רבים התחבטו בשאלה האם אלוהים הוא אישה או לא, אבל חוקרת דתות בריטית מצאה תשובה דווקא לסוגיה אחרת. ד"ר פרנצ'סקה סטאוורקופולו מאוניברסיטת אוסקפורד טוענת כי בורא עולם לא היה רווק אלא נשוי, ורעייתו "הושמטה" מכתבי הקודש. היא אף סבורה כי היהודים סגדו לאותה האישה באופן זהה ליחס שהעניקו לאל עצמו.
את הטענה המפתיעה העלתה ד"ר סטאוורקופולו בתכנית "הסודות הקבורים של התנ"ך" ברשת BBC הבריטית. בין היתר, היא מחתה על ה"יחס המשפיל" שהעניקו עורכי התנ"ך לחווה, אשת אדם. היא כינתה אותם "בעלי זקנים ממעמד הביניים" והאשימה כי חווה נפלה קורבן להאשמות שווא בדמות הסיפור על פיתויו של אדם ועל החטא הקדמון.
לא רק אישה, גם אלים יריבים
חברת הפרלמנט הבריטי אן ווידקומב, קתולית בדתה ובאמונתה, אמרה כי את טענותיה של סטאוורקופולו יכול כל תיאולוג לסתור בקלות רבה. למרות זאת, מתעקשת החוקרת כי ממצאיה הם שמשקפים את המציאות: "עם כל הכבוד לדת, אני אתאיסטית. אני חושבת שהמחקר שלי מהווה תרומה משמעותית להיסטוריה".
במאמר האחרון שלה היא הסבירה כי "עדויות ארכיאולוגיות וראיות כתובות, ובהן אזכורים מהתנ"ך, מוכיחות שאלוהי ישראל של היום הוא רק אחד מכמה אלים שהיו לעם הזה. עם ישראל סגד לרעייתו של אל היהודים, גם בבית המקדש בירושלים".
על הדרך שבה הגיעה למסקנה זו, הסבירה ד"ר סטאוורקופולו: "חקרתי במשך שנים את התרבות של עם ישראל ואת התנ"ך, וגיליתי שאלוהי היהודים הצליח לגבור על מספר אלים אחרים עד שהצליח להגיע למעמדתו הנוכחי כאחד ויחיד. אפשר לדעת זאת לפי האיזכורים בתנ"ך של 'אל', 'הבעל', 'המולך' ו'אשרה'".
אשרה - אלת האם של ישראל?
סטאוורקופולו מסתמכת, בין היתר, על תיאור פסלה של "אשרה" בבית המקדש שמופיע בספר מלכים. היא ציינה כי נכתב שנערכו לכבודה מספר טקסים מיוחדים על ידי בני ישראל. "למעשה, למרות שהתנ"ך ועשרת הדברות אוסרים על עבודה זרה של כל אל מלבד האחד היחיד, פסל ענק של אשרה הוצב במקדש ובעוד מקומות בירושלים", היא הסבירה.
לדעת החוקרת, כוחה של "אשרה" נגע לפוריות האישה ולדמות האם בקרב עם ישראל בימי הבית הראשון.