עכשיו זה רשמי: משרד האנרגיה והמים פירסם את מחיר הדלק החדש - שיגיע הלילה בחצות לשיא כל הזמנים, כשיעמוד על 8.05 שקלים בשירות מלא. בניסיונות אחרונים לבטל את רוע הגזירה אומר היום השר עוזי לנדאו (ישראל ביתנו): "הממשלה צריכה לעצור ולחשוב".
בהודעה רשמית שפורסמה הבוקר נחשפו מחירי הדלק הסופיים. מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן יעמוד מהלילה בחצות על 7.84 שקלים לליטר בשירות עצמי. בהתאם להערכות, יעלה ליטר בנזין בשירות מלא 8.05 שקלים - התייקרות של 38 אגורות לליטר. באילת יעמוד מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן על 6.75 שקלים בשירות עצמי , עלייה של 33 אגורות לליטר.
בריאיון לתכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל התייחס לנדאו להתייקרות הצפויה: "כאשר המס הוא יותר מ-50%, משהו כאן מוגזם. כשהמחיר בעולם עולה, גם המחיר לצרכן עולה, אך חשוב לזכור שבמדינת ישראל יש אנשים שעבורם כלי רכב אינו עניין של מותרות - אלא כלי עבודה לכל עניין".
לדברי השר: "זוגות שלא יכלו לרכוש דירה במרכז, רכשו בפריפריה, וצריכים להגיע לעבודה ברכב". בנוסף טוען לנדאו כי צריך לנסות להקהל על הצרכנים: "מחיר הדלק עולה בשיעור חד מאוד - בפברואר המחיר עוד עמד על 7.46 שקלים, וחודש לפני כן על 7.23".
"פה הממשלה צריכה לעצור ולחשוב איך לספוג את העלייה הזו מבלי לפגוע כל כך בצרכנים. כשנכנסים לתחנת דלק אסור שתהיה תחושה שנכנסים לתחנת מס", הוא מסביר.
שאמה: "ניתן להצליח במאבק הזה"
גם יו"ר ועדת הכלכלה כרמל שאמה הכהן (ליכוד) התייחס בריאיון לערוץ החדשות לזינוק במחיר הדלק: "יש מאמץ בלשכת ראש הממשלה, לבחון את החלופות השונות כדי למנוע את ההתייקרות. הכל תלוי עד כמה כל הנוגעים בדבר ילחצו בשעות הקרובות כדי למצוא פתרון ראוי".
בדף הפייסבוק שלו הוסיף שאמה הכהן: "ארה"ב עם כל בעיות התקציב הקשות שלה ועם מחיר דלק נמוך בעשרות אחוזים מישראל, שוקלת הפעלת צעדי חירום כדי להוזיל את מחירי הדלקים".
"רק בישראל האוצר חוזר על טעויות ומפגין קשיחות קיצונית חסרת פשרות, שפשוט גורמת שבכל תדלוק בתחנות ממחר יתודלק גם מיכל הבנזין של מחאת הקיץ הקרוב. היום אפגש עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה המופקד על בחינת פתרונות ואציג בפניו מספר חלופות להקלה במחירים. אני מאמין שעוד ניתן להצליח במאבק הזה", מדגיש שאמה.
הכנסת תערוך היום הצבעה על הצעת החוק של ח"כ מאיר שטרית (קדימה) לבטל את המע"מ על הבלו, מה שעשוי להביא להוזלת הבנזין ב-50 אגורות לליטר. עם זאת, ההצעה צפויה ליפול בשל התנגדות הקואליציה.
יחימוביץ': "מדיניות מיסוי מעוותת"
יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' פרסמה גם היא בפייסבוק: "אסור להעלות את מחירי הדלק. הצגת ההעלאה כאילו היא נובעת מהמתרחש בעולם היא שקר. חצי מהמחיר הוא מיסים. מס בלו, ועליו מע"מ. זה מס עקיף קלאסי, שהופך את מעמד הביניים למחלבת מיסים".
יחימוביץ' הוסיפה: "מס עקיף הוא המס הכי לא צודק, והוא נלקח מכם כדי למלא את הבור בהכנסות שיוצרת הפחתת המיסים על בעלי ההכנסות הגבוהות ועל החברות, תוצאה של 'הרפורמה' האומללה במס, שביבי כל כך אוהב, ואילו (לא רק אני אלא גם) הנגיד פישר וה-OECD מתנגדים לה. זו מדיניות מיסוי מעוותת".
יו"ר מפלגת קדימה ציפי לבני תקפה את ההתייקרות הצפויה: "עליית מחירי הדלק היא שערורייה כי אין סיבה לעלית המחירים הזו. אלו רק מיסים שהממשלה מטילה על הציבור ובכך ממשיכה להכביד על כוח שכבות האוכלוסייה. נתניהו נדרש להורדה מידית של המיסוי על הדלק. הגיע הזמן שסדרי העדיפויות של הממשלה הזו ישתנו. הגיע הזמן שהיא תשים את טובת הציבור הכללי בראש מעייניה במקום להמשיך בראיה צרה של הסקטורים הפוליטיים שמרכיבים אותה - ואותם בלבד".
האוצר: "לא נוותר על מסי הדלק"
במשרד ראש הממשלה מודעים לסערה הפוליטית והציבורית שפרצה בעקבות העלייה הצפויה במחירים, ולכן עושים ניסיונות למצוא פתרון יצירתי כלשהו שיאפשר את הוזלת הדלק - שעד כה טרם נמצא.
למרות זאת, במשרד האוצר הבהירו אתמול אין בכוונתם להוריד את מס הדלק כדי להקל על הנהגים. דורון כהן, ממלא מקום מנכ"ל משרד האוצר, אמר בריאיון לעיתון "מעריב" כי האוצר כבר "ויתר" על 2.5 מיליארד שקלים בשנה בהכנסות ממסי דלק כתוצאה מאימוץ המלצות ועדת טרכטנברג, ואין בכוונת המשרד לבצע הפחתות מס נוספות.
"אין לנו השפעה על מחירי הדלק אבל יש לנו השפעה על האלטרנטיבות שיש לציבור ואנחנו מעודדים ומכוונים את הציבור להשתמש בתחבורה ציבורית ולקנות כלי רכב חסכוניים בדלק", אמר כהן. עם זאת, הוא לא התייחס למצבה הירוד של התחבורה הציבורית בישראל ולא דיבר על האפשרות שהאוצר יקצץ בהוצאות הנסיעה של הפקידים הממשלתיים הנהנים משירותי ליסינג על חשבון משלם המסים, כולל פקידי האוצר.