קנס משמעותי לחברת החשמל: רשות ההגבלים העסקיים קבעה היום (שני) כי חברת החשמל "ניצלה לרעה את מעמדה" כמונופול - ופגעה בשירות שקיבלו לקוחות עסקיים שעברו ליצרני חשמל פרטיים. הרשות החליטה על עיצומים כספיים בגובה 13 מיליון שקלים - וגם עיצומים אישיים לנושאי משרה בכירים בחברה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
העיצומים שהוטלו על הבכירים בחברה נעים בין 110 אלף שקלים ל-165 אלף שקלים: כמו כן הודיעה הרשות על כוונתה להטיל עיצומים אישיים בסך 180 אלף שקלים על נושא משרה בכיר נוסף בחברה - אך רק לאחר שיעבור שימוע. מדובר בפעם הראשונה בה מוטלים עיצומים כספיים אישיים בסדר גודל שכזה.
ההחלטה על העיצומים והקנסות התקבלה לאחר שנערך שימוע לחברה ובעקבות מספר בדיקות שביצעה הרשות: במוקד הבדיקה עמד היחס של חברת החשמל ללקוחות שעברו ליצרני חשמל פרטיים. "מעורבותם של בכירים בחברה במהלכים אשר יוצרים חשש לפגיעה בתחרות מחייבים התייחסות אישית", נכתב בהחלטת הרשות.
"במהלך בדיקת הפרשה התבררה לרשות הגבלים עסקיים מידת מעורבותם של בכירים בשדרת הניהול של חברת החשמל בתוכנית לשימור הלקוחות, תוכנית אשר מהותה הוא ניסיון לפגוע בתחרות ויצירת חסמי כניסה אל מול יצרני החשמל הפרטיים", הסבירו ברשות להגבלים עסקיים. "כאשר הפרה של החוק יוצרת חשש לפגיעה של ממש בתחרות, יש מקום לשקול הטלת עיצומים אישיים על נושאי משרה".
ה"ענישה" הופסקה לאחר האזהרה
הפרשה החלה כאשר יצרני חשמל פרטיים נכנסו לתחום של ייצור ואספקת חשמל בשנת 2013: יצרנים אלה יצרו לראשונה תחרות בתחום ייצור החשמל ואספקתו לצרכנים והיוו אלטרנטיבה לחברת חשמל. למרות התחרות, חברת החשמל נותרה מונופול בתחום הולכת החשמל וחלוקתו: "גם יצרני החשמל הפרטיים וגם לקוחות אשר רוכשים חשמל מיצרני חשמל פרטיים חייבים להשתמש ברשת ההולכה ורשת החלוקה שבידי חברת חשמל".
בעקבות זאת התקבלו תלונות על כך שחברת החשמל הפסיקה לתת ללקוחות שעברו ליצרנים פרטיים שירות חשוב במיוחד - מת"ל (מנהל תיק לקוח), איש קשר זמין שדואג לצרכי הלקוח בנושאי הפסקות חשמל ותקלות: במספר מקרים השירות החיוני הופסק לאותם גופים שעברו ליצרני החשמל הפרטיים: "הפסקת שירות המת"ל היתה עלולה ליצור פגיעה ממשית בתחרות, שכן היא יוצרת ללקוחות הגדולים חשש ממעבר להתקשרות עם יצרני החשמל הפרטיים. לקוחות עלולים לחשוש שהנזק שיגרם מהיעדר מידע לגבי הרציפות של זרימת החשמל אינו שקול ליתרון שגלום במעבר לרכישת חשמל מספק פרטי".
ברשות להגבלים העסקיים טענו כי מדובר בתמריץ שלילי ו"ענישה" כלפי לקוחות - אם כי בחברת החשמל החזירו בהדרגה את שירותי המת"ל. בדצמבר 2015 הושב השירות גם ללקוחות שצרכו חשמל מספק פרטי, לאחר שהרשות להגבלים עסקיים התריעה על הנושא.
גורמים בחברת החשמל זעמו על הקנס: "מצד אחד דורשים תחרות ומצד שני נותנים יד חופשית לפרטיים להרויח בלי הגבלה. הגיע הזמן לקיים דיון ציבורי נרחב בשאלה: עבור מי עובדת רשות ההגבלים? תמיד קל להתעמר בחברת החשמל ומנהליה, ולשתוק כשברז הכסף הציבורי מעביר קונטיינרים של דולרים לכיסי טייקונים".