אתם יושבים במכונית, ממהרים לחזור הביתה אחרי יום עבודה מפרך. תכנת הניווט "ווייז" מעריכה את זמן ההגעה ב-35 דקות. ואחרי חמש דקות - 47 דקות. ואחרי עוד חמש דקות - 53 דקות. הפקקים במסלול הניווט הביתה הולכים ומתארכים - והעצבים הולכים ונמתחים. יכול להיות שהפעם לא מדובר במשאית תקועה אלא בפקק תנועה פקטיבי שמישהו החדיר לתכנת הניווט הפופולרית בזדון.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
שתי סטודנטיות להנדסת תכנה בטכניון הצליחו לגרום בדיוק לתרחיש הזה. הן בנו מערכת הגורמת ל"ווייז" לדווח על פקקים שאינם קיימים, וזאת באמצעות יצירת משתמשים פקטיביים. "פקק תנועה" פקטיבי כזה שנערך במסגרת הניסוי גרם לכך שסטודנטים רבים בטכניון סטו ממסלולם הרגיל אל הקמפוס.
שיר ידיד ומיטל בן סיני, סטודנטיות שנה רביעית, קיבלו את הרעיון לפרויקט מהמנחה שלהן, נמרוד פרטוש, שחשב עליו כשנתקע בפקק. "חשבתי שאם היינו גורמים לתכנה לדווח לנהגים על פקק בכביש החוף, האפליקציה הייתה מפנה את כולם לכביש 4 ואנחנו היינו נוסעים בשקט ובלי פקקים", הוא משחזר.
פרטוש הציע את הרעיון לשתי הסטודנטיות שמיהרו ליישם. "אף על פי שלא מדובר ברעיון חדשני, יישומו הטכני מורכב ונדרש מאיתנו להשקיע הרבה מאוד זמן ומאמץ", הן מספרות.
להיכנס לראש של ווייז
הפרויקט נבנה בשלושה שלבים. בשלב הראשון הן כתבו תכנה שיוצרת באופן אוטומטי משתמשי "ווייז" מדומים. בהמשך נכתבה תכנה שיצרה למשתמשים המדומים אות GPS שידווח על מיקומם, לכאורה. השלב השלישי והאחרון היה ליצור מסלול נסיעה מדומה ודיווח על מהירות נסיעה מדומה - כדי ש"ווייז" תחשוב שמדובר בפקק.
השלב השלישי היה עבור שתי הסטודנטיות האתגר המרכזי. "זה היה החלק הכי קשה בפרויקט", אומרות ידיד ובן סיני. "היינו צריכות להיכנס לראש של 'ווייז'. עשינו המון ניסויים ברחבי הטכניון עד שהצלחנו ליצור פקק".
למתקפה הזו עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת, אומרים בטכניון, בהן גם השלכות כלכליות: היא יכולה להרחיק נהגים מכביש אגרה ולגרום לו לפשיטת רגל, למשל, או ליצור פקקים מדומים ליד מרכזי קניות ולגרום ללקוחות לנסוע למתחרים.
מנחי הפרויקט הודיעו ל"ווייז" על המתקפה, ופירטו את הדרך שבה בוצעה כדי שיוכלו להתגונן ממקרים דומים. בטכניון אומרים כי החברה הודיעה להם שהיא בוחנת דרכים למנוע מקרים כאלה.