי מוגבלות - ארה"ב. בשנת 2021 היא החלה את עבודתה באמזון.
הסרטון בו הזמינה אנשים להגיע לכנס עם השרשרת המדוברת נמחק כבר מלינקדאין וחשבון הטוויטר שלה עבר למצב פרטי, אבל כנראה שזה היה מאוחר מדי. בכל פוסט שלה ושל אמזון ניתן למצוא תגובות שונות שמבקרות אותה ואת החברה ומטיחים קריאות בושה על כיצד ענקית הטכנולוגיה מתעלמת מעובד שנמצא בשבי בזמן שהבכירה עונדת שרשרת אנטישמית.
השרשרת אגב עדיין זמינה לרכישה בכמה אתרי קניות בעולם, ביניהם ניחשתם נכון - אמזון, תמורת 5 דולר בלבד, אבל המשלוח לישראל עולה 6 דולר.
מאז שפורסם בכלי תקשורת שונים על דבר השרשרת, אמזון ניצבת מול גל של ביקורות המשלבות את הכעס על האמירה ה"אופנתית" של רובה וההתעלמות של החברה ממצבו של טרופנוב. בין היתר, התחילו קריאות ברשתות החברתיות לביטול מנוי אמזון פריים. מדובר בימים חשובים לחברה שערכה לפני מספר ימים את האמזון פריים דיי, הסייל השנתי שלה.
BREAKING: Amazon Executive Displays Genocidal Anti-Israel Necklace
Thousands have canceled their @amazon Prime memberships over the last 24 hours after Ruba Borno, a senior VP at AWS, wore a necklace depicting a map of Palestine in an official company video inviting people to… pic.twitter.com/q5Y6oTk8XR
הקריאות ברשת נחשפו למאות אלפי משתמשים ורבים כבר ביטלו את המנוי שלהם לאמזון, אם כי קשה לאמת את המספרים. בכל מקרה, גולשים שונים העלו תמונות של תהליך הביטול שלהם לנוכח הדברים.
Just closed my Amazon account pic.twitter.com/LOiWSJNW6V
אמזון אמנם נמצאת בקשר עם המשפחה של טרופנוב, בכנס האחרון AWS Tel Aviv summit צויין שמו של סשה במליאה המרכזית יחד עם תמונה שלו שהוצגה לנוכחים. אך החברה נמנעה במשך חודשים רבים לדבר עליו ובתכתובות שהגיעו לגלובס בחודש אפריל התגלה כי החברה העולמית המליצו לעובדים לא להביע הזדהות עם העובד החטוף.
בניסיון לעורר מודעות ולקבל תגובה סוף סוף מטעם אמזון, חבריו של טרופנוב הגיעו עד לכנס של AWS בשנה שעברה. בין היתר, החברים שכרו משאיות עליהן הוקרנו פניו של טרופנוב, וכמו גם חילקו חולצות לבאי הכנס, עליהן מופיעות פניו עם הכיתוב "הלוואי והיית כאן". אחד המוצרים שהושקו בכנס היה מוצר שטרופנוב עצמו עבד בפיתוחו.
נטע יסוד אלון, חברה טובה של טרופנוב ואחת מאלו שעומדים מאחורי המאמצים להעלות את המודעות למצבו ולהביא לשחרור שלו, סיפרה בשנה שעברה לגלובס: "רצינו להציע לחברה להצטרף אלינו. מבחינתנו שאמזון הייתה לוקחת את הקרדיט על כל מה שעשינו ואומרת שזה היא עשתה. אבל בפועל, שום גורם מהחברה לא התייחס אלינו. ניסינו דרך הדרגים הכי גבוהים של אמזון לבקש שיצאו בהצהרה. מה שגילינו הוא שהחברה שכרה יועץ חיצוני, והיועץ אמר שלדעתו זה לא נכון לפרסם את העובדה שסשה עובד באמזון, כי זה יכול לפגוע בו".
חבריו של טרופנוב יזמו בזמנו קמפיין רשת לכבוד המנהג שלו, לשתות מדי יום בשעה 15:00 קפה, תוך כדי שהוא מדרבן את הקולגות להצטרף אליו. משפיען הרשת ועובד מיקרוסופט, אמיר ברקול, פרסם ברשתות החברתיות בקשה מהגולשים לצלם את עצמם שותים קפה מדי יום ב-15:00, להעלות לרשתות החברתיות ולתייג Coffee4Sasha#. חבריו מבטיחים לאסוף את כל הפרסומים ולהראות לו.
גל פרקטובניק, אחת החברות של טרופנוב, סיפרה בראיון ל-mako על היוזמה: "סשה בעשור האחרון היה עושה הפסקות קפה. עוצר את היום, ולוקח את כולם איתו. לפני שנה הוא קרא כתבה, שאומרת שמאוד מומלץ לשתות קפה שעה אחרי ארוחת צהריים, והוא החליט שהוא לוקח את זה על עצמו", מספרת פרקטובניק. "הפסקה לנפש, לעצור את היום המטורף ושנייה להתפנק במשהו כיף.
"היוזמה קיבלה פרסום ענק, וזה מרגש אותנו ברמות. כל יום בשעה 15 מתייגים אותנו, בעיקר באינסטגרם. הוא לא יאמין כשהוא יחזור, הוא יהיה בשוק מכל הדברים האלה. אנחנו מקווים שאנחנו מצליחים להגיע אליו עם האנרגיות האלה כל יום. כל כך הרבה אנשים עוצרים את היום שלהם וחושבים עליו".
מאמזון נמסר בתגובה:
"האלימות ואובדן החיים המתרחשים מדי יום במזרח התיכון הם טראגיים, ובאמזון, ליבנו ומחשבותינו עם כל אדם או קהילה שנפגעו. ההנהלה שלנו ממשיכה להיות בקשר קבוע עם הצוותים שלנו באזור ותומכת בהם. הסרטון שצולם לא היה אמור להיות הצהרה פוליטית, הורדנו את הסרטון ונפרסם חדש בימים הקרובים".