הרכב שופטי בית הדין הארצי לעבודה, בראשות סגן הנשיאה השופט יגאל פליטמן, קבע הערב (ב'), כי יש לעכב את הרפורמה בנמלי הים - זאת לצורך כניסה מיידית של המדינה וההסתדרות למו"מ אינטנסיבי. ההסתדרות מצידה נדרשה שלא להשבית את הנמלים בתקופה זו.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
השופט פליטמן הורה לעכב את הרפורמה בנמלים עד ליום 1.9.13, ומסר כי בזמן הזה על הצדדים לנהל מגעים ביניהם - זאת תוך דיווח רציף לבית הדין בהתפתחויות.
עוד ציין השופט פליטמן, כי אין הממשלה ראשית לקטוע את ההליך ההידברות, וכי הכרזת השביתה מצד ההסתדרות הייתה "לגיטימית ומוצדקת", כהגדרתו. "הממשלה פעלה בחוסר תום לב כלפיי ההסתדרות, פעלה באופן חד צדדי ולא נתנה מענה הולם לבעיית יסוד הנמלים", הוסיף השופט.
משמעות ההחלטה היא שביצוע הרפורמה בנמלים עליה הכריזו ראש הממשלה נתניהו, שר האוצר לפיד, שר התחבורה כץ ושר הכלכלה בנט תוקפא - ותחודש רק לאחר ה-1 בספטמבר, ולאחר שהצדדים יגיעו ביניהם להבנות אודותיה.
בית הדין קבע למעשה כי הקמת נמלים חדשים היא אמנם בסמכותה של הממשלה, אולם יש במהלך הזה חשש סביר לפגיעה בעובדים הקיימים, ועל כן המדינה מחויבת לנהל עימם משא ומתן. בית הדין קבע שלא מדובר במה שמכונה "שביתה פוליטית" שנחשבת לאסורה על פי דין, אלא בשביתה על רקע כלכלי או לכל היותר "שביתה מעורבת". במקרה של שביתה מעורבת, העובדים יורשו לשבות תוך מגבלות מסוימות.
מאות עובדי נמל חיפה הפגינו: "בדם ואש את כץ נגרש"
מוקדם יותר היום הפגינו מאות עובדי נמל חיפה מול בית הדין לעבודה במחאה על הרפורמה. המפגינים, לבושים בחולצות עם הכיתוב "הנמל זה הבית שלי", קראו נגד שר התחבורה: "בדם ואש את כץ נגרש". המשטרה חסמה לתנועה חלק מהרחובות הצדדיים הסמוכים. ההפגנה של עובדי הנמל עיכבה את פתיחת הדיון בבית הדין, אך הסדר נשמר.
כבר אתמול זימן אליו השופט פליטמן את נציגי הצדדים לדיון סגור בלשכתו, שם ניסה לכוון אותם לפשרה שתכלול ניהול משא ומתן בתום לב תוך הימנעות מצעדים חד-צדדיים: ההסתדרות תימנע משביתות ואילו המדינה תקפיא את המכרזים להקמת נמלים פרטיים - זאת בדומה להחלטה שהתקבלה הערב.
"רוצים הידברות, לא איומים"
אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמר היום כי בכירי ההתאחדות מנהלים בימים האחרונים שיחות עם כל הצדדים בניסיון להביא לפתרון שימנע את השביתה. "אנו רוצים שתהיה הידברות ולא שליפות ואיומים, כי בסופו של דבר התעשייה היא היחידה או לפחות העיקרית שתשלם את המחיר".
לדבריו, יבואן שייפגע מהשביתה בגלל ירידה בהיקף המכירות ימשיך לרכוש סחורה בחו"ל וימשיך למכור לשוק המקומי. "אבל, אם הסחורה של היצואן לא תגיע בזמן, בכלל לא בטוח שהלקוח בשוק היעד יחכה לו. זה נזק בלתי הפיך במיוחד עבור היצואנים הקטנים והבינוניים", הוסיף.
בתגובתה לבית הדין הארצי לעבודה, טוענת המדינה כי שביתת עובדי הנמלים תהיה "שביתה פוליטית טהורה, בלתי חוקית ובלתי לגיטימית". בכתב התגובה אף הובהר, ש"על אף זכותה המלאה של המדינה לפעול למימוש מדיניותה לקידום תחרות בענף הנמלים באופן חד צדדי, הרי היא חוזרת ומצהירה שתהיה מוכנה להמשיך בהידברות עם ההסתדרות מתוך הכרה בערך המוסף של שיתוף פעולה בין הצדדים".