את מה שהווידיאו עשה לכוכבי הרדיו, עשה הסמארטפון לחנויות הצילום. אלה, שניצבו להן בפינתו של כל רחוב, הפכו היום לממצא ארכיאולוגי נדיר.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
את המסמר האחרון בארון הזה נעץ בינואר 2007 מנכ"ל אפל המיתולוגי סטיב ג'ובס, עם השקתו של האייפון הראשון, שהפך את כולנו בן לילה לצלמים מדופלמים ואת המצלמה הדיגיטלית הביתית לאנקדוטה סימפטית של עידן הפוטוגרפיה ההולך ומתיישן.
בארצות הברית כבר השלימו עם דעיכתן של חנויות הצילום שהפסידו להתפתחות הטכנולוגיה ולפיקסלים. בשנת 1999 נמכרו במדינה כ-800 מיליון סרטי צילום. שבע שנים לאחר מכן הצטמצם הביקוש לפילם לכדי רבע מאותה כמות. בשנת 2007 פעלו במדינות ארצות הברית כ-35,000 חנויות לפיתוח תמונות, אך אלה נסגרו בזו אחר זו. הכניעה לקדמה לא איחרה לבוא גם מצד חברות ענק כמו "קודאק", שהודיעה כי היא מפסיקה לייצר סרטי צילום, ורשתות ענק כדוגמת "ריץ אנד וולף" שסוגרת את חנויות הצילום שלה בקצב מסחרר.
האבולוציה לא פסחה גם על חנויות הצילום הישראליות, שעד לפני עשור עוד שגשגו פרחו להן בחסות הצורך התיעודי של כולנו. אחת הדמויות הוותיקות בשוק פיתוח התמונות הישראלי הוא פרג' פרי, שמביט היום בייאוש על תחום אהבתו. "כבר ראיתי מספיק אנשים יושבים מול המחשב ומעלים תמונות", אמר פרג' בעצב. "גם הם יודעים שאין בזה לא יצירה ולא מחשבה. זו כבר לא אומנות".
מי שהצליחו לשרוד בשוק ההולך וגווע הזה הם אלו שעשו את ההתאמות הנדרשות וצלחו את סופת השינוי שנכפתה עליהם. אבל גם הם יודעים שאסור להם לנוח לרגע, כי הפיתוח הבא נמצא ממש מעבר לפינה.