הרשות להגנת הפרטיות הודיעה היום (חמישי) לחברת פייסבוק על פתיחת חקירה מנהלית בעניינה, בעקבות הפרסומים הנוגעים להעברות המידע האישי מחברת פייסבוק לחברת קיימברידג' אנליטיקס, והאפשרות לביצוען של הפרות חוק נוספות במידע אישי של ישראלים.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בהודעה הרשמית שהוציאה הרשות להגנת הפרטיות, יחידה במשרד המשפטים שתפקידה לדאוג להגנת הפרטיות במידע אישי והסדרת תחום החתימה האלקטרונית בישראל, נמסר כי לפי דיני הפרטיות, שימוש במידע אישי "ייעשה רק למטרה שלשמה הוא נמסר וניתן להעבירו לגורם אחר רק אם ניתנה לכך הסכמה".
בהתאם לכך, הרשות תחקור אם נעשה שימוש בלתי חוקי במידע אישי של משתמשים ישראלים, באופן שפוגע בזכותם לפרטיות, ומפר את דיני הגנת הפרטיות בישראל.
בתוך כך, מוקדם יותר היום דיווחה המשטרה בלונדון על חפץ חשוד סמוך למשרדי חברת "קיימברידג' אנליטיקה" בעיר. הבניין פונה מיושביו ונחסמו הדרכים המובילות למקום "לא דווח על נפגעים".
החברה נמצאת בעין הסערה מאז נחשף כי שילמה לאקדמאים "לקצור" מידע על 50 מיליון משתמשים בפייסבוק כדי לבנות פרופיל למצביעים האמריקנים לקראת בחירות 2016. נציב הגנת המידע בבריטניה אמר כי הוא ממתין לצו שיאפשר לפשוט על משרדי החברה, מנכ"ל החברה הושהה מתפקידו.
הלילה, אחרי שפייסבוק עמדה במרכז סערות לא פשוטות בהן השימוש שעשתה לכאורה רוסיה בפלטפורמה על מנת להתערב בבחירות בארה"ב ולאחרונה פרשת "קיימברידג' אנליטיקה" - מארק צוקרברג התייצב לראיון נדיר והגיב לדברים.
"יש לנו אחריות להגן על המידע של המשתמשים שלנו ואם לא נעשה את זה אנו לא ראויים לאמון האנשים", פתח מייסד פייסבוק את דבריו, בהתייחסו לפוסט התנצלות שפרסם עוד לפני הראיון ברשת CNN. כשנשאל האם יעיד בפני הקונגרס כפי שדרשו מספר פוליטיקאים, אמר צוקרברג: "אני אשמח להעיד אם אני באמת האיש שיוכל לספק לקונגרס את המידע הרב ביותר".
"אנחנו צריכים לוודא שאין עוד אפליקציות כמו זו שאיפשרה ל"קיימברידג' אנליטיקה" לקצור את כמות המידע שקצרה. נפתח בחקירה של אלפי אפליקציות על מנת לראות אם נעשו פעילויות דומות. ברגע שנזהה אפליקציות שקוצרות מידע נזהיר מיד את המשתמשים, זה משהו שלא עשינו הפעם ואני מצטער על כך".
בסוף הראיון ענה צוקרברג באופן מפתיע על שאלה בנוגע לרגולציה על פייסבוק: "אני חושב שהשאלה צריכה להיות מהי הרגולציה הנכונה ולא האם צריך רגולציה. אין שום סיבה שבטלוויזיה הצופה יידע מי משלם על הפרסומת בעוד באינטרנט לא. אנשים צריכים לדעת מי עומד מאחורי הפרסומת ורמת השקיפות צריכה להיות כמו במדיות אחרות".
מועצת הסחר הפדרלית בארה"ב החלה לחקור את חברת פייסבוק בעקבות הפרשה ותבחן את אופן השימוש שלה במידע פרטי, כך חשפה רשת "בלומברג". החקירה מגיעה בצל הפרסומים על כך שחברת הייעוץ העסקי "קיימברידג' אנליטיקה" השיגה גישה לפרטיהם של 50 מיליון משתמשי הרשת החברתית ועשתה בהם שימושים מסחריים ופוליטיים, לרבות מתן שירותים לקמפיין הנשיאותי של דונלד טראמפ. במקביל גם מועצת המידע הבריטית ורשויות האיחוד האירופי החלו לחקור את הפרשה.