מי מאיתנו שלומד או למד בעברו, לא הגניב את ידו לעכבר המחשב באמצע הלימודים הקדחתניים, רק כדי להתרענן קצת בבדיקת אי-מיילים או לראות מה חדש בפייסבוק? מחקר חדש קובע כעת כי מי שגלש בפייסבוק בעת הלמידה יקבל במבחן ציון נמוך משמעותית ממי שלא פזל למסך המחשב.
חוקרים מתחום הפסיכולוגיה מהאוניברסיטה הפתוחה בהולנד בחנו 219 סטודנטים בגילאים 19-54 באוניברסיטה בארצות הברית. המחקר מצא כי תוצאות המבחנים של אלו שהשתמשו ברשת החברתית בזמן שלמדו, אפילו אם האתר היה רק פתוח ברקע, היו ב-20% נמוכים יותר מאלו שלא חילקו את זמנם בין הלימודים למחשב.
משתמשי הפייסבוק בקרב הנחקרים הגיעו בממוצע לתוצאה של 3.06 במבחן בסולם של 0-4. התלמידים שלא גלשו בפייסבוק הגיעו לתוצאה של 3.82 בממוצע. כמו כן, ה"לא משתמשים" בפייסבוק סיפרו כי הקדישו יותר זמן ללימודים מחוץ לכיתה - 88% בממוצע יותר מהגולשים הפייסבוק.
פרופסור פול קירשנר, שעמד בראש המחקר, אמר כי הבעיה היא שלרוב האנשים יש פייסבוק או רשת חברתית אחרת בה הם חברים. המיילים וההודעות שהם שהאנשים כותבים באתרים השונים נמצאים כל הזמן ברקע לעבודתם.
"מסקנות המחקר שלנו וגם של מחקרים קודמים מצביעות על כך שלמרות שאנשים חושבים ששילוב והחלפת משימות לא פוסקת מאפשרת להם לעשות יותר בפחות זמן ההפך הוא הנכון. במציאות החלפת המשימות רק גורמת לנו להשקיע יותר זמן בכל משימה ואנו אף עושים בה יותר טעויות", סיכם הפרופסור ואמר שהוא צופה לראות תוצאות דומות גם בקרב תלמידים צעירים יותר.