רגע לפני שמחירי המזון בישראל יעלו עוד בשל העלאת המע"מ, חזרנו לבדוק מה קרה לסל הקניות שלנו השנה. המחירים טיפסו בשנה האחרונה לגבהים חדשים, והם מורגשים היטב בכל ביקור בסופר. עבור רבים, הקנייה השבועית הפכה לעול כלכלי כבד יותר שמחייב שינויים בהרגלי הצריכה, כל זאת לצד המלחמה שפגעה כלכלית במיליוני ישראלים. לפי ניתוח N12 לנתוני פרייסז, בשנה האחרונה חלה התייקרות של כ-6% לסל קניות בסיסי, וכל חמש רשתות המזון הגדולות העלו את המחירים.
לפי הנתונים, מחירו הממוצע של סל קניות של 50 מוצרי צריכה בסיסיים (שמבוסס על ההגדרה של הלמ"ס ל"סל המוצרים הבסיסי") ברשתות שופרסל דיל, רמי לוי, ויקטורי, יוחננוף וקרפור היפר נשאר כמעט זהה בחודשים הראשונים של המלחמה - הסל שעלה 745 שקלים ב-6 ביולי 2023, עלה 742 שקלים ב-4 בדצמבר 2023 (חודשיים אחרי פרוץ המלחמה). אך מדצמבר 2023 ועד החודש נרשם זינוק של 5.5% בממוצע מחיר הסל - עלייה של 41 שקלים. בשורה התחתונה: מאז פרוץ המלחמה הישראלים משלמים יותר על המוצרים הבסיסיים ביותר.
"המוצרים הכי בסיסיים של סל הקניות מאוד התייקרו. לא מדובר על מותרות אלא על דברים שאין בית שלא חייב אותם, כמעט כל דבר - אקונומיקה, קמח, סוכר, עגבנייה ומלפפון", הסביר ל-N12 ד"ר חזי גור מזרחי מהמכון לחקר הקמעונאות, והוסיף: "משפחה ממוצעת לא יכולה להרשות לעצמה את הבישול בבית כפי שהיא הייתה מרשה לעצמה פעם כי מוצרי היסוד מתייקרים".
מזרחי ופרופ' איתי אטר מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב וראש פורום הכלכלנים למען הדמוקרטיה מסכימים שעליות המחירים בשנה האחרונה היו יוצאות דופן. "השנתיים האחרונות היו חריגות מאוד מבחינת עליות מחירים וראינו בהן תעוזה של יצרנים וקמעונאים. בעבר לפני שהם היו מעלים מחירים הם היו מפחדים, והיום רואים שכשחברה אחת מעיזה ומעלה מחירים - כולם מעלים את המחירים אחריה. קשה מאוד להילחם נגד העלאת מחירים של כל החברות, והן למדו את זה", טוען מזרחי.
לפי נתוני פרייסז, שהשוו כ-3,300 מוצרים זהים שנמכרים ב-5 הרשתות הגדולות בישראל, כל חמש רשתות המזון הגדולות שנבדקו (שופרסל דיל, רמי לוי, ויקטורי, יוחננוף וקרפור היפר) העלו את המחירים שלהם בשנה האחרונה. מוצרי רשת שופרסל דיל התייקרו במידה הרבה ביותר בין דצמבר 2023 לדצמבר 2024 - בכ-6%. לאחר מכן ויקטורי (2.48%), קרפור היפר (2.37%), יוחננוף (0.8%) וברשת רמי לוי נרשמה ההתייקרות הנמוכה ביותר במוצרים המשותפים (0.2%).
בהתאם, מחירו של סל הקניות הבסיסי שנבדק הוא הגבוה ביותר בשופרסל דיל (835 שקלים) והזול ביותר ברמי לוי (724) - הבדל של 111 שקלים על אותם המוצרים בדיוק. "שופרסל היא הרשת הכי גדולה ודומיננטית, וברגע שהרשת הגדולה מחליטה להעלות את המחירים כלפי מעלה, השחקנים האחרים מיישרים קו. יש חשש שהרשתות הגדולות ידדו אחרי שופרסל ויעלו מחירים אחריה", מזהיר אטר.
הוא מוסיף: "בנתונים שפורסמו לאחרונה רואים שהחברות הציבוריות, כמו שופרסל, הגדילו את הרווח הגולמי שלהן. סביר שחלק מהיצרנים שלהם דורשים מחירים יותר גבוהים, אבל בהכללה הרשתות לא רק מגלגלות את העלויות, אלא גם מגדילות את הרווחים".
