מסתבר שאת סערת המפולת הכלכלית שחוו השווקים בעולם, אפשר לדמות להוריקן של ממש. אולם לא די בכך: גם את תמונותיהם של הבתים ההרוסים והנפגעים היחפים, הפושטים את ידם לאנשי הסיוע הבין-לאומיים ניתן לדמות לימים שאחרי "ההוריקן" הכלכלי. טייקוני הכלכלה העולמית חושפים את מידות ההרס, ונראה כי תחתית הבור עדיין רחוקה.
שוק הרכב האמריקני, שהתגאה לאורך השנים ביציבות כלכלית יחסית, רשם החודש שפל של 25 שנה. היקף מכירות כלי הרכב החדשים בארצות הברית צללו באוקטובר ב-32% וראשי חברות הרכב המובילות נועדו בדחיפות עם יו"ר בית הנבחרים האמריקני ועם מנהיג הרוב בסנאט. על השולחן - בקשה לסיוע של 50 מליארד דולרים, חציים יוקצו להקלת נזילות ההון של החברות.
ג'רנל מוטורס, "ספינת הדגל" האמריקנית ויצרנית הרכב הגדולה ביותר, דיווחה על צניחה של 45% במכירות. החברה דיווחה על הפסד של יותר מ-2.5 מליארד דולרים ברבעון השלישי של השנה. מכירות פורד צנחו ב-30%, ניסאן רשמה הפסדים של 33% וקרייזלר 35%. אפילו מכירות טויוטה בארה"ב צללו ב-25%. באוקטובר שנת 1929 הוטבע המונח "יום חמישי השחור" עם קריסת הבורסה בניו יורק. אוקטובר 2008 היה "חודש אוקטובר השחור" של יצרניות המכוניות: חודש המכירות הגרוע ביותר מאז תום מלחמת העולם השנייה. ולמרות זאת, ארה"ב עודנה שוק הרכב הגדול בעולם.
תוצאות ה"הוריקן" ניכרות גם בתחבורה האווירית: חברת התעופה הלאומית של בריטניה, בריטיש איירוויז, דיווחה היום על ירידה של 77 מליון דולרים ברווחים, כמעט פי שניים מהתקופה המקבילה אשתקד. מספר הנוסעים בחברה השלישית בגודלה באירופה ירד ב-4%.
ומה באשר לצרפת? גם שם נרשם שיא שלילי, בגירעון במאזן המסחרי. המספרים מדברים על יותר מ-8 מיליארד דולרים. האנליסטים דיברו בתחזיותיהם על 5 מליארד דולרים בלבד. במידה ותמשיך הירידה במחיר הנפט והיחלשות האירו, צרפת עשויה שלא לחזור בעתיד הקרוב לאיזון בגירעון המסחרי.
נשוב לארצות הברית. אותו "יום חמישי שחור" עליו דיברנו, גרם לפיטורם של מאות אלפים. כולנו זוכרים את תמונות התורים הארוכים של מבקשי העבודה בערים הגדולות. מהנתונים שמפרסם היום משרד העבודה האמריקני עולה, כי התמונות הללו עשויות להישנות בקרוב: האבטלה במדינה זינקה לשיא של 14 שנה, והיא עומדת היום על 6.5%. בארצות הברית מעריכים כי בקצב הנוכחי שיעור האבטלה יגיע ל-8.5%.
הפרשנים מדברים על היום שאחרי המשבר. על המיתון הארוך הצפוי לנו. הנתונים המתפרסמים מדי יום חושפים יותר ויותר עד כמה קשה "ההוריקן הכלכלי". חמורה מכך העובדה, שמרבית אנשי המשק עדיין לא יודעים באמת מתי ה"הוריקן" יחלוף.