מומחים אישרו את מה שמורים והורים חוששים ממנו: הפייסבוק פוגע בהישגים הלימודיים של התלמידים.
מחקר חדש בארה"ב מצא כי רוב התלמידים אשר גלשו באופן תדיר לאתרי רשתות חברתיות קיבלו ציונים נמוכים יותר בבחינות. הגולשים שהשקיעו את זמנם בבניית מאגר חברים, הוספת אפליקציות והצטרפות לקבוצות השונות, ויתרו, כך עולה המהמחקר, על שעות שינון חומר יקרות.
"לכל דור יש את הסחות הדעת שלו", אומר החוקר ארין קרפינסקי מאוניברסיטת אוהיו. "אבל הפייסבוק זו תופעה ייחודית במינה".
"ההתמכרות יצאה מכלל שליטה"
219 סטודנטים שלקחו חלק במחקר נשאלו אודות הרגלי השימוש שלהם ברשתות החברתיות ועל הזמן אותו הם נוהגים להקדיש ללימודים. 65% מהנשאלים הודו כי הם נכנסים לחשבון שלהם מדי יום ובודקים לעיתים תכופות אם קיבלו הודעות חדשות.
על פי הממצאים ממוצע הציונים של 68% מהסטודנטים המחוברים לפייסבוק, היה נמוך משמעותית משל חבריהם. "הפער מקביל להפרש שבין ציון 'טוב' ל'בינוני'", ציין קרפינסקי.
"קלטתי שההתמכרות שלי לפייסבוק יצאה מכלל שליטה בזמן שהייתי צריך לעבוד על חיבור בן 2,000 מילה", סיפרה הסטודנטית דייזי ג'ונס. "לא יכולתי להתאפק וכל הזמן התחברתי לרשת. לפני ששמתי לב כמה דקות הפכו לכמה שעות ולא הספקתי לכתוב כלום".
אך דייזי היא בין היחידות שמודות כי ההתמכרות לרשת החברתית פגעה בה. מרבית הסטודנטים התכחשו להשפעה המזיקה שיש לפייסבוק על ביצועיהם האקדמיים וטענו כי לא הבחינו שהזמן שהם מקדישים לאפליקציות נותן את אותותיו.