מי מאיתנו לא מכיר את הרגע הזה: אתם נוהגים כחוק, מישהו עושה עבירת תנועה ונכנס בכם, אבל זה לא מפריע לו לצאת מהרכב בצעקות - ועכשיו לכו תוכיחו שהוא אשם. אז מתברר שיש פיתרון: מצלמה קטנה וזולה יחסית, על גבי השמשה הקדמית של הרכב והכל נראה אחרת.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"חזרנו הביתה דרך צומת חורב בחיפה ורכב נסע מלפניי, חתך קו הפרדה לבן ופנה בצומת שמאלה. אנחנו נסענו אחריו, כשהרמזור הפך להיות ירוק. ניידת שעמדה אחרי הצומת הסתכלה דרך המצלמה ברמזור כנראה, נסעה אחרינו ואמרה לנו לעצור", מספר בוריס שוורץ. המצלמה קלטה את השוטרת שמסבירה לו: "עשית עבירת תנועה - נסעת ברחוב חורב לפני שפנית שמאלה, נסעת בנתיב שממנו אתה יכול לנסוע רק ישר".
"באתי להוריד את המצלמה כדי להראות לה, והיא התחרטה ישר ואמרה 'אתה נשמע מאוד בטוח, ואם יש לך את זה מצולם אז אין צורך' ושחררה אותנו. קנס על חציית קו לבן זה 600 שקל ושש נקודות. מזל שבאמת הייתה המצלמה", סיכם שוורץ.
כל עיקול, תמרור ורמזור מצולמים
כבר שנה היא מלווה אותו בכל נסיעה. כל עיקול בדרך מתועד, כל תמרור ורמזור מצולם על ידי המצלמה הזו, שממוקמת דרך קבע סמוך למראה ברכב. "ברגע שאני בעצם מכניס את המפתח לסוויץ ויש חשמל רכב, היא נדלקת, עושה צפצוף קצר, יש לה סוללה פנימית, תאריך ושעון. לא צריך לגעת בה או להתעסק איתה, היא פשוט מקליטה כל הזמן בלופ", מוסיף שוורץ.
המצלמה הזו הוכיחה את עצמה כבר בכמה הזדמנויות, ואז החליט שוורץ להתקין אחת גם ברכב של אשתו: "אני מרגיש יותר בטוח, וגם היא מרגישה יותר בטוחה. זה באמת חסך לנו את כל כאב הראש בטיפול בתאונה שהיא עברה".
"חסך לנו את ההשתתפות העצמית"
ואכן המצלמה סייעה גם לאשתו להוכיח כי אינה אשמה בגרימת תאונה. בנסיעה שגרתית בדרך מהעבודה הביתה ג'יפ שזגזג בין המסלולים, נסע במקביל אליה ותוך כדי פנייה סטה מהמסלול והתנגש בה. הנהג, איך לא, האשים את הנהגת. "הוא פשוט החליט לעבור נתיב ונתקע בה. זה חסך לנו את ה-1,000 שקל של ההשתתפות העצמית ואת כל הויכוחים מי אשם", הסביר שוורץ.
בעולם זו כבר תופעה רחבה: נהגים שמצוידים במצלמות רכב מציפים את הרשת. לא במקרה רוב מקרי הדוקו-תאונות האלה מגיעים מרוסיה - מדינה עם תנאי מזג אוויר קשים שמובילים לריבוי תאונת דרכים, ולצורך כמעט קיומי לספק הוכחות לחברות הביטוח ולבתי המשפט.
סיבה נוספת לחיבה הרוסית לתיעוד המוטורי היא שכיחות המקרים של נסיונות להונאה על הכביש. למשל מקרים בהם עובר אורח משתטח על מכסה המנועה של רכב ואחר כך טוען שנדרס, או רכב שמאט, עוצר, ואז נוסע אחורנית כדי לטעון אחר כך שפגעו בו. יש גם לא מעט מקרים מדהימים שנקלטים בעדשות המצלמה, כמו משאית של פרות שהתהפכה או מטוס שהתרסק.
"עבירות תנועה שגובלות בבריונות כביש"
גם בארץ מה שנראה כמו אובססיה פרטית של כמה נהגים הפך לאחרונה למגמה: האח הגדול מתמקם מעל לוח המחוונים ומתעד את הנעשה בכבישים. "אני עושה 4,000-5,000 ק"מ בחודש בנסיעות שלי, אז אני רואה הרבה עבירות תנועה, שגובלות בבריונות כביש. אותה בריונות שהמשטרה רוצה להילחם בה ולהוריד את האנשים האלה מהכביש", מספר רמי רוסו.
רוסו הוא, אם תרצו, מתעד סדרתי. ערוץ היוטיוב שלו מלא בסרטונים של נהגים עבריינים" חוצים קווי הפרדה לבנים, עוברים ברמזורים אדומים, עוקפים בשוליים או משתוללים עם טרקטורונים. בהתחלה נהג רוסו לתעד את הנסיעות שלו עם מצלמת הטלפון החכם, עד שהגיע המקרה הזה שבו צעיר שתועד על ידו נוהג בפראות ניסה לתקוף אותו. בזכות התיעוד, הצעיר נשלח לשנת מאסר, ורוסו מצידו הבין שהוא צריך מצלמה קבועה ברכב.
