הבטחות לחוד ומציאות לחוד: פרויקט קו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים הוא אחד הפרויקטים ההנדסיים הגדולים בתולדות המדינה, וגם אחת ההבטחות הגדולות שנתנה הממשלה לציבור. לפתיחה החגיגית של הקו היה תאריך מפורש, אבל העיכובים נמשכו והפתיחה נדחתה. ברכבת הודו ברגע האחרון שאין את כל האישורים הבטיחותיים ושהקו רחוק מלהיות מוכן - וכך החל קרב האשמות בין הנהלת הרכבת לעובדים.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
תאריך היעד החדש נקבע לסוף ספטמבר, אבל כעת עולים ספקות האם גם ביעד הזה הרכבת תצליח לעמוד. עלות הפרויקט האדיר הזה היא 7 מיליארד שקלים, בפרויקטים גדולים כל כך עיכובים הם דבר שגרתי כביכול - אבל הבעיה העיקרית היא שכאן התעקשו לתת לציבור הבטחות ולגזור סרטים, באופן שהתברר כלא אחראי ולא מחובר למציאות.
"כל אחד עסק בפוליטיקה הקטנה שלו"
"כפי שזה נראה כרגע אין סיכוי שהפרויקט יפעל בספטמבר 2018", אמר שי וקסמן, מהנדס שעבר בפרויקט חשמול הרכבת. "כל מערך החשמול הפיזי לפני אמצע 2019 לא יהיה מוכן כי אף אחד ברכבת ישראל לא התארגן בראייה כוללת של פרויקט חשמול רכבת. כל אחד עסק בפוליטיקה הקטנה שלו, ולכן הרכבת מעולם לא קיבלה החלטות בצורה נכונה וכוללת".
על פי ההערכות, גם אם הקו יפתח במועדו, הוא יפעל במתכונת חלקית בלבד - בין היתר תהיה דרישה להרשמה מראש לנסיעה עם הגבלה לכמות הנוסעים, ותהיה רק רכבת אחת או לכל היותר שתיים לכל כיוון מדי שעה. על רקע הזה, נפתח בשבוע האחרון עימות סוער בין הנהלת הרכבת לעובדים.
"מה שקורה בקו לירושלים זה מחדל מתמשך שאנחנו נותנים את הנשמה כדי לנסות ולכפר עליו", כתבה במכתב לעובדים יו"ר הוועד גילה אדרעי, שהוסיפה כי "ההנהלה כולה יודעת שיהיה עיכוב... הם רק מכינים את הקרקע לזה".
עדויות של עובדים ברכבת ישראל שהגיעו לידי החדשות מעידות על כאוס בתוך החברה, לא פחות. "הכל מתנהל במהירות ובחיפזון", הודה אחד העובדים. אחר העיד על לחץ והיערכות לקויה: "ממה שידוע לנו, הרבה דברים לא מוכנים והם כל כך רוצים מהר לפתוח את הקו שעדיין לא עשו דברים שצריך לעשות כדי שאפשר יהיה לנסוע על הקו. לא נכנסו למנהרות, לא ראינו אותם, לא כלום. לא למדנו על הקו הזה בכלל".
בפעם הקודמת שנרשמה דחייה בפתיחת הקו, גורמים ברכבת הפנו אצבע מאשימה אל המשטרה ואל כוחות הכיבוי - שלדבריהם נזכרו מאוחר באישורים שיש להנפיק. אלא שכעת כוחות הכיבוי מבהירים שהאשמה היא לא שלהם, אלא טמונה בהתמהמהות של הרכבת בעצמה. "האחריות לפתיחת הקו היא של הנהלת הרכבת", הבהיר תת טפסר ניסים טוויטו, ראש אג"מ כבאות והצלה. "האחריות שלנו היא להבטיח את שלום הציבור, וכשהתנאים הללו יושלמו - אנחנו נאשר. באשר לתאריך, צריך לפנות לרכבת".
ומה לגבי שר התחבורה ישראל כץ, שבזמנו שמח להתייצב מול המצלמות לקראת פתיחת הקו שלא קרתה בסוף? כעת הוא מסרב להתראיין או לתת הסברים.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "אנו פועלים בנחישות להשלמת הקו במועד שנקבע".