כנראה שהשמועה הגיעה עד לתל אביב, טיפסה אל מרומי המגדל בלב העיר, חדרה את הבועה וסדקה את התדמית הנוצצת שנמצאת כאן בכל פינה - משהו לא טוב עובר על ממלכת פייסבוק. עדי סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל ב-4 השנים האחרונות מתייחסת בריאיון מיוחד לדנה ויס למשבר האמון עם הלקוחות ולמדיניות הפרטיות השנויה במחלוקת.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
"אנחנו עוברים תקופה לא פשוטה, אבל אני חושבת שזה חשוב להתראיין ולהתייצב ולתת את כל התשובות כשעוברים תקופה קשה ואנחנו עוברים תקופה כזו", טענה סופר-תאני. "אני יודעת שלציבור יש שאלות ואני פה כדי לענות. אני חושבת שכשהחברה הבינה את גודל האחריות, את זה שאנחנו צריכים לקחת אחריות רחבה יותר ולא יכולים להרשות לעצמנו להיות הסטארטאפ הזה שמוציא מוצרים גם אם הם שבורים - אנחנו כבר לא שם".
מנכ"לית החברה טענה כי בפייסבוק הבינו מאוחר מדי את הטעויות בפלטפורמה. "היינו צריכים להבין קודם את התפקיד המרכזי שאנחנו נמצאים בו", טענה. "2016 והבחירות בארה"ב זו דוגמה טובה, מארק צוקרברג אמר שהוא לא צפה ובדיעבד בטעות, את השימוש לרעה בפלטפורמה. אני חושבת שהעוצמה של הניצול לרעה זה מה שהשתנה. האם היינו יכולים לעלות על זה קודם? התשובה היא כן".
קו השבר היה ללא ספק השנה, כשהתפוצצה ברעש גדול פרשת קיימברידג' אנלטיקה ובה התברר שמידע שנאסף באפליקציה ברשת החברתית נמכר ושימש להטיית דעת הקהל לטובת המרוץ של טראמפ לבית הלבן. ברגע הזה הפך צוקרברג מילד הפלא שחיבר את העולם לזה שמסכן אותו, וכך הוא מצא את עצמו במשך 10 שעות מול בית נבחרים זועם, מתנצל, לוקח אחריות, ומבטיח לתקן.
"העידן שאנחנו נמצאים בו מייצר סוג חדש של איומים", סיפרה סופר-תאני. "כשהם קורים בדיעבד נורא קל להגיד איך לא צפיתם שזה יקרה. את זה אנחנו מבינים היום, צריכים להיות לנו צוותים שלא מנסים לפתור את האיום של היום. האתגר הוא להצליח להבין מה יהיה השימוש לרעה החדש, שעוד לא קרה. אני חושבת שאנחנו צריכים לזכות באמון הציבור מחדש, בשביל זה אני פה".
"פייסבוק שינו את השיח הפוליטי לטובה"
סופר-תאני התייחסה גם לשימוש של פוליטיקאים ישראלים בפייסבוק ועל השינוי בשיח הפוליטי שהשימוש ברשת החברתית יצר. "כשאני מסתכלת על הפעילות של פוליטיקאים ישראלים בפייסבוק, אני חושבת שהפעילות שלהם היא מאוד מרשימה, אני חושבת שהם מבינים את עולם התקשורת החדש - נתניהו עושה עבודה מאוד יפה", טענה. "אני רוצה להאמין שיגידו שפייסבוק שינה את השיח הפוליטי לטובה, אני רוצה שיגידו שהיום לאנשים יש יותר יכולת להביע את עצמם. אני חושבת שהמחיר של שימוש לרעה בפלטפורמה הוא מחיר שאנחנו כחברה לא נאפשר אותו יותר".
בעידן של היום פייק ניוז והסתה ברשת הם ללא ספק שורש הבעיה. החבר'ה הנחמדים בפייסבוק לא תיארו לעצמם שיום יבוא והם ימצאו את עצמם בתפקיד הצנזורים של העולם, מחליטים מה נשאר ומה יורד מהפיד, מה הסתה לאלימות ומה צריך להישאר בשם חופש הביטוי. במשרד בישראל הבינו שיש להם בעיה כשצוקרברג אמר הקיץ כי אין צורך להסיר פוסטים של מכחישי שואה בטענה שהם טועים בתום לב, ובהמשך תיקן והסביר שהטיפול הנכון הוא רק להקטין את החשיפה לדברי הבלע.
