המאבק של ישראל בחמאס לא מתבצע רק מהאוויר, מהים ומהיבשה, אלא גם במרחב הווירטואלי וברשתות החברתיות, שהפכו לזירה משמעותית נוספת במאבק שני הצדדים על דעת הקהל העולמית.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
בצד הישראלי מבינים את האופן שבו עשויה פעילות צה"ל להיתפס בעיני הקהילה הבינלאומית, ועל כן הקפידו לבסס את מרבית המסרים על הטיעון שלפיו ישראל אינה תוקפת אלא מתגוננת, ומגנה על אזרחיה מפני איום הטרור. היקף האיום על האוכלוסייה האזרחית מודגש לרוב באמצעים של השוואה בין גודלה של ישראל לגודלן של מדינות וערים מוכרות אחרות בעולם.
אחד מבתי היוצר היותר בולטים במערכה הזו היא יחידת דובר צה"ל, המפיצה ברשתות החברתיות שורה של סרטונים, תיעודי תקיפה, ראיונות וידאו ומצגות הסברים בשפות זרות בניסיון להציג את עמדת צה"ל לגולש הממוצע מחו"ל.
גם בחמאס נוקטים גישה דומה, אך בהיעדר יכולות צבאיות יעילות מנצלים בארגון את הבמה המקוונת לצורך פרסום חומרי הסתה ותעמולה. מרבית החומרים מבוססים אנימציה פשוטה, שבעזרתה מעוות חמאס את תמונת המציאות ומעצב אותה כרצונו, תוך תיאור חיילי צה"ל כרוצחים קרים וצמאי דם. בין השאר משתמש חמאס בחשיפה שמספקת הרשת כדי למתוח ביקורת על הקהילה הבינלאומית, שלטענתו אינה מרסנת את "רצח העם" שמבצעת ישראל מאחורי גבו.
"חמאס מזהה את יתרון הרשתות החברתיות"
המשאבים הרבים שמשקיע חמאס בזירה המקוונת, מלמדים על השינויים שחלו בשנים האחרונות בתפיסתו לגבי יכולתו לשפר את מעמדו מבלי לשגר אפילו רקטה אחת. "החלק האסטרטגי ביותר בפעולות הללו, הוא הפנייה לקהל העיתונאים שעוקבים אחר שני הצדדים", מסביר פיליפ הווארד, פרופסור לתקשורת מהאוניברסיטה של וושינגטון. "בחמאס יודעים שציוץ מוצלח עשוי לשנות את הסיקור על המצב לטובת המצייץ המוצלח, ועל כן המאבק על תשומת הלב הזו עיקש מאוד. החמאס הפך למתוחכם יותר בשימוש שלו ברשת החברתית. הוא מצליח להגיע לעיתונאים במערב וגם לדבר לצעירים הפלסטינים שכבר לא רואים ברשות הפלסטינית או בחמאס אופציה היחידה, וזה כלי משמעותי"