חברת אל-על הוציאה היום משירות את המטוס שהיה "סוס העבודה" שלה בטיסות לאירופה במשך 25 שנה, כשהבואינג 757 האחרון של החברה ביצע את טיסתו האחרונה - לפריז. דגם המטוס הזה היה המטוס העיקרי של אל-על בטיסות לאירופה מסוף שנות ה-80 ועד השנים האחרונות, כשבשיאה הפעילה החברה 11 מטוסים מדגם זה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
כשרובנו טסים לחו"ל, אנחנו לא יודעים מה דגם המטוס בו אנחנו יושבים עד שאנחנו קוראים את הוראות הבטיחות, אם קוראים אותן. לכן, כדאי לדעת שכל מי שטס לאירופה בחברת אל-על ברבע המאה האחרונה, סביר להניח שעשה זאת בעודו יושב בבואינג 757.
המטוס הראשון הגיע לחברה בשנת 1987 כדי להחליף סוס עבודה אחר - בואינג 707 ששירת בחברה מתחילת שנות ה-60. המטוס הוא כזה בעל גוף צר, עם 215 מושבים (שישה מושבים בשורה), ובעל טווח בינוני - משמע הוא יכל לטוס מנתב"ג לכל יעד באירופה. רובן המכריע של טיסות אל-על לאירופה בוצעו במטוס זה עד לשנים האחרונות.
עדיין אין תחליף למטוסים הגדולים
החל משנת 1999 וביתר שאת משנת 2006, החלה אל-על לקבל מטוסי 737 חדשים, שהחליפו בהדרגה את ה-757. בשנה שעברה הזמינה אל-על את הדגם הגדול ביותר שהחברה מציעה למטוס צר, 737-900ER, המטוס הקרוב ביותר בגודל ובטווח ל-757 בכוונה להוציאו משירות. המטוס יחל לפעול בחברה החל מסוף 2013. המהלך גם יחסוך כסף בתחום התחזוקה, שכן אל-על תצמצם את מספר הדגמים שהיא מפעילה לארבעה בלבד.
למרות הרכש החדש, אל-על נמצאת בבעיה בכל הקשור לצי המטוסים לטווח ארוך: מטוסי ה-767 של החברה מיושנים מאוד (בני 24 עד 12) ואין צפי להחליפם בעתיד הקרוב. ואין גם הזמנה שנועדה להחליף את מטוסי הג'מבו, בואינג 747, שהם בני 18 עד 14. מנכ"ל החברה אליעזר שקדי אמר כי הם נמצאים בדיונים עם בואינג ואיירבאס (יצרנית מטוסים אירופית) על תחליף למטוסים רחבי הגוף של אל-על.
כעת ארקיע היא החברה הישראלית היחידה שמפעילה את ה-757, כשברשותה שני מטוסים מדגם חדש וגדול יותר מזה שאל-על הוציאה משירות. המטוס, שייצורו הופסק ב-2004, עדיין פופולארי מאוד בטיסות פנים בארה"ב ובכמה קווים טרנס-אטלנטיים בין אירופה וצפון אמריקה.