משבר הטייסים מחריף: חברת התעופה אל על פנתה היום (שלישי) לבית הדין האזורי לעבודה בבקשה להצהיר כי ההתפטרות של הטייסים המשמשים כמפקחים מהווה שביתה שלא כדין ולמנוע נקיטת פעולה שתגרום לשיבוש הפעילות בחברה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
הבקשה הוגשה לקראת כניסתן לתוקף של הודעות ההתפטרות שנמסרו לחברה על ידי מספר טייסים המשמשים בתפקידי פיקוח באגף מבצעי אוויר. כניסה לתוקף של התפטרות המפקחים בימים הקרובים, אמרו בחברה, עלולה לגרום לכך שלא תתאפשר הפעלת טיסות החברה, דבר שיגרום לנזקים שאין החברה יודעת להעריכם בשלב זה.
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר בתגובה לדברים כי ועד הטייסים לא פוצץ את המו"מ וכי נציגי הוועד לא חזרו בהם מההסכמות שהושגו בימים האחרונים. "נציגי הוועד לא ביזו ולא נטשו את הישיבה אמש", הוסיף. "חברת אל על יקרה וחשובה לכולם. אני קורא לצדדים לשוב אל שולחן המו"מ בכדי להביא לסיום המשבר".
ועד טייסי אל על מסר בתגובה: "מנהלי הציים והטייסים הראשיים בחברת אל על, חברי הנהלה שאינם שייכים לוועד טייסי אל-על, הביעו אי אמון במנכ"ל דוד מימון ובדרך ניהולו. גם כשמדובר בחברי הנהלה שאינם שייכים לוועד ואיבדו אמון במנכ"ל ומבקשים להתפטר, מקפידה ההנהלה להאשים את וועד הטייסים בכישלונה שלה ללא סיבה. מנכ"ל שיודע לנהל חברת תעופה רק דרך צווים ובתי משפט הוא מנכ"ל כושל שלא מסוגל לנהל.
"מחר בבוקר יידרשו בית הדין והרגולטור למשבר החמור בחברת התעופה הלאומית של ישראל. הנהלת אל על פנתה לביהמ"ש על מנת להוציא צווי מניעה למפקחים ולמדריכים העוזבים. מכתבי ההתפטרות של טייסים מנהלים רבים המשמשים כמפקחים ומדריכים באגף מבצעי אוויר באל-על הוגשו לפני 3 חודשים ובהם הודיעו שאין ביכולתם לממש את אחריותם במצב הנוכחי. במשך כל תקופה זו לא נמצאו להם מחליפים. הסיבה: כל הצוות המקצועי הקיים באל-על מבין שאין ביכולתם לחתום על כשירות מבצעית עם מנכ"ל כושל שמרסק את החברה במקום לפעול לפתרון והרגעת המצב. רק בראשית החודש הודיעה החברה כי 'בשבועות הקרובים יוחלפו בעלי התפקידים שמסיימים את תפקידם', בשעה שהיה ברור שבמצב הנוכחי לא יימצאו בעלי תפקידים חלופיים. זהו צעד ברור של אי-אמון בהנהלה הנוכחית ובמנכ"ל כושל שהתאהבו בסכסוך ואיבדו את דרכם – תוך שהם פוגעים בנוסעים, בעובדים ובחברה".
הטייסים טענו שהושגו הבנות, בהנהלה הסתייגו
לפני כשבוע טענו הטייסים כי הושגה התקדמות במשא ומתן לפתרון המשבר מול הנהלת החברה, וכי הצדדים הצליחו לגבש טיוטת הסכם. ההבנות הושגו בתיווכו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ומחזיק תיק התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, ובמסגרתן הצדדים הסכימו לסיים את הסכסוך ביניהם.
לטענת הטייסים, במסגרת הטיוטה סיכמו הצדדים באופן כללי כי הטייסים הוותיקים, בני 65 ומעלה, יקבלו את השכר הרגיל שלהם מהתקופה שטסו, ויעבדו בתפקידי טייסים - בהדרכה או בתפקידי ניהול. כמו כן סוכם על מנגנון פיצויי פרישה נאותים לטייסים שלא יימצאו להם תפקידים.
יו"ר ועד טייסי אל על, ניר צוק, אישר את טיוטת ההסכם החדש. יחד עם זאת, בהנהלת החברה ציינו כי ההודעה שהוציא ועד הטייסים לא תואמה עמה או עם ההסתדרות, וכי עדיין קיימים חילוקי דעות בין הצדדים.
הרקע למשבר החדש-ישן הוא תנאי ההעסקה, ובעיקר השכר, של טייסי החברה הוותיקים שעברו את גיל 65, מה שהוביל לשיבושים בטיסות החברה. שלשום מסרו בהנהלה כי השיבושים נעשו על אף המשא ומתן שמתנהל בימים האחרונים בחסות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בנושא הסדרת מעמדם של טייסים ותיקים שהגיעו לגיל 65 ואינם יכולים עוד לטוס בעקבות אימוץ התקנות הבינלאומיות האוסרות טיסה מעבר לגיל 65.