משטרו של קדאפי נמצא ככל הנראה בימיו האחרונים, ואחת השאלות המרכזיות שעולות היום היא מה יעלה בגורלו של המשאב הלובי המרכזי - הנפט?
עד פברואר השנה, לוב סיפקה כ-2% אחוזים מצריכת הנפט העולמית. בחודשים האחרונים הקרבות בין נציגי המשטר למורדים, בסיוע של מטוסי נאט"ו תחת פיקוד צרפתי, בלמו את הפצת הנפט של המדינה לשאר העולם.
לפני שהמלחמה החלה, לוב ייצרה בערך 1.6 מיליון חביות נפט ביום, ונכון להיום היא עדיין המדינה בעלת מאגרי הנפט הגדולים באפריקה עם כמעט 46 מיליון חביות. את רוב הנפט שלה היא מייצאת, כשהלקוחות הגדולים ביותר שלה נמצאים באירופה.
המדינה שככל הנראה תושפע במידה רבה מההתרחשויות האחרונות בלוב היא איטליה, ש-28% מהנפט בשטחה מגיע מהמדינה הערבית. צרפת היא הלקוחה השנייה בגודלה באירופה, וארצות הברית שכלל לא משתמשת בנפט הלובי, תרגיש גם היא את השינוי במחירים, להערכת מומחים.
זה הזמן להפיץ את הדמוקרטיה ללוב
פיטר באוטל, מומחה לענייני אנרגיה מחברת "קמרון האנובר" מאמין שלאירועים בלוב תהיה השפעה על על מחירי הדלק בכל העולם. באוטל הוסיף כי השינוי יתרחש מכיוון שהקרבות סמוך למתקני הנפט והמאבק על ערי הנמל הותירו נזקים בעתודות הנפט ובצינורות.
אך שאלה מרכזית היא השאלה הפוליטית - "אם אין לך סביבה ביטחונית יציבה בלוב, ויש לך תחושה של חוסר יציבות פוליטית, חברות מערביות לא יתלהבו לחזור ולהשקיע".
על פי הערכות, השקט ושיקום תעשיית הנפט מהמלחמה יימשך בין שנה וחצי לשלוש שנים. מנתחי השווקים אומרים שצריך לפעול ועכשיו, מכיוון שיש הזדמנות לסייע בביסוס עמדות דמוקרטיות. "אם זה אומר שכל מומחה לענייני נפט מטקסס ועד רוטרדאם שבהולנד, יישלח במטוס ללוב כדי לחדש את הזרמת הנפט, אני חושב שיש סיכוי שזה יקרה", ציין באוטל.
אולם, חברות הנפט האמריקניות שפינו את אנשיהם בתחילת הקרבות בלוב לא ממהרים לחזור. הסיכון לטענתם כרגע גבוהה מידי, ולכן עד שהמערכת הפוליטית לא תתייצב, המחירים ימשיכו לעלות.