מי לא מכיר את הפתגם הידוע: "טוב שכן טוב מאח רחוק", ובימים אלו המשפט הזה נכון עוד יותר. מגיפת הקורונה מחייבת את כולנו להישאר בבתים, כשהקרובים היחידים אלינו הם אלו שגרים איתנו באותו הבניין, מה שעלול לגרום לסכסוכי שכנים. ובמצב זה לא מפתיע כי ישנה עלייה דרמטית של 7.5% במספר התלונות שנשלחות ל"אגודה לתרבות הדיור".

דוגמא לכך אפשר לראות בסיפורה של נעמה (שם בדוי) מחולון. "בשבוע האחרון, בזמן שכל העולם בכאוס ובבלגן, במצב של חוסר הכנסה כספית וסגר, בעלי הדירות בבניין שבו אני גרה החליטו להקים ועד חדש ולטפל בכל הבעיות בבניין שקיימות כבר שנים". מספרת נעמה. "הם מארגנים אסיפות לשכנים על אף שאסור, מבקשים עוד ועוד כסף, כך שיוצא שתוך שבוע שילמתי לוועד כבר אלף שקלים. דווקא בימים שבנקים מקפיאים תשלומים, בימים שאנשים צריכים עזרה, סיוע, הבנה ותמיכה, הם צצו עם דרישות, קללות, צעקות, הזמינו את העירייה ואיימו בקנסות ודוחות - ובגלל הסגר אין לי אפשרות לעבור דירה. אני לא מבינה מה דחוף דווקא עכשיו?"

תומר בן דוד, עורך דין מומחה בתחום הבתים המשותפים, מספר כי קיבל פנייה מנציג בית משותף שבו ישנו חדר כושר. הנציג ציין כי מייד עם הישמע ההנחיות של משרד הבריאות הוא סגר את חדר הכושר בבית המשותף. לאחר שעשה זאת פנה אליו דייר בטענה כי הסגירה לא נעשתה כדין, וכי כדי לסגור את חדר הכושר יש צורך לקיים אסיפה כללית כדי שהדיירים יוכלו להצביע לקבל החלטה. הסברתי לנציג כי מדובר בצו שחייבים להישמע לו וכי יש חובה לסגור חדרי כושר גם בבתים משותפים".

במצב רגיל מקבלת ה"אגודה לתרבות הדיור" כ-100,000 פניות בשנה. כ-170,000 בתי אב בישראל (כ-14% מבתי האב בישראל) מעורבים בסכסוכי שכנים, כאשר הנושאים העיקריים שעליהם מדווחים הם תשלום מיסי ועד הבית, השתלטות על רכוש משותף, ומטרדים כגון רעש, מסיבות וכו'. יותר ממחצית מהמתלוננים דיווחו כי הסכסוכים הללו עולים לא מעט כסף, ומסתכמים בהוצאה ממוצעת של 3,300 ש"ח.

כיום, כיוון שמספר הפניות עלה החליט מנכ"ל האגודה לתרבות הדיור, ראובן צדוק, לפתוח מוקד חירום, שבו יתנו עורכי דין מענה לשאלות משפטיות. השירות ניתן ללא עלות גם עבור מי שאינו חבר באגודה לתרבות הדיור. לדבריו, מרבית השאלות נוגעות לשאלת ההדברה בבתים המשותפים. כמו כן מתקבלות פניות בכל הנוגע להשארת שקיות אשפה במפתן הבית - דבר הגורם לריח ולצחנה, וכן לנזילות שמגיעות מדירות השכנים. אחת הפניות שהתקבלה למשל היתה מאישה מבוגרת ששוכרת דירה ונמצאת בבידוד, ובדירה יש נזילה, ככל הנראה מהשכנים. אף איש מקצוע לא מוכן להגיע בשל המצב. לדברי צדוק במצב כזה ניתן ליצור קשר עם בעל הדירה באופן מיידי ולדרוש שיקרא לאיש מקצוע, ועל בעל הדירה לספק זאת.

למענה טלפוני ניתן לפנות לאגודה לתרבות הדיור במספר 8484* (שלוחה 1) בין השעות 10:00 -13:00

 .