"המצלמה ברכב היא כלי מאוד חשוב לכל אדם - לתעד את הנעשה על הכביש, ולהביא הוכחות ועדויות מהשטח במקרה של תאונה חס וחלילה. לא לך - אפילו למישהו אחר", הוסיף רוסו.
רוסו, מתנדב במשטרה נאמן של בטיחות בדרכים, גם שלח לעמוד הפייסבוק של המשטרה סרטונים של עברייני כביש כדי שישתמשו בהם כראיות. אבל במשטרה טוענים כי מכיוון שלא פנה אליהם בערוצים הרשמיים, הפניות לא טופלו. "זה סוג של התחמקות - המשטרה, לכאורה, מרגע שישנה עבירה והיא יודעת על העבירה, היא חייבת לחקור ולטפל בנושא הזה. אם תוסיף מתנדבים, אתה מקבל מכפיל כוח גדול מאוד של תוספת עיניים על הכביש. ברגע שהנהג יודע שהסיכוי שלו להיתפס גדולים יותר, כך הוא נמנע יותר לעשות עבירות בכביש".
"בזכות המצלמה הוכחתי מי גנב לי כסף"
מצלמות הרכב הפכו חביבות במיוחד על נהגי המוניות, שמעדיפים מצידם להצטייד במצלמות שמתעדות את הכביש ובמקביל גם את פנים הרכב. "יש המון בעיות שנוצרו בתוך המונית - גניבות, שוד, כל מיני הצקות למיניהן", מפרט נהג המונית יורם אדר.
"יום אחד עלה נוסע לרכב, נראה בחור נחמד. תוך כדי הנסיעה הגיע כבר המונה לסכום של 400 שקל, ואז הוא אמר 'טוב אני רגע יורד ורגע פה ורגע שם', ואז הוא גם חטף לי כסף - 600 ומשהו שקל - ובזכות המצלמה הצלחתי להוכיח מי זה ומה קרה ולהביא את זה למשטרה". "בדרך כלל לרוב הנוסעים הצילום לא מפריע. אם זה לא לקוח רגיל שלי, שעולה באופן אקראי, הוא יכול לקחת מונית אחרת", הדגיש אדר.
גם מבחינה משפטית, החוק תומך במתעדים: "צילום וידאו זה יותר טוב אפילו מפוליסת ביטוח - הוא ממחיש את הסיטואציה, ומראה בדיוק מה קרה. כאשר רוצים לבוא ולהסביר לבית המשפט את אותה סיטואציה, הצילום עושה את זה בעבורנו", מסביר עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה.
ניתן למצוא מגוון גדול של מצלמות לרכב בחנויות הנוחות או חנויות ייעודיות, וגם באתרי האינטרנט בארץ ובחו"ל. טווח המחירים נע בין כמה עשרות שקלים לכמה מאות שקלים - תלוי בדגם, באיכות הצילום ובאפשרויות השונות שמציעה כל מצלמה.
"המצלמה נותנת לי ביטחון מלא מהערות ביניים"
כשקרינה אברג'יל חיפשה מורה לנהיגה, היא חיפשה אחד שמצוייד במצלמה. אבל מה שהיה חשוב לה לא פחות זה שהמצלמה תתעד גם את מה שקורה בתוך רכב. "יש המון הערות ביניים, שהן פחות נעימות במיוחד לתלמידות: 'כמה את יפה היום, איזה ריח נעים יש לך, בואי נזיז יחד את מוט ההילוכים, מה את עושה אחרי שיעור הנהיגה'. המצלמה זה גורם מרתיע - אין פה אפס - ואני יודעת שהמצלמה נותנת לי בעצם ביטחון מלא", הסבירה אברג'יל את דרישתה למצלמה בשיעור.
"אני אישית מרגיש עם זה טוב", משיב המורה כאמל חמד, "יש לנו נשיאים שישבו בכלא על הטרדות מיניות ואין הוכחות מוחשיות. לדעתי זה דבר מאוד חיוני בשבילי, אני מכוסה מבחינה אישית מכל הדברים"
מבחינת בית הספר לנהיגה, הוחלט לצייד את הרכבים במצלמות, בין היתר כדי לשפר את תהליך הלימוד. "שימי לב שחתכת פה קצת נתיב. את רואה? עברת לנתיב השמאלי יותר טיפה", מסביר חמד לאברג'יל.
החדשות הטובות הן שככל הנראה ריבוי המצלמות על הכביש מביא להתנהגות טובה יותר, לפחות בקרב חלק מהנהגים - גם אחרי שעברו את הטסט בהצלחה. בעתיד אולי אותן מצלמות יעזרו גם לתעד גנבים, ישדרו תמונות לחדר מצב מרוחק או יסייעו במצב מצוקה. מצוקה. עד אז אפשר לשאול מה בעניין הפרטיות שהולכת לאיבוד גם תוך כדי נסיעה. מה שבטוח - בפעם הבאה שאתם יוצאים לעקיפה, קחו בחשבון שיכול מאוד להיות שמישהו צופה בכם