חודש אפריל החל היום ועמו בשורות קשות לכיסם של אזרחי מדינת ישראל. אמש בחצות עלה מחיר ליטר בנזין אוקטן 95, והוא עומד על שיא של כל הזמנים - 8 ש"ח בשירות מלא, ו-7.79 ש"ח לאלו המתדלקים בשירות עצמי. במקביל, תיכנס לתוקפה העלאת תעריפי החשמל, והחשבונות יזנקו ב-8.9%.
ארבע שעות לפני שנכנסה לתוקפה העלייה בתעריף, פרסם אתמול ראש הממשלה הודעה ובה נאמר, כי הוא ושר האוצר החליטו להפחית גם החודש את המס על הדלק. "במקום עלייה של 20 אגורות לליטר בנזין, הוא יעלה ב-5 אגורות. בנוסף הוחלט להמשיך גם החודש את ההפחתה עליה הוחלט בחודש שעבר בשווי של 10 אגורות לליטר בנזין".
"זאת הפעם השלישית מתחילת השנה שהמס על הדלק מופחת, אחרי שבינואר השנה בוטלה העלאה מתוכננת של 40 אגורות בליטר בנזין, כך שסך הכל מתחילת השנה בלמה הממשלה עלייה של 65 אגורות לליטר", נאמר בהודעה.
הפחתת העלאת תעריפי הדלק, תמומן באמצעות קיצוץ של 2% מהתקנים במשרדי הממשלה. במסגרת התכנית שהוכנה בהנחיית שר האוצר יובל שטייניץ, מימון ההפחתה תעלה לקופת משרדו כ-600 מיליון שקלים. שר האוצר יובל שטייניץ התייחס להחלטה שהתגבשה, ואמר כי "הפתרון שגיבשנו מאפשר להקל את הנטל על הציבור מבלי לפגוע בכלכלה. המימון באמצעות ייעול המנגנון הממשלתי הוא הדבר האחראי והנכון מבחינה כלכלית".
המכה השנייה: עלייה של 8.9% בתעריפי החשמל
נתניהו אמנם הצליח לבלום במידה מסוימת את העלאת מחירי הדלק, אך בכל הנוגע לתעריפי החשמל, הוא בחר שלא להתערב. לפיכך, בשל המחסור בגז הטבעי, הלילה זינקו גם תעריפי החשמל ב-8.9% וישלימו התייקרות של 25%. המחיר לצריכה ביתית יעמוד על 59.3 אגורות לקווט"ש חשמל.
על רקע הזינוק בתעריפים הבוקר, חברת החשמל פרסמה הלילה את הדוחות הכספיים שלה לשנת 2011. מהדוחות עולה כי במהלך השנה הפסידה החברה 785 מיליון שקלים, לעומת רווח של שני מיליון שקלים ב-2010. בחברה מפנים אצבע מאשימה לעבר העלאת מס החברות ועלייה דרמטית בעלויות הדלקים.
על פי חברת החשמל, הגורם העיקרי להפסדים הוא שורה של "הוצאות חיצוניות חריגות". לדבריהם, העלאת מס החברות הביאה להפסד של 1.2 מיליארד שקלים במהלך 2011. עוד אומרים בחברה כי בעקבות המחסור בגז, הן בגזרה המצרית והן בגזרה הישראלית, זינקו עלויות הדלקים בשנת 2011 ב-40.9% והסתכמו ב-12.8 מיליארד שקלים.
שטייניץ: "הממשלה התאמצה ותתאמץ בעתיד להצטמצם ולהתייעל"
אתמול בערב התארח שר האוצר יובל שטייניץ בתכניתנו "פגוש את העיתונות" כדי לנסות ולהסביר את עליות המחירים שמשפיעות על כולנו. "מגיע לכולנו הלחץ של הציבור", אמר שר האוצר שטייניץ. "יש מצוקות אבל יש גם הרבה הישגים חברתיים-כלכליים למדינת ישראל, המדינה היחידה בעולם המפותח עם צמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה. דוח בנק ישראל קובע כי לראשונה העוני הצטמצם ומעמד הביניים התחזק", אמר השר והוסיף: "זאת בניגוד לארצות הברית ורוב אירופה, שם ההכנסה ירדה בשנים האחרונות ובישראל השכר עלה".
שר האוצר התייחס להורדת המס על הדלק בהתייקרות הקודמת ואמר כי הוא וראש הממשלה היו מתואמים. "היו דיונים והגענו לפשרה וגם בפעם הזאת אנחנו בוחנים את כל האפשרויות. מחירי הדלק עולים בכל העולם בגלל הסנקציות על אירן. באירן לא יכולים למכור את הדלק שלהם וזה פוגע בכלכלה שלהם שעל סף קריסה, וכך בכל העולם משלמים על הדלק יותר. אני בטוח שבישראל מעדיפים לשלם יותר על הדלק במקום איום של אירן גרעינית", אמר.
השר הסביר מדוע הוא מתנגד להפחתת מסים: "כל מה שהמדינה גובה הולך לאזרחי המדינה. אם המדינה מוותרת על מסים - היא מוותרת על חינוך, על ביטחון, על רווחה לקשישים, על כבישים ורכבות לפריפריה. אין ארוחות חינם ולכן אחריות שלי כשר אוצר היא להגן על כלכלת ישראל מפני משבר עולמי גלובלי. לכן אני אומר - מה שלא יהיה נשמור על מסגרת תקציב ולא תהיה שום פריצה".
"הממשלה התאמצה ותתאמץ בעתיד להצטמצם ולהתייעל", המשיך שטייניץ. "קשה לציבור ואני מבין את זה, אבל אלה גם הסנקציות על אירן. המס הכולל על הדלק הוא מהנמוכים ביותר באירופה. בבריטניה למשל, המע"מ הוא 25%. הממשלה עשתה מאמצים בעבר ותעשה בעתיד להקל על הציבור. היא לא יכולה לשלוט במחירי הדלק. אנחנו מברכים על הסנקציות על אירן אבל יש לזה השלכות על המחיר".