"הפירות והירקות מובילים את ההתייקרויות"
כמובן שדינם של כל מוצרי המזון לא זהה - מחירם של חלק מהמוצרים עלה בשנה האחרונה, ושל חלק ירד. מזרחי מסמן את הענפים שבהם נרשמה עליית מחירים בולטת במיוחד: "שוק הירקות והפירות התייקר במיוחד, והוא למעשה מוביל את העלייה במחירים. גם עולם השוקולד ומוצרי הפנאי התייקר, וכך גם הכלים החד-פעמיים והשתייה המתוקה".
מזרחי מציג גם מגמה מעניינת שעולה מנתונים שניתח - הישראלים קונים פחות מוצרים בסופר מאז פרוץ המלחמה, במחיר גבוה יותר: "בשנה האחרונה ישראלים קנו פחות פריטים ושילמו עליהם יותר כסף. רואים עלייה ביוקר המחייה - אנחנו לא קונים יותר, רק משלמים יותר, והרשתות הרוויחו יותר ומכרו פחות".
איך תראה 2025?
העתיד של הצרכנים הישראלים בשוק המזון לא ורוד במיוחד, ו-2025 צפויה להביא איתה שורה של גזרות כלכליות קשות, ובראשן העלאת המע"מ ל-18% שתייקר עסקאות רבות מאוד. "כמעט תמיד יש הזדחלות טבעית של המחירים כלפי מעלה, אבל המחירים בישראל כבר מאוד גבוהים, והציפייה והתקווה היא שהם ירדו. התמונה אמורה להיות יותר קודרת בחודשים הקרובים - ירידה בהכנסה הפנויה לצד הרבה מאוד עליות מחירים. זה יהיה שוק להרבה משקי בית", מסביר אטר.
הוא מסכם: "בסופו של דבר צריך פה מאמץ ממשלתי וציבורי כדי לייצר לחץ וכדי שמי שמעלה מחירים יקבל מקלחת צוננת מהציבור. הציבור עסוק בשנה האחרונה בכל כך הרבה נושאים יותר חשובים, זה מאפשר לעליות המחירים להתרחש בלי תגובה ציבורית, והממשלה בכלל לא בעסק".
*50 המוצרים שנכללו בסל הקניות הבסיסי הם: אורז בסמטי מובחר וילי פוד 1 קילו, דגני פיטנס פירות נסטלה 375 גרם, אפרופו חטיף תירס איטלקי אסם 50 גרם, יין אדום יבש הר חרמון אדום יקבי רמת הגולן 750 מ"ל, מלח שולחן סלית 1 קילו, ממרח אגוזי לוז עם קקאו נוטלה 350 גרם, קוקה קולה משקה קולה מוגז 1.5 ליטר, סוכר לבן 1 קילו, סלט חומוס וטחינה אחלה 400 גרם, עוגיות שוקו צ'יפס מילקה 168 גרם, פסטה ספגטי מספר 8 אסם 500 גרם, קטשופ רגיל בקבוק לחיץ 750 גרם, קמח חיטה לבן בהיר 1 קילו, קפה נמס עלית 200 גרם, קפה טורקי לדרך עלית, רסק עגבניות 22° פריניר 260 גרם, שוקולד פרה מריר עלית 100 גרם, גרעיני תירס מתוק יכין, שמן זית כתית מעולה 750 מ"ל, שמן קנולה מזוכך 1 ליטר, תה ירוק ויסוצקי 25 שקיקים, תרכובת מזון לפעוטות על בסיס חלב שלב 3 נוטרילון 800 גרם, חזה עוף טרי שלם (כשרות רגילה) במשקל, נתחי טונה בהירה בשמן צמחי, פסטרמה הודו בדבש 2% זוגלובק 144 גרם, כיכר לחם אחיד כהה פרוס 750 גרם, פיתה אסלית, ביצים רגילות גודל בינוני 12 יחידות, גבינה לבנה 5% 250 גרם, גבינה עמק קלאסית פרוס 28% תנובה 200 גרם, חלב טרי 1% בקרטון 1 ליטר, חמאה תנובה 200 גרם, גבינת קוטג' 5% תנובה 250 גרם, שמנת מתוקה להקצפה עמידה 32% יטבתה 250 מ"ל, בננה במשקל, בצל יבש במשקל, גזר טרי ארוז בשקית במשקל, אפונה ירוקה קפואה סנפרוסט 800 גרם, מלפפון טרי במשקל, עגבניות טריות במשקל, תפוח אדמה לבן בתפזורת במשקל, תפוח עץ מוזהב במשקל, אבקת כביסה אריאל קולור 5 קילו, דאודורנט ספריי גוף רד טיטניום 180 מ"ל, חיתולים פרידום דריי האגיס, מברשת שיניים סנסטיב קולגייט 2 יחידות, נוזל לריצפה בניחוח בלו בלוסום פרש הום ריצפז 2 ליטר, נייר טואלט 3 שכבות אקסלוסיב.