זה רק נשמע כמו תסריט דיסטופי של פרק של "מראה שחורה", אבל התופעה הזו מתקיימת במציאות ואף גבתה את חייהם של לפחות שני ילדים בני 12 ו-16 בקולומביה. המשחק המכונה "אתגר ההתאבדות - מומו" מתחיל לתפוס תאוצה גם בישראל, ומומחים מזהירים מפני התפשטות שלו שעלולה להביא למקרי מוות של ילדים מבוהלים.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
מדובר במשחק שנמשך 50 ימים והוא מכניס את הילד שמשחק בו לעולם חבוי שבמהלכו הוא עובר טרטורים פסיכולוגיים המגיעים עד משימה סופית של התאבדות. המשחק מתחיל בהגדרת מערכת יחסים של מפקד ופקוד, ובכל יום המנהל מטיל משימה אחרת על המשתתף - תחילה משימות קלות של צפייה בסרטי אימה, אך ככל שהזמן נמשך הרף עולה. בהמשך נדרשים הילדים להישאר ערים כל הלילה כדי שלא יתפקדו בצורה סדירה, להשחית את העור על ידי חריטה עם סכין ועוד. המשימה הסופית היא הוראה להתאבד. אם המשתתף מסרב להשלים את המשימות, המנהל מאיים לשתף משהו מאוד אישי ורגיש עליו.
התמונה המשמשת את מומו היא של פסל שהוצג במוזיאון ביפן בשנת 2016. הבחירה בפסל בעל מראה מטריד ומפחיד נועדה לייצר התקפה מידית על הילדים, לעורר פחד ולהיחרט בזיכרון. כעת, כוכבי יו טיוב בארץ מפרסמים את המשחק הרצחני ונהנים מהרייטינג שהם יוצרים מול קהל של עשרות אלפי ילדים סקרנים מרחבי הארץ, שצפו בתוכן ומנהלים דיונים על האפשרויות להצטרף למשחק. המשחק מתבצע באמצעות שיחות בוואטסאפ עם מבוגרים אנונימיים וסדיסטים על ידי מספרים שמופצים באינטרנט.
גליה חלאוי, המתמחה בסביבה דיגיטלית בטוחה לילדים, טוענת כי אי אפשר למנוע מילדים את הגישה לאינטרנט. "כמעט כל ההורים רואים ביוטיוב פתרון חינמי ונוח להעסקת הילדים. אך הפיכת יוטיוב לפלטפורמה לגיטימית בבית מכניסה לחייו של הילד סכנה לא צפויה. ילדים שמתחילים לגלוש ברשת בצפייה בסרטונים לגיטימיים נחשפים להצעות תוכן פוגעני, הם סקרנים מטבעם ויודעים לחקור נושאים ברשת מבלי שיש להם את הכלים להתנהל עם הסכנות".
לדבריה, "על ההורים לא להתפתות לתוכן חינמי - לפעמים יעלה להורה עשרות שקלים בחודש לרכישת מנוי לאפליקציות בטוחות, אבל בתמורה הן יספקו לילד סביבה דיגיטלית בטוחה".
ליצירת קשר עם הכתבת: avivitm@ch2news.co.il