בשנים האחרונות נעלמים מהנוף העירוני בתי הספר שאכלסו דורות של תלמידים ותלמידות, שבמשך השנים באו והלכו בזמן שהמבנים עצמם נותרו במקומם ללא שינוי והפכו למיושנים. במקומם נבנים ברחבי הארץ בתי ספר חדשניים מצד אחד וקהילתיים מצד שני, המבוססים על חשיבה אדריכלית עדכנית וחכמה – מבחינה אסתטית וטכנולוגית. בשנת הלימודים שנפתחה החודש נחנכו לא מעט כאלה, הנה חלק מהם.
>> מצאנו את גן העירייה החדש והיפה בארץ. באיזו עיר הוא?
>> שלום כיתה: ככה מעצבים בית ספר שעושה חשק ללמוד
תל אביב
בית הספר היסודי נווה צדק שנפתח השנה בנוי ל-18 כתות אם ול-6 כיתות חינוך מיוחד. הוא מתפרש על פני חמישה דונם, ובנוי לפי עקרונות פדגוגיה חדשניים בהם כל שכבה מתוכננת באגף נפרד כ"בית שכבתי" עם כיתות שקופות הפונות למרחב חוץ כיתתי. כך ניתן ללמוד בתוך הכיתה וגם מחוץ לה, ולמורים יש יכולת לראות ולהנחות את התלמידים בקבוצות השונות. המבנה בנוי על מגרש קטן יחסית בשל המגבלות האורבנית, ולכן תוכננה בו קומת עמודים מפולשת (מקורה) שתאפשר מרחבי משחק לילדים ומרפסת גג בקומה העליונה. הוא תוכנן בהתאמה לאופי השכונה בקו בניין אפס, הפונה לרחוב, וכולל חצר פנימית עם עץ גדול לשימור שמשקף את עקרון ההגנה על איכות הסביבה ועצי העיר בו דוגלת עיריית תל אביב-יפו. העירייה בונה מבני חינוך לגובה כדי להתמודד עם מגבלות הסביבה העירונית הצפופה.
אדום אדריכלים
בית ספר גלבוע "עמוס עוז", הממוקם על המשכו הצפוני של רחוב אבן גבירול, תוכנן בהתאמה למרחב האורבני שבו הוא נמצא תוך דגש על ניצול משאב הקרקע. זהו בית ספר 6 שנתי (על יסודי מכיתה ז' ועד י"ב), עם כיתת חינוך מיוחד משולבת בכל שכבה. המבנה, שיאוכלס בהמשך השנה, כולל 5 קומות ובינוי בקו אפס לרחוב כדי לייצר חזית פעילה. כל שכבה מקבלת "בית" עם מרחבי לימוד חוץ כיתתיים משמעותיים, שאליהם מופנות הכיתות השקופות ולכל קומה מרפסת שכבתית. הכניסה נמצאת בצמוד לתחנת הקו הירוק העתידי על מנת לעודד הגעה בתחבורה ציבורית.
אדריכל אדר אופנהיים משרד גריל אופנהיים go arch
הרצליה
קמפוס המדעים בנתיב הכניסה הראשי של הרצליה מהווה חזית חדשנית למבנים מאחוריו – בית ספר תיכון חדש, תיכון הנדסאים, מרכז המדעים וחטיבת הביניים יד גיורא. אדריכל יואב מסר מספר, כי ההשראה לתכנון מתבססת על זיכרון ילדות, מחבר שגר ליד הפרדסים והשדות שהיו כאן בעבר. "ביקשנו להקים בניין חדשני וירוק, שבחזיתו שדות וצמחייה, המטפסת על רשתות דאבל סקין ומחפה את הבניין. הצמחייה מגיעה גם מלמעלה, שכן על הגג מוצבות אדניות שמהן היא יורדת על הרשתות, וגם על הגג עצמו, בו הוקמה תשתית להנבטות, כמו הפרדס של פעם".
למבנה, שנבנה על ידי החברה לפיתוח הרצליה, אין גדר והכניסה אליו היא בין הפיקוסים ומאחור. הרשתות הזהובות מחוברות לבניין שחופה דקטון לבן. החלונות פעורים מרצפה ועד תקרה, והכיתות שקופות לרחוב וגם למסדרון הפנימי. הבניין המרכזי נקרא "חדשנות ממברנה", בשל מסכים המדמים ממברנה שמסננת את האור והרחוב לתוך הקמפוס. הבניין הסמוך הוא "איגום משאבים", ובו קפיטריה, מדיטק בן שלוש קומות ואודיטוריום ל-350 איש וכיסאות בגוונים שונים של ירוק. בשעות היום הוא מיועד לתלמידים ובשעות אחה"צ לקהילה. בבניין חדשנות ממברנה יש כיתות, מעבדות וחדרי מנהלה, והירוק מהדהד בעיצוב הפנים דרך הטפט במסדרון, הריהוט והשילוט. בבניין איגום המשאבים ריהוט עץ, ספות ופינות ישיבה כמו בבית.
