היא עדיין קיימת: נאפסטר (Napster), אחת מחלוצות התוכנה בתחום שיתוף קובצי מוזיקה בפורמט MP3, נמכרה אתמול לסטארטאפ טכנולוגיית התלת-ממד Infinite Reality תמורת 207 מיליון דולר.
נאפסטר שנוסדה בשנת 1999, הייתה אחת הפלטפורמות הראשונות לשיתוף קבצים (peer-to-peer - P2P), והיא אפשרה למשתמשים להעלות, להוריד ולשתף קובצי מוזיקה בפורמט MP3 באופן ישיר זה עם זה, ללא צורך בשרת מרכזי המאחסן את הקבצים. באופן זה כל משתמש יכול היה להעלות ולהוריד שירים ללא אישור מהאומנים, מחברות התקליטים או מבעלי הזכויות.
זמן קצר לאחר השקת התוכנה, נאפסטר נתבעה על ידי איגוד תעשיית ההקלטות של אמריקה (RIAA) בגין הפצה בלתי חוקית של חומרים המוגנים בזכויות יוצרים, ובמקביל להקת מטאליקה תבעה את הפלטפורמה בשנת 2000.
מאחר שהקבצים עצמם לא אוחסנו בשרתים של נאפסטר אלא הועברו ישירות בין משתמשים, החברה טענה שהיא אינה מפיצה את הקבצים אלא רק מספקת פלטפורמה לחיבור משתמשים. עם זאת, בתי המשפט קבעו כי החברה ידעה היטב שמשתמשים מפרים זכויות יוצרים דרך השירות שלה, ולכן היא אחראית לכך משפטית. בשנת 2002 נאפסטר הגישה בקשה בקשה לפשיטת רגל, וביחד עם צו בית המשפט נסגרה.
בשנת 2011 נאפסטר נרכשה על ידי Rhapsody והושקה מחדש כשירות סטרימינג בתשלום. בשנת 2016 Rhapsody מיתגה את עצמה מחדש תחת השם נאפסטר. למרות ששירות הסטרימינג של נאפסטר פעיל כיום, עם יותר מ-110 מיליון רצועות מוזיקה ברישיון שזמינות ב-34 מדינות (אך לא בישראל), הוא לא הצליח להתחרות בשירותים כמו ספוטיפיי, יוטיוב, אפל מיוזיק, טיידל ופלטפורמות סטרימינג נוספות.

סגירת נאפסטר עודדה פיתוח של תוכנות שיתוף קבצים חדשות דוגמת קאזה, ביטורנט ואימיול, וכן שירותים פיראטיים להפצת מוזיקה וסדרות כמו LimeWire, The Pirate Bay ואחרים.
לפי דיווח של Variety, העסקה בין אינפיניטי ריאליטי לנאפסטר נחתמה ביום השלישי השבוע, כאשר הרוכשת הציגה את תוכניותיה לגבי הפלטפורמה. בנוסף להשקת נאפסטר מחדש כשירות סטרימינג, החברה מתכננת להפוך אותה ל"פלטפורמת מוזיקה חברתית המעדיפה מעורבות פעילה של מעריצים על פני האזנה פסיבית", והיא תאפשר לאומנים "ליצור קשר עם המעריצים, לשלוט על הקשר ולמנף אותו כלכלית".
בין השינויים המתוכננים בנאפסטר יהיו מרחבים וירטואליים תלת-ממדיים שבהם מעריצים יוכלו להשתתף בהופעות חיות, וכן האפשרות למוזיקאים ולחברות תקליטים למכור מוצרים דיגיטליים ופיזיים. בנוסף, אמנים יקבלו נתונים ומדדים רחבים יותר כדי להבין טוב יותר את התנהגות המשתמשים בפלטפורמה, כך לפי דבריהם.
ג'ון אקאונטו, מייסד שותף ומנכ"ל אינפיניטי ריאליטי, אמר ל-Variety: "ברכישת נאפסטר, אנו סוללים דרך לעתיד טוב יותר עבור אמנים, מעריצים ותעשיית המוזיקה כולה. מהלך אסטרטגי זה תואם את החזון שלנו להוביל את המעבר של תעשיית האינטרנט מרשת שטוחה דו-ממדית ולחיצה, לעולם תלת-ממדי אינטראקטיבי – המספק לכל היוצרים כלים מודרניים למעורבות, מונטיזציה ומדידת קהל היעד שלהם".
תגובות