למרות שהיא איתנו כבר 111 שנים, ומדי יום מתקיימות 93,000 טיסות מסחריות, תופעת הטיסה עדיין מוזרה לחלקנו. להיכנס לצינור מתכת צר, להיות שעות גבוה מעל העננים ולנחות תוך זמן קצר יחסית במדינה אחרת זה עדיין דבר לא טבעי, ויש כמה דברים שאנחנו לא מצליחים להבין כשאנחנו נכנסים למטוס. לרגל תחילת עונת הנסיעות, אנו מביאים לכם כמה עובדות על הטיסה שנראים אולי מוזרים - אבל לכולם יש סיבה והיגיון.
מדוע סוגרים את האורות בהמראה? לקראת ריצת ההמראה הדיילים סוגרים את האורות לחלוטין ביום, ומעמעמים אותם בלילה ומשאירים רק את אורות החירום. זה נעשה מסיבה פשוטה: בהמראה המנועים של המטוס פועלים במלוא העוצמה, ומאחר ומערכת החשמל של המטוס מקבלת את הכוח שלה מהמנועים, מנסים להפחית את צריכת החשמל של המטוס בהמראה כדי לאפשר למנועים לפעול במלוא העוצמה.
לאן הולכים השפכים של השירותים? לא, לא זורקים את זה מהמטוס. מה שהנוסעים משאירים בשירותים הולך בדיוק לאותו מקום יחד עם השפכים על האדמה: כשהמטוס נוחת מחברים צינור למיכל שאוגר את מה שיורד באסלות ובכיורים למערכת הביוב בנמל התעופה. חניות המטוסים נבנות מראש עם חיבור לביוב, מסיבה זאת בדיוק. במקרים של נמלי תעופה ישנים וקטנים שאין בהם את הצנרת המתאימה, השפכים הולכים למיכלית שואגרת אותם עד שהיא מתחברת למערכת הביוב המקומית.
מהו 'העשן' שיוצא מהגלגלים בעת הנחיתה? למטוסים יש בין 6 ל-22 צמיגים, שאינם מסתובבים במהלך הטיסה. בזמן שהמטוס נוגע במסלול הצמיגים מאיצים במכה אחת מאפס ל-150 קמ"ש וה'עשן' שנראה מהגלגלים זה למעשה אבק ושאריות גומי שעפים מהצמיגים בעת הנחיתה. זו גם הסיבה שיש להחליף צמיגים של מטוסים בתדירות גבוהה מאוד ויש לנקות את שאריות הגומי ממסלולי הנחיתה באופן תדיר.
מדוע חייבים לפתוח חלונות לפני הנחיתה? בשנת 1989 התרסק מטוס של חברת התעופה בריטיש מידלנד אחרי שאחד ממנועיו עלה באש, אבל הטייס כיבה דווקא את המנוע השני בטעות - והתוצאה הייתה ששני המנועים לא תפקדו והמטוס התרסק. מאז, נקבעו הנחיות שכל החלונות להיפתח לפני הנחיתה כדי שהנוסעים יוכלו לראות מה קורה בחוץ ולעדכן את הצוות על דברים שלא רואים מתא הטייס. בנוסף, בנחיתות ליליות גם הקבינה מוחשכת כדי להרגיל את הנוסעים לחושך במקרה ויהיה צורך בפינוי חירום.
מה החלק הכי יקר במטוס? לא, לא המושבים במחלקה הראשונה. החלק הכי יקר במטוס הם המנועים, שמהווים רבע ממחירו של מטוס חדש ובמקרה של מטוס משומש עם מנועים חדשים - הם יכולים להיות גם מחצית ממחירו הכולל.
כמה אוכל יש בטיסה? בטיסה ארוכה יש להאכיל למעלה מ-400 נוסעים, לפחות שתי ארוחות לכל נוסע. זה גורם לכך שבטיסות ארוכות טווח, מנתב"ג לניו יורק למשל, מועלים על המטוס יותר משלוש טונות של אוכל. אין מיקרוגלים במטבחים, ואת כל הארוחות יש לחמם בתנורים ייעודים שמסוגלים לחמם מאות ארוחות במקביל.
מדוע טיסה מערבה ארוכה יותר מטיסה מזרחה? סיבוב כדור הארץ גורם לכך שבחלק הכדור הצפוני, בו נמצאת ישראל, משטר הרוחות הוא ממערב למזרח. לכן, כשמטוס טס מערבה הוא טס נגד הרוח מה שמאיט אותו, וכשמטוס טס מזרחה הוא טס עם הרוח, מה שמאיץ אותו. לכן, בטיסה מזרחה מטוס טס בין 70 ל-100 קמ"ש מהר יותר והטיסה קצרה יותר. בחורף, כשהרוחות עזות יותר, הפער בין טיסות מערבה ומזרחה יכול להיות גדול יותר.
איפה הדיילים נחים בטיסות ארוכות? בטיסות ארוכות מאוד, אי אפשר לתת לדיילים לעבוד בלי הפסקה כל הטיסה מאחר ומשך הטיסה ארוך מהזמן שהחוק מאפשר להעסיק עובד במשמרת. לכן, במטוסים רחבים נבנו תאי מנוחה לדיילים, שנמצאים הרחק מעיני הנוסעים: במטוסי 747 ו-777 יש חדר מנוחה מעל תא הנוסעים, וב-A340 ו-A380 חדרי המנוחה המצוידים במיטות נמצאים מתחת למושבים.
מה עושים עם מטוסים ישנים? מטוס הוא בדיוק כמו רכב, יש תוחלת חיים שאחריה כבר המטוס עולה יותר כסף מאשר הוא מכניס, לרוב אחרי 25-30 שנות שירות. אחרי שמטוס יוצא משירות מפרקים ממנו את כל החלקים השימושיים כחלקי חילוף, ולאחריהם - האלומיניום שמרכיב את גוף המטוס עובר למחזור. כך שיכול בהחלט להיות שפחית הקולה ששתיתם היום שירתה פעם בשחקים והקיפה את העולם לא מעט פעמים.
מהו המטוס הנפוץ בעולם? ססנה 172, מטוס חד מנועי קל המיוצר מאז 1955, הוא המטוס הנפוץ ביותר בעולם - לא פחות מ-43,000 מטוסים יוצרו. המטוס המסחרי הנפוץ ביותר הוא בואינג 737, שדגמיו השונים נמצאים בייצור מאז 1966, ממנו יוצרו 8,000 מטוסים ורשימת ההזמנות שלו עדיין ארוכה. הוא גם המטוס הנפוץ ביותר בשירות אל-על והנפוץ ביותר בטיסות הממריאות ונוחתות בנתב"ג.