מה אנחנו עושים עם האינטרנט? מחקר חדש ורחב היקף בדק את הרגלי השימוש באינטרנט במדינות ברחבי העולם. המחקר, תחת השם "העתיד הדיגיטלי", פורסם הבוקר לראשונה בישראל בעיתון דה-מרקר, במקביל לפרסומו ברחבי העולם.
המחקר נערך ב-13 מדינות במקביל באמצעות גופים אקדמיים שונים, ומרוכז על-ידי החוקר ג'ף קול מאוניברסיטת דרום קליפורניה. לראשונה מאז החל הפרויקט, ב-1999, נכללת בו גם ישראל.
שיעור המשתמשים באינטרנט בישראל הוא 67% (בקרב גילאי 18 ויותר) - נתון זה מציב אותנו במקום החמישי מבין המדינות הנסקרות. את המקום הראשון חולקות ניו זילנד וקנדה, עם שיעור גולשים של 77%.
גברים גולשים יותר
בהתפלגות בין מינים אפשר לראות כי בישראל, כמו ברוב המדינות הנבדקות, גברים משתמשים באינטרנט יותר מנשים - 71% גברים לעומת 64% נשים. לעומת זאת, בארה"ב ובשוודיה מספר הגולשות גבוה ממספר הגולשים.
מהתפלגות על-פי גילאים אפשר לראות כי בכל המדינות מי שמשתמש יותר באינטרנט הם גולשים בגילאי 18-24. בני נוער בגילאי 12-14 נבדקו בנפרד והתברר ש-100% מהם בבריטניה משתמשים באינטרנט. ישראל ממוקמת במקום השני עם 98% משתמשים מקרב קבוצת גיל זו, לעומת 88% בארה"ב ו-76% בלבד בסינגפור.
בשימוש בקרב בני 65 ויותר מובילה קנדה עם 45%. בישראל שיעור המשתמשים בקבוצת גיל זו הוא 34% ובהונגריה 5% בלבד.
הישראלים מכורים לחדשות
בבדיקת תדירות צריכת החדשות ברשת ישראל גורפת את המקום הראשון: 58% מהגולשים נכנסים לאינטרנט מדי יום או כמה פעמים ביום כדי לקרוא חדשות. לעומת זאת, רק 42% עושים זאת בארה"ב, ו-18% בבריטניה.
עד כמה האינטרנט חשוב כמקור מידע? בישראל, חשיבות האינטרנט כמקור מידע זוכה לשיעורים נמוכים מאשר ברוב המדינות הנבדקות, ועם זאת הוא נתפס כחשוב יותר מהטלוויזיה. 68% מהגולשים בישראל סבורים כי האינטרנט חשוב או חשוב מאוד כמקור מידע - זאת לעומת ארה"ב וסין, שבהן 81% מהגולשים ציינו את האינטרנט כמקור מידע חשוב.
כאשר נשאלו הגולשים עד כמה חשובה הטלוויזיה כמקור מידע, 54% מהישראלים סברו כי היא חשובה או חשובה מאוד, לעומת 23% ניטרליים ו-23% שסבורים כי אינה חשובה.
בקרב הלא-משתמשים באינטרנט עולה, כצפוי, כוחה של הטלוויזיה: בישראל, 60% מהלא-משתמשים באינטרנט סבורים כי הטלוויזיה היא מקור מידע חשוב, לעומת 73% בארה"ב, 78% בסין ו-81% בצ'כיה ובסין.
בדיקת מיילים היא אחד השימושים העיקריים באינטרנט. בארה"ב הצהירו 46% מהגולשים כי הם בודקים את תיבת המייל שלהם כמה פעמים ביום. 39% הצהירו כי הם עושים זאת פעם ביום. בישראל, 38% בודקים את המייל כמה פעמים ביום ו-29% מסתפקים בפעם ביום. 18% מהגולשים בישראל הצהירו כי הם בודקים את המייל שלהם פעם בשבוע.
-
-
-
-
האם המידע באינטרנט אמין?
בישראל, שיעור גבוה יחסית - 17% מהגולשים באינטרנט - חושבים כי רק חלק קטן מהמידע באינטרנט אמין. 41% סבורים כי כמחצית מהמידע אמין ו-43% כי רוב המידע אמין ומדויק. בשוודיה לא מאמינים למידע באינטרנט. 30% מהגולשים מאמינים כי רק חלק קטן מהמידע ברשת אמין. בהונגריה לעומת זאת 62% סבורים כי רוב המידע באינטרנט אמין. בארה"ב, 48% סבורים כי המידע ברשת אמין ו-9% כי רק חלק קטן מהמידע אמין.
רוב משתמשי האינטרנט בכל המדינות הנבדקות נוהגים לעשות כמה דברים במקביל לגלישה - האזנה למוסיקה, צפייה בטלוויזיה או שיחה בטלפון. בישראל ציינו 75% מהגולשים כי הם נוהגים לעשות כמה פעולות במקביל בחלק מזמן הגלישה. בארה"ב עושים זאת 79% מהגולשים, ובבריטניה 64%.
פורנו? לא אני
הרוב המכריע של הגולשים בכל המדינות הנבדקות טוענים כי מעולם לא ביקרו באתרי פורנו. בתשובה לשאלה "באיזו תדירות אתה גולש באתרים בעלי אופי מיני" התשובה העיקרית בכל המדינות היתה "אף פעם". בישראל, מתברר, רק 21% מהגולשים מבקרים באתרים מיניים, או מוכנים להודות בכך, מתוכם 7% עושים זאת מדי חודש ו-11% לפחות פעם בשבוע.
צרכני הפורנו ה"כבדים" ביותר נמצאים בצ'כיה, או אולי האמינים ביותר, 40% מהגולשים הצהירו כי הם מבקרים באתרים מיניים, מתוכם 17% עושים זאת פחות מפעם בחודש, 10% מדי חודש ו-13% לפחות פעם בשבוע. המדינה שבה צריכת הפורנו היא הנמוכה ביותר היא שוודיה, שבה רק 11% מהגולשים הצהירו כי הם גולשים לאתרים מיניים. בארה"ב, שיעור הגלישה לאתרים מיניים הוא 29%, מתוכם 11% פחות מפעם בחודש ו-13% לפחות פעם בשבוע.
מדובר בסקר אחיד לכל 13 המדינות, בהן ישראל. המחקר נערך מאז 1999, והוא מתבצע בכל מדינה על-ידי גוף אקדמי אחר בקרב מדגמים מייצגים באוכלוסייה. הנתונים נאספו בין סוף 2007 לתחילת 2008, בהפרש של כמה חודשים בין מדינה למדינה. בישראל מימנה את הפרויקט בזק בינלאומי, והוא התבצע על-ידי המרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט, הפועל במסגרת בית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה. בראש המרכז עומד ד"ר יאיר עמיחי-המבורגר.