הבינה המלאכותית הולכת ותופסת חלק גדול ומשמעותי יותר בחיינו. בין התומכים הרבים בטכנולוגיה העתידנית - יש גם כאלו המתנגדים לה. בין החוששים ניתן למצוא את סטיבן הוקינג שנפטר בשבוע שעבר, אילון מאסק - מייסד "טסלה" ו"ספייס X", ואת ריצ'רד ברנסון - מייסד מותג העל "וירג'ין".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
אל מול המתנגדים הציג הסטארטאפ "וויביטז" (wibbitz) את התשובה. בעזרת אלגוריתם המפעיל בינה מלאכותית, ערכו בחברה סרטון קצר המתנגד לטענה כי מדובר בסכנה לעתיד האנושות והציג כיצד הבינה המלאכותית מסייעת לרופאים, לחקלאים ומאפשרת שינויים חיוביים בעולם.
האלגוריתם שערך את הסרטון פותח בסטארטאפ הישראלי ובעזרתו ניתן להפיק סרטוני וידאו ללא צורך במעורבות אדם. הטכנולוגיה סורקת טקסטים מהאינטרנט, מעבדת את המידע ומפיקה מהם סרטון. כחלק מבדיקת הפיתוחים, מתכנתים הזינו לאלגוריתם גם כתבות המתנגדות לשימוש בבינה מלאכותית. לאחר הזנתם, הטכנולוגיה הפיקה את סרטון ההסבר.
יותם כהן, ממייסדי וויביטז טוען שהסרטון הסופי הפתיע גם אותם. "לפי בחירת התוכן בסרטון רואים שהאלגוריתם ליקט מידע של נתונים המגובים על ידי האו"ם", סיפר. "הנתונים מנבאים את המחסור במזון אתו תתמודד האנושות בשנים הבאות".
עם זאת, מול כל היתרונות שמציגה הבינה המלאכותית ומפתחיה, החשש גדול ביותר של מתנגדי הבינה המלאכותית הוא איבוד מקומות העבודה בטווח הקרוב. דיוויד טבצ'נקוב, טכנולוג שעוסק בבינה מלאכותית הסביר כי תהליכים שקורים היום בצורה ידנית הולכים ונעלמים ואלפי מקומות עבודה מידי שנה נמצאים בסיכון.
"מה שמפחיד זה השינויים הקטנים". הוא אומר. "יש תהליכים שנותנים לבינה לחיות עליהם אבל במקביל השינויים שקורים במערכות הם איטיים וקטנים שעם הזמן זה נאסף לשינוי גדול".
דוגמה לסכנות שבשימוש בטכנולוגיה קיבלנו ממש השבוע כשהמכוניות האוטונומיות של חברת "אובר" גרמה למותה של אישה כבת 50 מארה"ב. חוקרי התנועה שחקרו את האירוע הגיעו למסקנה שגם במידה ואדם היה נוהג בעצמו - לא היה מצליח למנוע את התאונה.
"אנחנו סומכים על מי שייצר את הבינה המלאכותית חשב על כל הקצוות", הוסיף טבצ'נקוב. "זה תחום מאוד תחרותי שעלול לגרור בתוכו תקלות רבות".
הרשתות החברתיות הפכו בשנים האחרונות לחלק משמעותי בחיינו ואחת הדוגמאות הטובות לשילוב הבינה המלאכותית. אחד החסרונות שמציג טבצ'נקוב בשימוש של פייסבוק בבינה המלאכותית הוא זיהוי האנשים בתמונות ותיוגם האוטומטי. בטכנולוגיה הזאת, ובמטרה לייעל את תיוג התמונות, פייסבוק חושפים את הזהות של האדם ופרטים עליו.
"מה שבטוח כרגע הוא שעוד מוקדם להגיד", קבע שאולי רוזן מחברת אופטימוב המפתחת טכנולוגית שיווק מתקדמת למקסום שווי הלקוחות הקיימים. לטענתו אנחנו רחוקים לפחות עשור מלקבוע באיזה אופן משפיעה עלינו הבינה לטובה או לרעה.
"הבינה לא רעה, אין לה רשעות, אין לבינה רצונות משלה", הוסיף רוזן והזהיר מפני סכנות סמויות: "אם לדוגמה נותנים לבינה מטרה להפוך את העולם טוב יותר, אז יכול להיות שהמסקנה שלה תהיה שלא צריך בני אדם".
"צריך לדעת שבסוף צריך לתת יותר קרדיט למין האנושי שתמיד הצליח לחשוב על דברים חדשים", סיכם רוזן. " איבדנו משרות עבודה בגלל טכנולוגיה כל הזמן, תמיד מצאו משהו".