אמנם המשבר ביחסי ישראל-טורקיה רק מעמיק, אך בתחום התעופה היחסים הופכים להיות החמים ביותר מזה שנים רבות: לא פחות מ-55 טיסות שבועיות אמורות להמריא מישראל לטורקיה החל מהשבוע ועד אחרי חגי תשרי. רובם המכריע של הנוסעים טסים לטיסות המשך ולא נשארים בטורקיה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
רק בתחילת החודש כינה ראש ממשלת טורקיה ארדואן את הציונות "פשע נגד האנושות". אבל במקביל, בטורקיה מורגשת צמיחה כלכלית דרמטית ותעשיית התעופה הטורקית מתפתחת גם היא במהירות מרשימה. חברות התעופה הטורקיות מציעות טיסות זולות ליעדי המשך בכל העולם דרך איסטנבול, והישראלים נוהרים למטוסים של ארדואן.
חברת התעופה הלאומית "טורקיש אירליינס", הנמצאת רובה בבעלות ממשלת טורקיה, גדלה מאוד בשנים האחרונות בזכות שילוב של עידוד ממשלתי, גידול במספר התיירים לטורקיה ופיתוח תשתיות התעופה במדינה. היא נחשבת לחברה עם שירות מצוין והיא חברה בברית התעופה הגדולה בעולם, "סטאר".
עדיין יש מעט תיירות לטורקיה עצמה
לוח הזמנים של החברה לתקופה שבין אפריל לאוקטובר 2013 כולל לא פחות משש טיסות יומיות בין נמל התעופה אטאטורק שבאיסטנבול לנתב"ג, כשהרוב המוחלט של הנוסעים ממשיכים לטיסות המשך ל-216 יעדים ברחבי העולם. הגידול החד במספר הנוסעים הביא את טורקיש אירליינס להיות חברת התעופה החמישית בגודלה בשוק הישראלי, אחרי אל-על, ארקיע, יונייטד ולופטהנזה.
גם חברת התעופה המוזלת "פגסוס", שהחלה לטוס לנתב"ג לפני שנתיים, מוצאת את השוק הישראלי רווחי מאוד והחל מפסח היא לראשונה תוציא שתי טיסות ביום לנמל התעופה גוקצ'ן שבאיסטנבול - נמל התעופה המשני של העיר שנבנה ביוזמת מי שהיה אז ראש העיר, רג'פ טייפ ארדואן. גם הרוב המוחלט של הטסים בחברה זו לא נשארים בטורקיה אלא ממשיכים ליעדי המשך ברחבי אירופה. בשנת 2017 אמור להיפתח חלקו הראשון של נמל תעופה חדש באיסטנבול, השלישי במספר, שיהיה אחד מהגדולים והעמוסים בעולם.
למרות הגידול בטיסות לאיסטנבול, התיירות הישראלית לטורקיה עצמה נשארה רחוקה מאוד מאז שביקרו בטורקיה 550,000 תיירים ישראלים ב-2008. רק ארבע טיסות בשבוע ימריאו מישראל לאנטליה, שבריר מכמות הטיסות שהייתה בעבר, כשהרוב המכריע של התיירים הם ערבים-ישראלים. הטיסות הרבות שהיו בעבר ליעדים אחרים בטורקיה כמו דלמן, בודרום ואיזמיר לא חודשו.