האחיזה המוחלטת של אימפריות הטכנולוגיה באינטרנט וברשתות חברתיות אינה דבר חדש. 97% מהגולשים משתמשים במנוע החיפוש של גוגל, ו-83% אומרים שהם משתמשים בפייסבוק. אך בחודשים האחרונות, אחרי פרשות של דליפת פרטי משתמשים, הפצת פייק ניוז וסירוב עיקש לשלם מיסים, מתחזקות הדרישות לרסן ואף לפרק את המונופולים הענקים. כעת נראה שגם הרשויות - בארץ ובעולם - מתחילות לשים את פייסבוק וגוגל על הכוונת.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
מאז נוסדה פייסבוק לפני יותר מ-15 שנה היא עברה לא מעט: שוויה צמח ליותר מחצי טריליון דולר ויש לה קרוב ל-3 מיליארד משתמשים. אבל רק דבר אחד נשאר כפי שהיה ביומה הראשון. הרשת תמיד הייתה בצלמו ובדמותו של איש אחד - המייסד מארק צוקרברג. "הרעיון שאיש אחד שולט בכל המידע שמוזרם ל-2 או 3 מיליארד בני אדם הוא רעיון מפחיד", אומר גיא רולניק, עורך מייסד של עיתון TheMarker. "זה רעיון אנטי-דמוקרטי ואנטי-חברתי".
אם צוקרברג לא מוכן לוותר על השליטה בעצמו, יש מי שקורא לפרק בכוח את האימפריה שבנה. וזו בהחלט אימפריה: פייסבוק היא כבר מזמן לא רק פייסבוק. תחתיה אפשר למצוא אפליקציות פופולריות רבות כמו אינסטגרם, ווטסאפ ומסנג'ר. "האסטרטגיה של החברות האלה בשנים האחרונות היא לרכוש כל סטארט-אפ או טכנולוגיה שעלולה להתחרות בהן", מסבירה ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה. "למעשה הן משמשות כמדכאות חדשנות. הן קונות את מי שאמור להתחרות בהן".
"אני כועס על מארק - הקריב איכות בשביל קליקים"
הקריאה לפרק את ענקיות הטכנולוגיה התחילה ממומחים בתחום הכלכלה וההיי-טק, המשיכה למשקיעים לשעבר בחברה ובאחרונה הצטרפו גם לא מעט פוליטיקאים שמתמודדים לנשיאות. בחודש האחרון הצטרף גם כריס יוז, השותף של צוקרברג בהארוורד, אחד המייסדים של הרשת החברתית ולמעשה המשתמש השני בפייסבוק.
יוז עזב את החברה ב-2007 ומכר את כל אחזקותיו בה ב-2012. היום הוא טוען שפייסבוק היא מונופול. לטענתו, כובד האחריות על צוקרברג גדול מדי: "פייסבוק גדולה מדי וחזקה מדי. הגיע הזמן לפרק אותה. אני כועס על מארק ועל ההנהגה שם שלקחו משהו שיכול היה להיות כל כך מבטיח ומדהים והקריבו איכות, בטיחות ויציבות בשביל קליקים".
בשנים האחרונות פייסבוק חוטפת לא מעט אש גם בעקבות הפצת פייק ניוז ברשת החברתית. שימוש בסרטונים מזויפים נהיה פופולרי במערכות בחירות, ואת זה ראינו (ונראה שוב בקרוב) גם כאן בישראל.
קנס של 5 מיליארד דולר
גם פייסבוק וגם חברת גוגל הפכו במרוץ השנים לעורכות הראשיות של רשת האינטרנט. הן יכולות להסיר פוסטים, עמודים או קבוצות ולהחליט מה נראה במעלה העמוד של החיפוש. "גוגל ופייסבוק למעשה שולטות במה נדע ולאיזה מידע נחשף", קובעת שוורץ-אלטשולר. הן קובעות האם נקבל תוצאות חיפוש מסוימת ומה נראה בפיד. זה משפיע במידה רבה על השקפת העולם שלנו, מה נאמין בו, מה נדע".
כפי שמראים הנתונים, יש לחברות אחיזה כמעט מוחלטת בציבור הרחב, והוא נתון למרותן: 83.1% מהציבור משתמש בפייסבוק, 97.1% משתמש במנוע החיפוש של גוגל, ו-73.4% גולשים באינטרנט באמצעות "כרום", הדפדפן של גוגל. מספרים אלו כמובן לא כוללים את משתמשי יוטיוב, או מערכת ההפעלה הפופולרית ביותר - אנדרואיד - שתיהן גם בבעלות גוגל.
בשבועות האחרונים נחשף כי בעקבות פרשת "קיימברידג' אנליטיקה" ודליפת מידע של משתמשים, עלולה פייסבוק להיקנס ולשלם 5 מיליארד דולר לוועדת הסחר הפדרלית בארה"ב. זה יהיה הקנס הגדול ביותר אי פעם. גם נגד גוגל נפתחה חקירה בחשד לפגיעה בתחרות. "גוגל משלמת כ-10 מיליארד דולר כדי שאפל תדאג שברירת המחדל לחיפוש תהיה גוגל ולא מנוע אחר", אומר רולניק. "היא עושה מאמצים אדירים כדי לוודא שלא תקום לה לעולם תחרות".
ומה אצלנו? הממונה על התחרות מיכל הלפרין כבר הודיעה בכנסת שהיא בוחנת תלונות על התנהלותה של גוגל. בשבוע הבא יתקיים בישראל כנס עם בכירים מכל העולם בדיוק בנושא הזה.
השליטה באה לידי ביטוי גם בשוק הפרסום בארץ. על פי ההערכות, גוגל מכניסה מדי שנה כ-600 מיליון שקל מפרסום בישראל. פייסבוק מכניסה "רק" כ-300 מיליון. אלא שעל הרווחים הללו הן כלל לא משלמות מסים, כלומר המדינה לא מקבלת דבר.
למרות הקריאות האחרונות לפירוק הענקיות ומספר המשתמשים שקטן בעקביות, פייסבוק וגוגל עדיין חזקות מאי פעם. שתי החברות שמחזיקות עלינו הכי הרבה מידע מרוויחות סכומי עתק - מבלי שיש עליהן פיקוח ראוי.