מיליוני עצמאיים ברחבי העולם עלו על הנוסחה: להציע ברשת את שירותיהם כפרילנסרים. כך, למשל, הדר מדמוני ואמנון פיקר עובדים פחות ומרוויחים הרבה יותר מצילום סרטונים גנריים לשימוש בפרסומות. "אנחנו יכולים לעשות סרטים בעלות מאוד-מאוד נמוכה, ולכוון אותם לקהל רחב. זה לוקח 10 דקות ללחוץ על הכפתור ולמלא כמה טקסטים שהוא צריך, וזה מחיר שכל עסק יכול לעמוד בו", הם מסבירים. "זה שם אותך במצב שבו אתה כבר לא תלוי בשוק הישראלי, המוגבל, הדובר עברית, הקטן מאוד, המאוד תחרותי. העולם מקום גדול".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
כמו פיקר ומדמוני, יש עוד מיליוני עצמאים ברחבי העולם שמציעים אין ספור שירותים. מקריינות, דרך מוזיקה ועיצוב גרפי, ועד תרגום של טקסטים. אין כמעט שירות שלא ניתן למצוא ברשת - והמקבץ הגדול ביותר שלהם נמצא באתר הישראלי fiverr.
"לפני fiverr, הדרך המסורתית להעסיק פרילנסר הייתה בדרך כלל לשאול חבר אם הוא מכיר מישהו, לפנות אליו, לדבר אליו על העסקה ולנהל משא ומתן - ואת כל זה פישטנו", מסביר מיכה קאופמן, ממייסדי האתר. "כל התקשורת עם הלקוח, החלפת הקבצים, נושא התשלום - הכאבים הכי גדולים - בזה אנחנו מטפלים".
כמו אובר שקידמה את עולם המוניות לעידן האפליקציות ו-airbnb ששינתה את עולם המלונאות, fiverr זיהתה צורך של עצמאים ולקוחות ברחבי העולם ונתנה להם את האופציה לקשר פשוט ויעיל יותר. "העובדה שאתה יכול לקבל גישה למיליוני אנשים מוכשרים בכל רחבי העולם שהם במרחק לחיצה אחת על הכפתור ממך, זה משהו שאף אחד לא עשה קודם", אומר קאופמן.
ההצלחה שהגיעה אחרי שלוש נפילות
כבר היו שוויה המוערך של פייבר הוא כמיליארד דולרים. היא נחשבת לזירת המסחר הגדולה בעולם בשירותים מהסוג הזה. מאחורי הרעיון עומד מיכה קאופמן, שהתחיל בכלל קריירה כעורך דין - אבל אחרי שבע שנים של עריכת חוזים הבין שהתשוקה האמיתית שלו היא בעולם ההייטק. אחרי שלושה סטרטאפים שנכשלו וכשהוא מתקרב לגיל 40, הוא ושותפו שי ויניגר חיפשו את הדבר הגדול הבא.
"אנשים חושבים על התחלה של חברה כמשהו מאוד רומנטי - אבל זה התחיל בשיחת טלפון", צוחק קאופמן. "שי הרים אליי טלפון ואמר: 'יש לי רעיון', ולמחרת הרעיון היה תקוע לשנינו בראש. זה היה דומה קצת לדייטינג: מפגישים שני אנשים שרוצים להיפגש אחד עם השני, מישהו שרוצה מוצר ומישהו שרוצה לספק אותו. הרעיון הוא לעשות את ההתאמה הטובה ביותר".
לקח רק תשעה חודשים לשניים להשיק את האתר. בהתחלה נתנו לחברים טובים להתנסות בו וסיפקו בעצמם את חלק מהשירותים. תוך כשבועיים-שלושה כבר זכו לסיקור בתוכנית הבוקר של רשת ABC האמריקנית. "השרתים קרסו, חסמו אותנו בכל שירותי האי-מיילים האפשריים", מספר קאופמן. "שירות התשלומים שלנו סגר לנו את החשבון כי לא הבינו איך חשבון שלא עשה שום דבר פתאום עושה כל כך הרבה ביזנס. הייתה הצלחה מטורפת, אבל שום דבר לא עבד".
משישה שירותים - לעשרה מיליון
מפלטפורמה שמציעה שישה שירותים בסיסיים בתחום העיצוב הגרפי, fiverr הפכה היום לתמנון רב זרועות המציע יותר מעשרה מיליון שירותים בכ-190 מדינות ברחבי העולם. המודל הכלכלי פשוט: מכל עסקה שנסגרת דרך האתר, החברה גוזרת עמלה בגובה 20%. ועדיין, עבור המוכרים המובילים באתר מדובר במקור הכנסה לא רע בכלל. "fiverr נתן לי את היכולת להיות תלוי בעצמי באופן מוחלט" מסביר פיקר. "אני אצור מה שנראה לי טוב. אם זה טוב - העולם ייקח את זה; אם זה לא טוב - העולם לא ייקח את זה. אני תלוי בעצמי".
ההצלחה נובעת גם משינוי דפוסי העבודה בעולם: מעבר משוק של שכירים לעצמאיים. מדובר בשינוי שינוי שטמונות בו גם לא מעט בעיות כמו חוסר בביטחון תעסוקתי והיעדר תנאים סוציאליים כמו ביטוח ופנסיה. אלא שהעולם הזה מותאם בדיוק לצרכי דור ה-Y ודור ה-Z, ילדי אמצע שנות ה-80 ואילך, מי שמחפש גמישות והרבה משמעות בעבודה היום-יומית שלו.
ובזמן ששוק העצמאיים רק הולך וגדל, עדיין רק חלק זעיר מהעסקאות, 3% בלבד, נעשות אונליין. ב-fiverr בונים על כך שהנתון הזה רק יצמח. בימים אלו החברה מרחיבה את פעילותה בדרך, אולי, לאקזיט הגדול הבא.