בשבועות הקרובים תוגש למועצה הארצית לתכנון ובניה תוכנית מתאר חדשה לנמל המפרץ בחיפה, כך סיפרה היום (רביעי) מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, ל-N12 ב"עיר הנדל"ן" באילת. התוכנית החדשה, שתקרא בשם תמ"א 75, תקודם בהתאם להמלצות ועדת המנכ"לים שהוגשו ביוני האחרון, ובמרכזן הפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ בתוך מקסימום עשור, והפיכת השטח לאזור מגורים ותעסוקה פורח שבמרכזו פארק מטרופוליני.
התמ"א תעסוק בין השאר ביצירת רקמה עירונית רציפה בין הקריות לעיר חיפה, בחיזוק כלכלי של העיר חיפה ומטרופולין חיפה, בחיבור העיר לים ולנמל ובפינוי מטרדים ושיפור איכות הסביבה. התוכנית תהווה בסיס לשינוי הדרגתי של לב המטרופולין הטבה באיכות אוויר, באיכות הסביבה, בהתייחסות לתעסוקה המשתלבת עם המוסדות להשכלה גבוהה בחיפה. התוכנית תכלול שינוי של ייעוד הקרקע - מהתעשייה הפטרוכימית לייעודי תעסוקה, מגורים, לוגיסטיקה ושטחים פתוחים.
השטח שעליו תחול התוכנית המצוי בלב מטרופולין חיפה ועל כן במנהל התכנון רואים בה מהווה פוטנציאל להעצמה משמעותית של העיר והמטרופולין כולו. מדובר בפרויקט מורכב ביותר שמצריך ראייה כוללת ומשולבת, בחינת חלופות ומתן מענה למיקום למגוון התשתיות הארציות המצויות כיום במפרץ (בכללן תשתיות הנצרכות לתפקוד משק האנרגיה, ותשתיות על).
הכנת התמ"א מהווה את המסגרת התכנונית הנדרשת על בסיס העקרונות שהותוו בדוח המלצות ועדת המנכ"לים אשר גיבשה אסטרטגיה ממשלתית, עקרונות פעולה לפיתוח וקידום מפרץ חיפה ולהתמודדות עם מפגעים וזיהומים הקיימים במפרץ אשר אינם מאפשרים פיתוח עירוני ומטרופוליני בר-קיימא. מנכ"לית מינהל התכנון מינתה להובלת התוכנית את ליאת פלד, מי ששמשה עד לאחרונה כמתכננת מחוז חיפה במינהל התכנון.
בחודש יוני השנה לאחר כחצי שנה של דיונים אינטנסיביים ולאחר שנשקלו הערות הציבור, ועדת המנכ"לים לנושא מפרץ חיפה פרסמה את המלצותיה, בהן: הפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ בתוך עשור או מוקדם מכך, בכפוף לעמידה בצורכי משק האנרגיה המינימליים ההכרחיים להבטחת רציפות תפקודית; קידום תכנון חדש למפרץ, אשר יאפשר פיתוח בר קיימא של האזור ויהפוך אותו לאזור מוטה מגורים המכיל תעסוקה נקייה ופארק מטרופוליני מרכזי.
בנוסף המליצה ועדת המנכ"לים על הקמת צוות ממשלתי שיעסוק בפיתוח וחיזוק ענפי תעסוקה עם פוטנציאל כלכלי משמעותי במפרץ חיפה, קידום חבילת צעדים להפחתת זיהום אוויר ממקורות תחבורתיים במפרץ חיפה, ובתוך כך חשמול התחבורה הציבורית במפרץ, הגדלת שטח "אזור אוויר נקי" מחיפה לקריות, הנעת משאיות אשפה ומשאיות בנמל באמצעות חשמל או גז טבעי, הפחתת פליטות עשן נראה לעין מכלי שייט, בחינת תמריצים להגעה של כלי שיט מופחתי זיהום לישראל ועוד.