חשמל זורם בכפות גלגליך: מדענים ישראלים הצליחו לייצר חשמל מנסיעת כלי רכב חולפים בכביש. הניסוי, לו שותפים החברה הלאומית לדרכים, חברת אינווואטק והטכניון, הוכיח לראשונה בעולם כיצד טכנולוגיה שפותחה בישראל מאפשרת להפיק חשמל מגנרטורים שהוטמנו מתחת לשכבת האספלט.
פריצת הדרך בתחום האנרגיה המתחדשת נבחנה השבוע בכביש מספר 4, בצומת חפר, בקטע נסיעה שאורכו כעשרה מטרים. בעקבות הצלחת הניסוי, יורחב המחקר לפרויקטים נוספים באורך של כק"מ כל אחד.
"הצלחת הניסוי השבוע הינה אבן דרך חשובה בפריצת הדרך הטכנולוגית", אמר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויז'ניצר. "אנו חיים במדינה קטנה עם יתרון ניכר בתחומי המחקר והידע, מול מדינות רבות בעולם המחפשות דרכים לשימור אנרגיה שמתבזבזת".
חשמל למאות דירות
מנהלת הפרויקט, ד"ר לוסי אדרעי-אזולאי, מסבירה כי הגנרטורים שפותחו על-ידי אינוואטק הוטמנו בעומק של כחמישה סנטימטרים מתחת לשכבת האספלט העליונה. "הטכנולוגיה מבוססת על חומרים המאפשרים המרה של אנרגיה מכאנית שמקורה במשקל הרכב - לאנרגיה חשמלית", היא מסבירה ומציינת כי מבחינת הנהגים הנוסעים במקום, לא ניכר כל שינוי בכביש.
תנועה סדירה של כלי רכב מאפשרת צבירה של כ-2000 וואט בשעה. החשמל נאגר במצברים לצד הכביש. כדי שנבין בכמה חשמל מדובר מסבירה מנהלת הפרויקט כי "מקילומטר של כביש אפשר לייצר חשמל ל-300-500 דירות, בתנאי שעל הכביש יעברו כ-600 כלי רכב בשעה, כמו בנתיבי איילון".
אדרעי-אזולאי מסבירה עוד כי הטכנולוגיה מאפשרת אספקת חשמל לצרכנים שונים לאורך נתיבי הנסיעה כדוגמת מנורות תאורה, שלטי פרסום, מצלמות אכיפת מהירות, מערכות תקשורת, או שלטי הכוונה.
בעולם מתרשמים מהגילוי הישראלי וחברות גדולות ברחבי תבל בתחום התשתיות והאנרגיה הירוקה החלו לעקוב מקרוב אחר הפיתוח הישראלי ולגלות התעניינות חסרת תקדים בטכנולוגיה.