"אני לא חושבת שברמה האישית מארק חושב שהכחשת שואה זה משהו מקובל או לגיטימי, והתפיסה שלו אומרת שגם דברים שהם מזעזעים בעינינו יכולים להיאמר", אמרה. "אני לא חייבת להסכים עם כל מדיניות של החברה, אני מסכימה עם העיקרון שמנחה אותנו בטיפול בפייק ניוז והיא בעצם באה ואומרת שאנחנו לא רוצים להיות אלה שבאים ואומרים אם משהו שמישהו אמר הוא נכון או לא, האם הוא טעה או לא, כי זה הרבה יותר מדי כוח".
"אני בעד שחופש הביטוי יהיה נר לרגלינו"
לאור הביקורת על פייסבוק על כך שאינם מסירים תכנים המעודדים טרור עלה לדיון בכנסת חוק הפייסבוק. המשרד לביטחון פנים ומשרד המשפטים, יחד עם גורמי הביטחון מבקשים את הכלים להסיר מהרשת תכנים שעלולים לגרום לאלימות. במשך שנתיים נמשכו הדיונים על החוק, עם תמיכה רחבה בכנסת אבל באופן מפתיע, דווקא רה"מ התייצב לאחרונה לצד פייסבוק ובלם את היוזמה. "זה לא קשור אלינו בשום דרך שהיא", טענה תאני-סופר. "אני בעד שלא יהיה טרור בשום מקום שהוא. נקודה. מצד שני אני גם בעד שחופש הביטוי יהיה נר לרגלינו".
פייסבוק לא רק שינתה את העולם, או כמו שאומרים כאן "הביאה ערך למשתמשים", למעשה היא בראה יקום חדש, שכולל גם את אינסטגרם, מסנג'ר וואטסאפ. וככה הפכנו כולנו - מרצוננו החופשי, לנתינים בממלכה שרק הולכת ומתרחבת. גם אחרי הצלילה הגדולה במניה החודש, שאיבדה ביום אחד 22%, פייסבוק ממשיכה לצמוח בקצב מסחרר ורק ברבעון האחרון הכניסה 13 מיליארד דולר מפרסום.
"אני לא חושבת שאנחנו מונופול", אמרה תאני-סופר. "אני לא חושבת שלהיות גדול זה להיות מונופול. אנחנו גדולים, אנחנו שחקן מאוד משמעותי, אבל אני חושבת שיש עוד שחקנים משמעותיים וגדולים. כל זה לא מבטל את האחריות שלנו מול המשתמשים שלנו שאנחנו לוקחים מאוד ברצינות".
עוד לפני התפקיד הזה, סופר תאני, בת 47, הייתה דמות בולטת בתעשיית ההיי טק הישראלית. ב-2015 היא גם דורגה במקום הראשון ברשימת הנשים המשפיעות בישראל של המגזין פורבס. ועדיין, שום דבר לא הכין אותה למה שחיכה לה כשהתיישבה על כיסא המנכ"ל לפני 4 שנים. אז גילתה מה קורה כשהזעם נגד החברה הגלובלית מקבל שם, פנים וכתובת - בישראל.
"אני חושבת שאנחנו כבני אדם קצת לוקחים כמובן מאליו את כל הטוב", סיכמה. "אולי זה טוב שאנחנו לוקחים את כל הדברים שפייסבוק מביאה כמובן מאליו, ועכשיו אנחנו צריכים לטפל בבעיות".
צמרת מערכת הביטחון, בכירי מערכת אכיפת החוק, אמנים מובילים וגיבורים מעוררי השראה – וכולם Live על במות בנייני האומה. ועידת המשפיעים של חברת החדשות ב-3 בספטמבר 2018 בבנייני האומה בירושלים | הבטיחו את מקומכם והירשמו: https://newsevent.co.il/