"מי שאמר שפייסבוק שווה כל-כך הרבה, כנראה עישן משהו, כולל מייקרוסופט, ששילמה מיליונים תמורת נתח קטנטן בחברה" - כך מיהר לכתוב לאנס אולנוף, העורך הראשי וסמנכ"ל התוכן בכתב העת היוקרתי PC מגזין, לאחר שנודעו פרטי ההשקעה של ענקית התוכנה בפייסבוק ב-2007.
ההשקעה של מייקרוסופט, בסך 240 מיליון דולר תמורת 1.6% מהרשת החברתית, העניקה לפייסבוק שווי של 15 מיליארד דולר, סכום שנתפס אז על-ידי רבים בתעשייה כמנופח ולא פרופורציונלי, ובעיקר כהוכחה נוספת להיווצרות הבועה החדשה באינטרנט - הווב 2.0.
שלוש שנים אחרי, יש מי שמעניק לפייסבוק שווי דימיוני של 33 מיליארד דולרים, אפילו יותר מ-eBay לדוגמה. יש מי שאף מרהיבים עוז להמר שבעוד חמש שנים, פייסבוק תהיה שווה עוד יותר מענקית החיפוש גוגל.
ההכרזה הפזיזה של אולנוף לא הייתה מקרה בודד. גם קארה סווישר, אחת הבלוגריות החשובות והמשפיעות בעמק הסיליקון ומי שחשפה את דבר העסקה בין הצדדים, כתבה לאחר-מכן כי עמק הסיליקון כנראה מצוי ברמה גבוהה מאוד של הזיות. "תמיד יהיה עוד טיפש אחד בתור שיעביר כסף", אבל "פייסבוק לא שווה את הסכום המגוחך הזה".
ואמנם, השקעה מאוחרת יותר בפייסבוק - של 200 מיליון דולרים מצד חברת ההשקעות הרוסית דיגיטל סקיי (DST), העניקה לרשת החברתית שווי נמוך יותר, של 10 מיליארד דולרים. מאוחר יותר רכשה DST מניות נוספות בסכום של 100 מיליון דולרים, שהעניקו לפייסבוק שווי נמוך עוד יותר, של 6 מיליארד דולרים בלבד, פחות ממחצית השווי שנתנה לה מייקרוסופט. מייקרוסופט נתפסה אולי כ"פראיירית", אבל פייסבוק המשיכה לצמוח.
עדיין לא גוגל
סווישר ורבים טובים אחרים לא צפו כנראה שפייסבוק תהפוך כל-כך מהר לנסיכת האינטרנט החדשה, עם 500 מיליון נתינים נאמנים ברחבי העולם. אבל לפני שממהרים לשפוט לחומרה את כל המומחים לדבר, כדאי לרגע לשים את הדברים בהקשר.
בסוף 2007, פייסבוק אמנם הציגה גידולים מרשימים וצברה כ-50 מיליון משתמשים. אולם, בשורת ההכנסות נרשמו רק 150 מיליון דולר, וללא מודל עסקי ברור, היא נראתה כחברה שרחוקה מאוד מלהיות רווחית, ולכן רחוקה מלהצדיק את השווי של 15 מיליארד הדולר, שמייקרוסופט העניקה לה.
"פייסבוק היא לא גוגל", פסקה סווישר. והיא אכן צדקה. ההכנסות של ענקית החיפוש ברבעון השני של 2010 הסתכמו ב-6.8 מיליארד דולר ושווי השוק שלה עומד על 166 מיליארד דולר. פייסבוק, לעומתה, אינה חברה ציבורית ונתוניה הפיננסיים לא חשופים לעיני כל. אבל לפי הערכות, היא תסיים את 2010 עם הכנסות של 1.2-2 מיליארד דולר. רחוק מאוד מגוגל.