יואב מסר אדריכלים, צוות התכנון: דניאל גזית, נלי סקומרובסקיה, איילת ספרן. עיצוב פנים: נועה ברוצקוס, שרית שני חי. קבלן: אוגלים
חולון
בית הספר המקיף גימנסיה נבון מבוסס על מערך פביליוני, כלומר תכנון בביתנים מפוזרים ולא במבנה אחד, ואליו התווסף בשנה האחרונה מבנה מנהלה, מעבדות, אודיטוריום וכיתות. כתוצאה מכך התחברו האגפים הנפרדים שלו למרכז משותף פעיל, שמהווה מקום התכנסות ולמידה חופשית, ולשער חדש לקריית החינוך, בקו אפס עם הרחוב. חללי הפעילות הלא פורמליים משמשים לפעילות קהילתית נפרדת. לדברי אדריכלית נואית פרידריך מ"נופר אדריכלים", בהתאם לרוח הלבנה של מבנה השער, נצבעו כלל המבנים בקריה שהיו קודם בוורוד וצהוב.
אדריכלות נופר אדריכלים, עיצוב פנים דרורה פסטרנק
גן יבנה
עיקר הפעילות הפדגוגית בבית הספר היסודי גן יבנה, שנפתח השנה, מתרחשת בחללים הפנימיים במבנה, המשמשים לקבוצות סמינריות ללמידה אישית או מודרכת ולהתכנסויות. מרחבי הלמידה תוכננו לכל שכבת גיל, ומחיצות שקופות מפרידות ביניהם. גישה זו של למידה בחללים משתנים ופתוחים מוסיפה לפרוגרמה הסטנדרטית שטחים פעילים, כגון Maker Spaces, קפיטריות, טריבונות, הקרנה ועוד.
אדריכלות נופר אדריכלים
רעננה
מרכז הספורט נווה זמר, שהושלם ונחנך לאחרונה בעיר, משלים את קמפוס בית הספר לכדי מתחם אחד שלם המשרת את הקהילה לאורך כל שעות היום. האולם, שבו זירת כדורסל וכדורעף מקצועית ויציע ל-220 צופים, נמצא במפלס בית הספר ונגיש לתלמידים. מתחת לזירת האולם ממוקמים אולמות למחול, תנועה, התעמלות ואומנויות לחימה, המתחברים למרכז הקהילתי במבנה בית הספר. בנוסף יש במבנה קפיטריה, משרדים ומלתחות. קומה זו מחוברת לרחוב ופתוחה אליו.
בית הספר היסודי נווה זמר מכיל 18 כיתות, קומת חדרי חוגים לקהילה, מעבדות, מרחבי למידה מיוחדים, מנהלה וספרייה. בחצר אזור התכנסות, אזורי משחק וספורט ומגרשי ספורט מוצללים. בית הספר מהווה דופן ישירה לרחוב, כך שהופעתו במרחב הציבורי היא ברובה ללא גדרות. כיתות בית הספר שקופות כלפי המעברים על מנת להגדיל את השטח השימושי בעת שיעור גם אל מחוץ לכיתה. הרחבות שלפני הכיתות מאפשרות חלוקה דינמית של המרחב לאזורים קטנים או לאזור כינוס גדול.
ליואי דבוריינסקי אדריכלים
תיכון אביב רעננה התחדש השנה במרחב למידה מעצים המותאם לצורכי מגמת הקולנוע, הן מבחינת עיצוב וציוד למידה מתקדם והן בהיותו מרחב מרווח עם ספות ישיבה וכיסאות למידה נוחים, בהתאמה לשעות הלימודים הממושכות של תלמידי המגמה. המרחב מציע מתחם למידה באולם שקירותיו כוללים תמונות מעולם הקולנוע, צביעה חדשה וכניסה עם מבואה שקירותיה מכוסים בטפטים מהסדרה "הלוטוס הלבן" וכבר מכניסה לאווירה. במרחב יש תנאים אקוסטיים נדרשים לעשייה הקולנועית כמו תקרה אקוסטית, רצפה ותאורה איכותית עם אפשרות עמעום, ציוד מחשוב לעריכה, מקרן, מסך ירוק, ארונות מעוצבים ועוד.
