ועדי העובדים של שלוש חברות התעופה הישראליותף אל על, ארקיע וישראייר החליטו להשבית החל מיום ראשון הקרוב משעה 05:00 בבוקר, את ההמראות בכל הארץ, אלא אם כן הממשלה תקפיא את כוונתה לאשר ביום ראשון את הסכם "השמים הפתוחים" ולהיכנס למשא ומתן עם נציגי החברות בנושא.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
לטענת יושב ראש איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, ההסכם במתכונתו הנוכחית, יפגע אנושות בחברות התעופה הישראליות - אל-על ארקיע וישראייר ועלול להביא לפיטורים של מאות עובדים. עם זאת, מדגישים בהסתדרות כי הם לא מתנגדים להסכם כולו, אלא מעוניינים להכניס בו שינויים שיגנו על החברות כמו השתתפות מלאה בהוצאות האבטחה של החברות.
"אנחנו לא נגד תחרות אבל אנחנו בעד תחרות שיוויונית והוגנת. חברות התעופה הישראליות ובראשן חברת אל על הן החברות היחידות שמטיסות בשעת משבר ונותנות את המענה הראשוני למדינת ישראל", ציין אדרי. "שר התחבורה הבטיח לנו לפני כשנה לשמור על חוסנן של חברות התעופה והיום הוא הראשון שתוקע לנו סכין בגב ומחסל את חברות התעופה".
יו"ר ועד עובדי ארקיע יגאל כהן הצטרף לדבריו ואמר כי "מדובר במלחמת הישרדות שיכולה להיות האחרונה וזאת בעקבות ההחלטה ההרסנית וחסרת האחריות של שר התחבורה. מדובר בהחלטה תמוהה שתזרוק לרחובות עשרות אלפי עובדים בעקבות קריסת חברות התעופה הישראליות".
ההסכם צפוי לשפר את מצבו של ענף התעופה
גורם בהסתדרות אמר לחדשות 2 כי אם הממשלה תמשיך לקדם את ההסכם העיצומים רק יילכו ויחריפו: "אם יהיה צורך נשלב גם את עובדי רשות שדות התעופה ולא נפחדו מלהגיע לשביתה כללית בנמל התעופה בן גוריון".
במשרד התחבורה טוענים כי החתימה על הסכם "שמיים פתוחים" תוביל לעידוד התחרות בתחום התעופה האזרחית על ידי הסרת מגבלות רגולטוריות וחסמים בירוקרטיים. כתוצאה מההסכם צפויות חברות תעופה מהאיחוד האירופי להוסיף מספר רב של טיסות לישראל, וכמו כן יוכלו חברות התעופה המקומיות להטיס את נוסעיהם לכל יעד בשטחי האיחוד.
לאורך השנים, הפעילו חברות התעופה הישראליות לחצים כבדים על שר התחבורה, ישראל כץ, ועל ראש הממשלה בנימין נתניהו, לתת להן הקלות לפני חתימה על הסכם כזה שאמור להוזיל את כרטיסי הטיסה. גורמים באל-על, ארקיע וישראייר הזהירו לאחר החתימה על ההסכם כי אם יאושר - החברות יקרסו.