בוועד עובדי נמל אשדוד הודיעו אחר הצהריים (ו') על הפסקת השביתה עליה הכריזו רק מספר שעות קודם לכן - בגלל החלטת ההנהלה לחייב את העובדים ללבוש אפוד זוהר. העובדים צפויים לשוב לעבודה במוצאי שבת.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
דובר וועד העובדים הסביר כי ההחלטה לשוב לעבודה הגיעה לאחר שההנהלה חזרה בה ממכתבי ההשעייה שהוציאה לשני עובדים. מדובר באותם עובדים שהורו לעובדי הציוד המכני שלא ללבוש את האפודים הזוהרים, גם בכלי העבודה. ביום ראשון תתכנס ועדת הבטיחות של הנמל בוועד ותדון בסוגיית האפודים הזוהרים שהביאה אל השביתה.
"אני מברך את הצדדים על כך ששמו את טובת המשק לנגד עיניהם ואפשרו לנמל לחזור לעבודה סדירה. נושא הבטיחות עומד בראש סדר העדיפויות של העובדים וההסתדרות", אמר יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, בתגובה לסיום המשבר.
"אנו מכונסים לאור הנסיבות שנוצרו והשביתה הכללית הפראית שהוכרזה בצהריים", אמר יו"ר ועד הנמל גדעון סיטרמן בפגישה שכינסה ההנהלה עם ההודעה על סיום המשבר. "אני רוצה לבשר שבשיחה שקיימתי לפי בקשתו של אבי אדרי נציג ההסתדרות ומנכל משרד התחבורה הגענו להסדר בו העבודה חוזרת לסדרה מיד במוצ"ש וחברי הוועד שהושעו חוזרים לעבודה מלאה גם".
סיטרמן דיבר על הרפורמה הצפויה בנמלים וביקש להבהיר: "בשינוי הזה אנחנו קובעים בצורה חד משמעית - המנהלים מנהלים - והעובדים עובדים. נוכח הנסיבות שנוצרו חשבנו שיש מקום להבהיר לכלל העובדים להישמע להוראות המנהלים".
העובדים: "התנהלות שלוחת רסן של ההנהלה"
הבוקר, לאחר שדיווחנו לראשונה על שביתה איטלקית בנמל בשל בקשת ההנהלה מעובדי הרציפים ללבוש אפוד זוהר, הודיע ועד העובדים כי הוא משבית לחלוטין את כל הפעילות. "בשל התנהלותו שלוחת הרסן של יו"ר הנמל גדעון סיטרמן, החליט ועד העובדים להשבית את העבודה בנמל אשדוד", אמרו לחדשות 2 בוועד העובדים. "העובדים ישובו לעבודתם רק לאחר שיבוטלו מכתבי ההשעיה שהוצאו שרירותית לשני חברי ועד, וזאת בניגוד לכל הסכמי העבודה הקיימים".
ביום רביעי האחרון, ב-17:00 אחר הצהריים, החלו עובדי הציוד המכני להפסיק את פריקת וטעינת המכולות מהאוניות, זאת משום שבהנהלה החליטו לדרוש מהם ללבוש את האפוד הזוהר בשטח הרציף, לאורך כל המשמרת, גם בעת נסיעה על הכלים. הסיבה לנוהל היתה תאונה טרגית שאירעה בנמל לפני יותר מעשור.
העובדים טענו כי עד כה לא נאכפה הדרישה ללבוש את האפוד גם בתוך הכלים, אולם גורם בהנהלת הנמל הסביר כי בחלק גדול מהמקרים עובדים עבדו ברציפים ללא אפודים, גם מחוץ לכלים. אין עוררין על כך שהיה ככל הנראה ניסיון של ההנהלה להקשיח את האכיפה ואת ההנחיות בכל הנושא.
הנימוק הרשמי היה בטיחות, אך בחודשים האחרונים ישנם מאבקים רבים בעלי אופי דומה בין ועד העובדים להנהלה על נושאים שונים. בינתיים, כתוצאה מההשבתהה הזמנית עוכבו אוניות ועליהן סחורה חקלאית ונגרם נזק של מאות אלפי שקלים.