עיר בהמתנה: מלמעלה היא נראית קצת כמו משחק מחשב, עיר שפירקו ועכשיו מרכיבים מחדש, העיר ללא הפסקה שיצאה להפסקה לרגל שיפוצים. האם היא תכף תשוב? תלוי את מי שואלים. בעיריית תל אביב מבטיחים שבתוך 5-4 שנים "זה מאחורינו" - ותושבי גוש דן יתעוררו מהסיוט שנקרא "עבודות הרכבת הקלה". אולם, מומחים מעריכים שזה ייקח הרבה יותר זמן.
"עד שאני לא רואה נוסעים ברכבות, אני לא מתרגש" אמר רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב. הוא התייחס לטענה שהעבודות מפריעות לאורח החיים בעיר: "תמיד כשיש עבודה ומשפצים את הבית, יש לנו תקופת סבל לטובת העתיד". כשהוא עוצם את העיניים, חולדאי כבר יכול לראות את תל אביב החדשה עם שלושה קווי רכבת מודרניים, הרבה פחות אוטובוסים מזהמים, ורחובות פנויים ונוחים.
"אי אפשר להגיע עם רכב, הכול אבק ובוץ - מוותר על טיפולים רפואיים"
החזון שלו מאוד משכנע. אבל בינתיים, למעלה, החיים בתל אביב הפכו בלתי נסבלים. "המדרכה בצד השני נחסמה בגלל העבודות ותחנת רכבת שתהיה כאן, אמרה נעמה מישר, אדריכלית נוף. "חסמו את כל דרכי הגישה למגדל המאה חוץ ממעבר החצייה הצר הזה".
שלומי לניאדו, שנוהג להגיע לתל אביב לטיפול רפואי, טוען שבגלל העבודות הוא נאלץ לוותר להגיע לטיפולים רפואיים: "זו קטסטרופה מה שהולך פה. אנחנו באים לטיפולים, אי אפשר להגיע עם רכב, הכול אבק, הכול בוץ. אני מוותר על טיפולים רפואיים".
תל אביב נמצאת בתנופת בנייה חסרת תקדים, וכשמחירי הדיור מרקיעים שחקים, פרויקטים של תמ"א 38 הפכו לחלום של כל יזם נדל"ן או בעל דירה שרוצה לעשות קצת כסף. ודווקא עכשיו, בשיא העבודות על הרכבת, בעירייה "דוהרים" עם עוד פרויקטים - שדרוג תשתיות, סלילת שבילי אופניים ובנייה למגורים, בסך הכול כ-3,000 פרויקטים בו-זמנית. העיר העברית הראשונה היא היום אתר בנייה אחד גדול.
"אני חושבת שאנחנו צריכים לעשות יותר והעירייה צריכה לעשות יותר", אמרה ציפי ברנד סגנית ראש העירייה. "זה אכן לא נראה טוב. אני לא יכולה לבוא ולהגיד שזה נראה טוב. אני לא יכולה להגיד שמצב בעלי העסקים הוא טוב - ייקח הרבה מאוד זמן לשקם דברים פה".
לא רק תושבים נפגעים - גם בעלי עסקים
בעקבות העבודות, מצב בעלי העסקים שאותו ציפי הזכירה - הולך ומחמיר. כבר 25 שנה שארנסטו מרקריה מגיש במסעדה קטנה בבן יהודה פסטה כמו בנאפולי, עם מפות משובצת ופוסטרים של סרטי קולנוע. הכול רומנטי וקסום עד שמציצים החוצה ורואים גדר שמקיפה את האזור. "אנחנו סגורים פה כמו תרנגולות עם לול. כרגע אין עבודות, אבל אם יש עבודות - אי אפשר לשבת במרפסת המסעדה".
כמו ארנסטו, עוד אלפי עסקים בתל אביב מרגישים שנזרקו מתחת למסילה. אבן גבירול, בן יהודה ובקרוב גם אלנבי שייסגר. הבטיחו להם שכשהרכבת תיסע כאן העסקים יפרחו. אבל קשה לשרוד כמה שנים כשאף לקוח לא מגיע. ניסו זעפרני, בעל עסק חומוס באזור העבודות, סיפר על הקושי: "יש אבק ורעש נוראי. הלקוחות פחות באים, זה מפריע בכל זאת. לא בא להם לשבת עם קדיחות ואבק. יש לנו ירידה של 40% בפעילות לפחות, היה פה לחץ חבל על הזמן".
למרות התלונות של התושבים ובעלי העסקים בעיר, ראש העירייה רון חולדאי טען: "יש לנו מישהו שעוסק בנושא של התיאום ההנדסי בין הפרויקטים". בנוסף, הוא העביר מסר לתושבים המתוסכלים: "בשביל איכות צריך לשלם. אני משלם היום באיכות חיים שלי לטובת איכות חיים עתידית".
"הרכבת היא למען התושבים", אמר חיים גליק מנכ"ל נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) במהלך נסיעת המבחן על הרכבת הקלה. "נכון, העבודות מקשות, מפריעות, יש הרבה רעש, קצת לכלוך. ההפרעה נראית לי מאוד מידתית, כי פשוט אין דרך אחרת - צריך לחפור מנהרה".
"העבודות ייגמרו בעוד 30-20 שנה"
ראש העירייה רון חולדאי טען שפתיחת כל קווי הרכבת הקלה בתל אביב תיפתח בעוד 6-5 שנים. "לכל אזרח בתל אביב תהיה בטווח של עד חצי קילומטר ממנו תחנת רכבת", הוסיף - אך הדגיש שמספר השנים הוא רק הערכה. יונתן רוזין, מתכנן תחבורה במקצועו, העריך כי מדובר בתקופה ארוכה הרבה יותר מזו שציין חולדאי: "אנחנו בתקופה הקשה של העבודות, שתיגמר בעוד 30-20 שנה - כולל המטרו. הקו האדום אמור להיפתח בנובמבר הקרוב, וכבר יוריד מהעומס".
חולדאי מדבר על 5 שנים, אבל גם הוא יודע שזה ייקח הרבה יותר. וזה ללא המטרו - פרויקט התחבורה הכי שאפתני שהיה כאן: רכבת תחתית שתחבר לתל אביב את כל הפרוורים המרוחקים. זה יעלה 150 מיליארד שקלים וישנה את המציאות במטרופולין של גוש דן - אבל ייקח הרבה מאוד זמן עד שנתחיל לראות את האור בקצה המנהרה.