עיריית רעננה, אגף בינוי רכש ולוגיסטיקה, מחלקת תכנון וניהול פרויקטים
בבית הספר הממ"ד אריאל רעננה הוקם מרחב למידה חדשני במתכונת של "דינאמיק קלאס" - כיתה אינטראקטיבית. הכיתה מרווחת כמרחב התאווררות רב תכליתי כללי לתנועה והפוגה שכולל מקרן אינטראקטיבי, שולחנות וכיסאות ללמידה נוחה ומעצימה, תוך בחירה בשולחנות עגולים להגברת האינטראקציה החברתית. הכיתה שימשה בעבר כמקלט וחודשה, כך שהיא גם מהווה מרחב מוגן ובטוח לתלמידים. המרחב הותאם לצורכי התלמידים בגיל בית ספר יסודי כמרחב רב גילאי צבעוני ומעורר השראה, הכולל תקרה אקוסטית, רצפה חדשנית וחללים נרחבים ופתוחים להעצמה ולמרחב.
מרחבי הלמידה בתיכון וביסודי שודרגו ושופצו במסגרת מיזם "מרחבי חלומות" בהובלת עיריית רעננה, אגף בינוי רכש ולוגיסטיקה-מחלקת תכנון ובינוי פרויקטים, ואגף החינוך. במסגרת המיזם מוענקים לבתי הספר התנאים והמשאבים להקמת מרחבי למידה מעצימים ומעוררי השראה, בהתאם לצרכים בשטח.
עיריית רעננה, אגף בינוי רכש ולוגיסטיקה, מחלקת תכנון וניהול פרויקטים
נתניה
בית הספר היסודי נתן אלבז נפתח בשנה האחרונה בשכונה החדשה אגם ג' בנתניה, עם 24 כיתות. הוא מאורגן כמערך של בתים שכבתיים, הכוללים מרחב סלון מואר ורחב ידיים, המוקף בכיתות לימוד שקופות ומיועד לעבודה חוץ כיתתית באווירה פחות פורמלית. החלל המרכזי כולל בתוכו אפשרויות של עבודה עצמית ואפילו סדנאות סביב שולחן גדול ומסיבי או התכנסות בקנה מידה קטן. השקיפות מאפשרת לפעילות הלימודים לצאת מתחום הכיתה ולהתפזר במרחב המשותף תוך כדי אפשרות שליטה ומעקב של המורה מכל מקום. כך במקום מסדרונות שוממים, יש מרחבים תוססים ומלאי פעילות.
החצר לא נמצאת בקומת הקרקע בלבד, אלא מתפרסת גם על מפלס הגג של קומה א', וכוללת אזורים מוצללים ומאפשרת כיתות חוץ לפעילויות מגוונות. בית הספר מחופה בחיפויים מתקדמים, בהם משולבים מוטיבים של עופות מים, שמחברים את בית הספר אל השכונה ובמיוחד לשלולית החורף שבמרכזה.
ליואי דבוריינסקי אדריכלים
הוד השרון
שלב א' של בי"ס יסודי לאה גולדברג נפתח השנה במרכז שכונת המגורים החדשה, ציר חינוך, במערב הוד השרון. בית הספר בן 24 הכיתות מהווה חלק ממתחם שעתיד להכיל אולם ספורט, מרכז קהילתי, מגרשי ספורט, חניון ומרכז מסחרי. מבנה בית הספר תוכנן בהיקף המגרש במטרה לייצר חצר מתוחמת מוצלת ונעימה. אגפי כיתות הלימוד תוכננו כבתי לימוד חדשניים המאפשרים עבודה עצמית ובקבוצות כהרחבה לכיתות הלימוד. בנוסף, תוכננו בו מרחבי תצוגה בית ספריים, אזורי מפגש ועבודה בתחומים שונים וספרייה גדולה, חלקה סגורה ושקטה וחלקה מרחב פתוח הצופה לחצר ביה"ס.
ליואי דבוריינסקי אדריכלים
ומה קורה בעולם?
ברזיל: חצר בית הספר בברזיל היא ליבו של המוסד החינוכי, ושולבו בה אלמנטים חלולים ממתכת שמסננים את האור ומאפשריים אוורור.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
דנמרק: חזית אלומיניום גולמי בבית ספר בן חמש קומות, הפתוח לנוף ומשמש גם את הקהילה המקומית.
View this post on Instagram
מקסיקו: חטיבת ביניים ותיכון עם סביבת למידה גמישה בה התלמידים בוחרים היכן להיות ומה לעשות.
View this post on Instagram
ספרד: הצעה למרחב שהוא מסע הלמידה המציב את הלומד במרכז נופים משעשעים.
View this post on Instagram
ארצות הברית: מרכז מדע וסביבה המוקף בחורש אלון, ובו התלמידים מתרגלים קיימות ועורכים מחקרים סביבתיים.
View this post on Instagram