החברה לפיתוח קיסריה השיקה השבוע, בשיתוף עם קרן רוטשילד, את מערך ביטחון הרחפנים האוטונומי הראשון בישראל, שיחלוש על כל רחבי היישוב (שאחד מתושביו הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו), פארק העסקים והנמל, במטרה לספק מידע וביטחון.
ישראל נמצאת במלחמה כבר קרוב לחצי שנה, שבה היא מאוימת מכמה זירות. בין השאר, ישנו חשש לפיגועים מכיוון יהודה ושומרון בצל הרמדאן, או מפגיעה מכלי טיס מתוצרת איראנית שבידי חיזבאללה. זו אחת הסיבות שבקיסריה בחרו למקסם את יכולות כלי הטיס לטובת הגנה עירונית - ולא מן הנמנע שרשויות נוספות ינקטו בצעד כזה בהמשך.
המהלך מתבצע באמצעות שלוש חברות: "קאנדו", שמקימה ומנהלת מערכי רחפנים אוטונומיים, "היילנדר", שעוסקת בניהול ציי רחפנים אוטונומיים והטסתם מרחוק, ו"סנטריקס", שעוסקת בהגנה מפני רחפנים.
הרחפנים מכסים את כל השטח המוניציפלי של קיסריה, כ־30 אלף דונם (לשם המחשה, בערך הגודל של פתח תקווה). לאחר שהתקבל אישור רשות התעופה האזרחית, בחברה לפיתוח קיסריה השקיעו בכל אחד מהם כמה אלפי שקלים בודדים, כאשר על אנליטיקה משלמים עוד כמה אלפים בשנה - כך שסך ההשקעה מוערך בעשרות אלפי שקלים בודדים בשנה.
"מקבלים הנחה בביטוח"
מיכאל כרסנטי, מנכ"ל החברה לפיתוח קיסריה, ועמיר לזובר, מנהל אגף חדשנות וביטחון, מסבירים בשיחה עם גלובס את הרציונל מאחורי המהלך. לדבריהם, לצד המענה בתחום הביטחוני, הרחפנים האוטונומיים הופכים את ניידות המשטרה המקומיות לתגובתיות, מה שחוסך זמן, דלק וכוח אדם. מי שיכול לשלח את הרחפנים למשימה הוא מפעיל מוקד העיר החכמה, שעוד לפני השקת הפרויקט היה נוכח שם במילא.
"שתי עמדות אוטונומיות מכסות את כל קיסריה", מספרים השניים, "ומערכת אחת כבר מבצעית". בה בעת, מופעלים רחפנים ניידים שצמודים לסייר, ואותם הוא יכול להפעיל מהרכב.
הרחפנים יכולים לסייע גם בכל הנוגע לשריפות, בנייה ופסולת. אחת התכונות המעניינות שלהם היא זיהוי שינוי בתוואי השטח, שעשוי להעיד על גניבת חול. בד בבד, כלי הטיס יכול לזהות פריקת פסולת במקומות בלתי חוקיים. "אם מסתכלים על עלות מול תועלת", אומרים השניים, "לטפל בפינוי פסולת יעלה לנו פי עשרה מההשקעה ברחפנים. מעבר לכך, בפארק העסקים שלנו פועלות 280 חברות, שמקבלות הנחה בביטוח בזכות יכולות הביטחון המתקדמות".