המגעים לפתרון המשבר החריף ביותר בתולדות חברת התעופה הלאומית אל על יימשכו: בית הדין האזורי לעבודה קבע כי התפטרות הטייסים הבכירים תושהה עד יום ראשון הקרוב, ועד אז יימשכו הדיונים בחסות יו"ר ההסתדרות. רק אם המגעים ייכשלו, ההתפטרויות ייכנסו לתוקף.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
כבר לפני שלושה חודשים הודיעו שמונה טייסים בכירים, מנהלי הציים, על התפטרות. החל מהיום מכתבי ההתפטרות האלה אמורים היו להיכנס לתוקף. המשמעות של המהלך היא ששורה ארוכה של בכירים בחברת התעופה תפסיק לתפקד. ראש אגף המבצעים בחברה, הטייס הראשי, כרגע נשאר בתפקידו, אך אם יחליט כי אינו יכול לבצע את עבודתו ללא הבכירים המתפטרים, אל על לא תוכל להוציא אף לא טיסה אחת.
אתמול פנתה אל על לבית הדין האזורי לעבודה בבקשה להצהיר כי ההתפטרות של הטייסים המשמשים כמפקחים מהווה שביתה שלא כדין ולמנוע נקיטת פעולה שתגרום לשיבוש הפעילות בחברה. כניסה לתוקף של התפטרות המפקחים בימים הקרובים, אמרו בחברה, עלולה לגרום לכך שלא תתאפשר הפעלת טיסות החברה, דבר שיגרום לנזקים שאין החברה יודעת להעריכם בשלב זה.
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר בתגובה לדברים כי ועד הטייסים לא פוצץ את המו"מ וכי נציגי הוועד לא חזרו בהם מההסכמות שהושגו בימים האחרונים. "נציגי הוועד לא ביזו ולא נטשו את הישיבה אמש", הוסיף. "חברת אל על יקרה וחשובה לכולם. אני קורא לצדדים לשוב אל שולחן המו"מ בכדי להביא לסיום המשבר".
הטייסים טענו שהושגו הבנות, בהנהלה הסתייגו
לפני כשבוע טענו הטייסים כי הושגה התקדמות במשא ומתן לפתרון המשבר מול הנהלת החברה, וכי הצדדים הצליחו לגבש טיוטת הסכם. ההבנות הושגו בתיווכו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ומחזיק תיק התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, ובמסגרתן הצדדים הסכימו לסיים את הסכסוך ביניהם.
לטענת הטייסים, במסגרת הטיוטה סיכמו הצדדים באופן כללי כי הטייסים הוותיקים, בני 65 ומעלה, יקבלו את השכר הרגיל שלהם מהתקופה שטסו, ויעבדו בתפקידי טייסים - בהדרכה או בתפקידי ניהול. כמו כן סוכם על מנגנון פיצויי פרישה נאותים לטייסים שלא יימצאו להם תפקידים.
יו"ר ועד טייסי אל על, ניר צוק, אישר את טיוטת ההסכם החדש. יחד עם זאת, בהנהלת החברה ציינו כי ההודעה שהוציא ועד הטייסים לא תואמה עמה או עם ההסתדרות, וכי עדיין קיימים חילוקי דעות בין הצדדים.
הרקע למשבר החדש-ישן הוא תנאי ההעסקה, ובעיקר השכר, של טייסי החברה הוותיקים שעברו את גיל 65, מה שהוביל לשיבושים בטיסות החברה. שלשום מסרו בהנהלה כי השיבושים נעשו על אף המשא ומתן שמתנהל בימים האחרונים בחסות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בנושא הסדרת מעמדם של טייסים ותיקים שהגיעו לגיל 65 ואינם יכולים עוד לטוס בעקבות אימוץ התקנות הבינלאומיות האוסרות טיסה מעבר לגיל 65.