ספקולציות ואמנות
אז מאין מגיעות הערכות השווי המופרזות? מספקולציות. פייסבוק אמנם לא נסחרת בוול-סטריט, אבל היא כן נסחרת בבורסות משניות. הבורסות הללו מאפשרות לעובדים של חברות פרטיות, בהם גם עובדי פייסבוק, למכור מניות של החברה לכל מי שרוצה לרכוש (ובאישור של פייסבוק). גם שם, בדומה לנאסד"ק, מחיר המניה נקבע לפי כוחות השוק. ולפחות לפי מה שקורה שם, נדמה שהשוק רוצה.
כך, מחיר המניה של פייסבוק האמיר לכ-76 דולר, ושווי השוק שלה זינק בהתאם לכ-33 מיליארד דולר בבורסות המשניות. זה המקום של כל המצקצקים בלשונם להתעורר, ואכן בצדק. מסחר בבורסה משנית דומה יותר לאמנות מאשר למדע - הוא מתבסס על היקף מסחר נמוך, אינטרסים וספקולנטים ועל הערכות מספריות לא מדויקות, ולכן אין לגזור מכך דבר וחצי דבר לגבי שוויה של החברה באמת.
הדבר נכון כמובן לשני הכיוונים. כך, לדוגמה, פיטר ת'יאל, אחד המשקיעים הראשונים בפייסבוק, הצהיר לאחרונה כי פייסבוק היא אחת מהחברות ששוויין מוערך פחות בהרבה ממה שהוא בפועל, וכי היא בהחלט שווה כ-30 מיליארד דולר. ההצהרות הללו, לצד עדכונים רבים כלפי מעלה בכל הנוגע לצפי ההכנסות של פייסבוק, תרמו לא מעט לזינוק בשווי המוערך של פייסבוק, שכמעט ושילש את עצמו תוך חצי שנה בלבד.
אבל קשה גם להתעלם מהצד השני - הצמיחה המדהימה של פייסבוק. הרשת החברתית היא אתר הווידיאו השני בגודלו בארה"ב, אחרי YouTube, והאתר השלישי בגודלו בעולם, אחרי גוגל ומייקרוסופט. באספקטים אחרים, פייסבוק היא כבר האתר הגדול בעולם. כך לדוגמה, גולשים שוהים יותר זמן בפייסבוק מאשר בגוגל, וגם כמות הדפים הנצפים בפייסבוק גבוהה יותר מזו שבגוגל. את האחרים היא עקפה כבר מזמן.
גזר הדין: בהנפקה
רק כאשר פייסבוק תצא להנפקה ציבורית, נוכל לדעת כמה היא באמת שווה. בינתיים, בהקשר לנאמר פה, כדאי להיזכר בסיפור ההנפקה של גוגל באוגוסט 2004. כשגוגל הודיעה כי בכוונתה לצאת להנפקה במטרה לגייס עד 3 מיליארד דולר, השוק הכתיר זאת מיד כהנפקה הגדולה והמסקרנת ביותר בתחום האינטרנט, שהייתה מעניקה לגוגל שווי של כ-37 מיליארד דולר.
אולם, הצהרות לחוד ומציאות לחוד. ככל שמועד ההנפקה התקרב, התברר כי התגובות של השוק היו מעט פושרות. גוגל נאלצה לחתוך בחצי את היקף ההנפקה ולקצץ במחיר המניה, והצליחה לגייס רק 1.67 מיליארד דולר. שווי השוק שלה ביום המסחר הראשון נאמד בכ-23 מיליארד דולר בלבד, קטנה יותר מיאהו.
גוגל אמנם הוכיחה די מהר כי הערך שלה גבוה בהרבה מזה שנקבע ביום ההנפקה, אבל לא מן הנמנע שכאשר פייסבוק תצא להנפקה, נגלה שהיא שווה הרבה פחות מ-33 מיליארד דולר. בהתחשב בכך שפייסבוק הצהירה לאחרונה שאין בכוונתה לצאת להנפקה עד 2012, נאלץ לחכות לפחות שנתיים עד שנגלה אחת ולתמיד כמה שווה באמת הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם. בהנחה שהיא עדיין תהיה כזו.